Re: Even voorstellen: Roald.

11
De machine stond ruim 2 uur aan, de zetgroep is dan bloedheet en je hand is er niet op te leggen. Ik heb via het stoompijpje met de boiler/thee schakelaar water afgetapt, dat is ruim 85 graden. De kopjes verwarm ik met dit water. Toch zijn de shots niet echt heet en in één keer achterover te slaan?

14
Roaldl schreef:De machine stond ruim 2 uur aan, de zetgroep is dan bloedheet en je hand is er niet op te leggen. Ik heb via het stoompijpje met de boiler/thee schakelaar water afgetapt, dat is ruim 85 graden. De kopjes verwarm ik met dit water. Toch zijn de shots niet echt heet en in één keer achterover te slaan?
2 uur lijkt me lang zat, maar die 85 graden; moet dat niet hoger zijn?

15
MarcoVenezia schreef:
Roaldl schreef:De machine stond ruim 2 uur aan, de zetgroep is dan bloedheet en je hand is er niet op te leggen. Ik heb via het stoompijpje met de boiler/thee schakelaar water afgetapt, dat is ruim 85 graden. De kopjes verwarm ik met dit water. Toch zijn de shots niet echt heet en in één keer achterover te slaan?
2 uur lijkt me lang zat, maar die 85 graden; moet dat niet hoger zijn?
Die temperatuur heb ik gemeten met een vleesthermometer, dat was het enige dat waarmee ik de temperatuur kon meten. De kop waarin ik het water opving moest ook nog opgewarmd worden, die 85°C was de tweede of derde meting. De temperatuur van het shot zelf is voor mijn gevoel aanzienlijk lager, aangezien ik een drankje van 85°C waarschijnlijk niet in één keer achterover kiep? ;)

16
Dan vermoed ik toch dat je boiler te koud staat, ik ken de machine niet van binnen; maar meestal is dat met een stelschroef te regelen. Ik kan me voorstellen dat het water uit de thee-uitloop een kortere weg aflegt en dus warmer blijft. Het water uit je groep kan dus een stuk lager dan die 85 zijn. Bij mij thuis staat de koffieboiler op 94 graden.

18
MarcoVenezia schreef:Dan vermoed ik toch dat je boiler te koud staat, ik ken de machine niet van binnen; maar meestal is dat met een stelschroef te regelen. Ik kan me voorstellen dat het water uit de thee-uitloop een kortere weg aflegt en dus warmer blijft. Het water uit je groep kan dus een stuk lager dan die 85 zijn. Bij mij thuis staat de koffieboiler op 94 graden.
De stelschroef voor je boilertemperatuur (mocht je die nog niet gevonden hebben) vind je hier: http://www.domobarista.de/vibiemme-domo ... und-tricks

Hoe te meten? Ik heb eigenlijk geen idee......
Vibiemme Domobar, La Pavoni professional, Compak K10 conical, Bialetti

20
Toch snap ik niet hoe de groeptemperatuur volgens TS "gloeiend heet" kan zijn, maar de watertemperatuur aanzienlijk te koud?

Ik heb wel een tijdje zo'n vleesthermometer gebruikt als primitieve hulp om de groep van mijn machines te meten (bij de Gaggia b.v.). En de afwijking met wat het werkelijk zou moeten zijn viel me mee als je maar de punt goed contact laat maken. Het zal hoogstens enkele graden zijn geweest.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder