Re: Even voorstellen: Roald.

61
Spironski schreef:Ik zou daarom nog wel eens een gemeten warmte willen zien van net gezette espresso. Natuurlijk zal je wat warmte verliezen aan de koffiepuck en het (zelfs voorverwarmde-) kopje, maar als het water dat uit de machine komt minimaal 90C is, zou je toch minstens espresso van ergens tussen de 60-70C moeten overhouden, lijkt me.
Gisteren de temperatuur van een espresso gemeten, kwam uit op 40°C, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de temperatuur van de Domobar weer teruggezet had naar hoe deze aanvankelijk stond toen ik hem kocht :oops: Vandaag de temperatuur opgedraaid, shotje gezet en gemeten, 55°C. De geur van chocolade kwam me gelijk tegemoet. Temperatuur nog iets verder opgedraaid en de machine nu even de tijd geven zich te "settelen", kijken of ik tussen de 60-70°C zit nu. Lijkt erop alsof de stelschroef helemaal richting minimaal gedraaid stond?

Ook contact opgenomen met Kafko, afspraak gemaakt, binnenkort eens kijken wat er nou precies aan de hand is.

Re: Even voorstellen: Roald.

62
Vandaag bij Kafko langs geweest met mijn Domobar en de Mazzer.
Eerst de machine eens op de bank gezet en het bleek dat de temperatuur van de machine veel te hoog stond. Daarna de kop uit elkaar gehaald, bleek een klein beetje kalk in te zitten, niet noemenswaardig.
Verder gelijk wat pakkingen e.d. preventief vervangen, maar de patient was in goede conditie.
Verder veel gepraat, veel gezien, veel geleerd en de machine is nu netjes ingeregeld.

Shotjes zijn veel beter nu! :D

Het was een hele reis, maar absoluut de moeite waard!

Re: Gedoe met de Domobar

63
Ik heb dit stuk van de originele topic even een eigen draadje gegeven, mocht onderhand wel.

Maar ik snap intussen nog steeds niet wat nu die koude koffie heeft veroorzaakt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

64
Spironski, zou het een combinatie van temp surfing en een te "koude" instelling kunnen zijn? Er zat qua temperatuur een behoorlijk verschil tussen het moment dat de thermostaat net afslaat en de boiler goed heet is en het moment net voordat de thermostaat weer aanslaat. Dit zou zomaar 20 °C kunnen schelen. Als de temperatuur van de machine dan ook nog wat te laag staat, zou je op het "koudste" punt zomaar een shot van 40 °C kunnen hebben? Ik heb in ieder geval weer het nodige opgestoken en zal ook beter op moeten letten wanneer ik m'n shotjes trek. Zelf had ik als leek verwacht dat de temperatuur van een E61 veel stabieler zou zijn, maar aldoende leert men ;)

65
Heeft Peter misschien een nieuwe pressostaat gemonteerd? Meestal is de dode band van dit soort presso's slechts iets van 0,2 bar. En dat vertaalt zich volgens mij lang niet in 20C verschil.

En inderdaad is die 4,5 kg brons van de E61 een behoorlijke demper op de temperatuurschommelingen: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =22&t=3327. Simpele conclusie van dat draadje: de E61 strijkt inderdaad een heleboel glad.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

67
Dus er was eigenlijk niks mis, de temperatuur was gewoon goed en niet te lauw? Was het misschien gewoon jouw idee?
Het is mij niet duidelijk waar nou het probleem zat...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

68
Ja, eerlijk gezegd snap ik ook nog niet wat er nu veranderd is waardoor het nu wel goed is.

69
Voor zover ik het begrepen heb, wordt de temperatuur van de gewone Domobar geregeld met een thermostaat, niet met een pressostaat? Deze thermostaat schakelt in als de boiler 85 °C is en schakelt vervolgens weer uit als de temperatuur 125 °C is.
Dat is, zonder overshoot meegerekend, dus 40 °C verschil. Dus er kan een behoorlijk verschil zitten qua koffietemperatuur als je een shot trekt als de boilertemperatuur op z'n hoogst is of op z'n laagst.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd ;)

70
Òf jij hebt iets niet goed begrepen, òf degene die het je uitlegde heeft iets niet goed begrepen. De Domobar heeft twee verschillende werktemperaturen: 1 voor het zetten van espresso rond de 93C, en na het omzetten van een schakelaar de 2-de rond de 125C voor het opschuimen van de melk.

De boiler zal dus qua temperatuur niet heen-en-weer gaan tussen die twee, maar altijd binnen een enkele graad van de voor ingestelde waarden van 93C òf 125C blijven.

Wou je zeggen dat je bij het zetten van de koffie nog nooit die stoomschakelaar hebt bediend?