Duidelijk, ik houd me aan jullie adviezen vast.
Zelf ben ik totaal niet technisch, maar ik vond het al zo vreemd dat ik niet met een reinigingsmiddel moest werken.
Toch maar dat spul even halen.
Re: Handleiding voor de beginner in espresso
62Neem dan geen Joe Glo, dat lijkt wat tè agressief, maar b.v. Cafiza. En wees voorzichtig met je handen, het spul is sterk ontvettend.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
63"een schone machine maakt een veel betere espresso! Dus zeker de moeite waard om dit met enige regelmaat te doen.
Het is ook erg goed om de koffie na het zetten uit te kloppen en niet wanneer je weer koffie gaat zetten, de machine wordt heel erg vuil als je dit uitkloppen pas doet voor het koffie zetten. Op deze manier blijft de machine ook tussen de blindfilter beurten een veel betere espresso maken."
http://www.kafko.nl/gebruiksaanwijzing- ... teren.html
Het is ook erg goed om de koffie na het zetten uit te kloppen en niet wanneer je weer koffie gaat zetten, de machine wordt heel erg vuil als je dit uitkloppen pas doet voor het koffie zetten. Op deze manier blijft de machine ook tussen de blindfilter beurten een veel betere espresso maken."
http://www.kafko.nl/gebruiksaanwijzing- ... teren.html
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
64ik back flush niet vaker dan eenmaal per half jaar chemisch.
wil graag mijn rubbers en dergelijke in conditie houden
bij mijn weten is er geen waarheid die zegt dat je dit vaak zou moeten doen!
wel na elk shot puck er uit en spoelen.
's avonds even borstelen.
meestal ook een keer met water blind filteren.
elke een tot twee weken maar even de douch er af en schoon borstelen; gaat op een DC lekker makkelijk.
en ja minimaal een keer per maand bakjes en PF ontvetten en neem leg douche meestal ook een half uurtje mee in de week.
als je natuurlijk helemaal niets doet aan hygiëne voor machine en onderdelen kan ik me voorstellen dat je vaker chemisch wilt back flushen. Vette aanslag gaat dan wel weg maar voor rubbers en dergelijke minder okay.
ontkalken doe ik liever helemaal niet i.v.m. schade aan de rubbers, corrosie (lekkende zware metalen) en verhoogde kans op een "calcium embolie". dus niet te hard (en ook niet te zacht) water in de machine en opletten dat de pH niet <7 is. Niet te veel chloor is ook wel handig. Brita kannen kunnen het water nog wel eens zuur maken is mijn ervaring (pH 5!). Met BWT heb ik betere ervaring. Meten is weten. Er zijn eenvoudige test strips vor pH en hardheid te krijgen in viswinkels en dergelijke. Kost niet veel. Niet zo nauwkeurig als wanneer ik het met apparatuur uit de apotheek meet, maar goed genoeg voor een indicatie!
tsja wat is waar? alles zal afhangen van type machine, soort water, preventieve maatregelen, gebruik, etc.
wil graag mijn rubbers en dergelijke in conditie houden
bij mijn weten is er geen waarheid die zegt dat je dit vaak zou moeten doen!
wel na elk shot puck er uit en spoelen.
's avonds even borstelen.
meestal ook een keer met water blind filteren.
elke een tot twee weken maar even de douch er af en schoon borstelen; gaat op een DC lekker makkelijk.
en ja minimaal een keer per maand bakjes en PF ontvetten en neem leg douche meestal ook een half uurtje mee in de week.
als je natuurlijk helemaal niets doet aan hygiëne voor machine en onderdelen kan ik me voorstellen dat je vaker chemisch wilt back flushen. Vette aanslag gaat dan wel weg maar voor rubbers en dergelijke minder okay.
ontkalken doe ik liever helemaal niet i.v.m. schade aan de rubbers, corrosie (lekkende zware metalen) en verhoogde kans op een "calcium embolie". dus niet te hard (en ook niet te zacht) water in de machine en opletten dat de pH niet <7 is. Niet te veel chloor is ook wel handig. Brita kannen kunnen het water nog wel eens zuur maken is mijn ervaring (pH 5!). Met BWT heb ik betere ervaring. Meten is weten. Er zijn eenvoudige test strips vor pH en hardheid te krijgen in viswinkels en dergelijke. Kost niet veel. Niet zo nauwkeurig als wanneer ik het met apparatuur uit de apotheek meet, maar goed genoeg voor een indicatie!
tsja wat is waar? alles zal afhangen van type machine, soort water, preventieve maatregelen, gebruik, etc.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
65Voor mij is de indicatie dat ik moet backflushen als mijn lekbakje een kleurtje begint te krijgen. Maar ik denk dat ik het ook kan proeven als ik het te lang niet heb gedaan, de smaak is dan harder. Na het schoonmaken vind ik de koffie altijd lekkerder smaken. Ook is het water bij een chemische backflush toch elke keer weer bruinig. Dat is voor mij voldoende om het toch elke 3 weken oid te doen.
Zoals al opgemerkt doe ik een portafilter-wiggle en een dubbele gewone backflush elke keer na het koffiezetten.
Zoals al opgemerkt doe ik een portafilter-wiggle en een dubbele gewone backflush elke keer na het koffiezetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
66E61 is ook wel gevoeliger voor verontreiniging dan bezzera, dalla corte of silvano groep!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
68Een backflush is alleen nodig en mogelijk als je machine een 3-wegventiel heeft. Welk apparaat gebruik je?
70Hmm, ik betwijfel of de Greaf wel een 3-wegventiel heeft.