Shower screen schroef zit vast

1
Ik wilde gisteren voor het eerst mijn machine goed schoonmaken. Ik heb 2 maanden geleden een tweede hands rancilio silvia gekocht die nog bijna niet gebruikt was. Een eerste voorzichtige poging destijds om de schroef los te krijgen mislukte omdat ik geen schroevendraaiers had die goed onder de grouphead pasten en met een mes lukte het ook al niet ;)

Na het ontkalken wilde ik hem nu toch wel *echt* goed schoonmaken, dus een hernieuwde poging. Een deel van de achterkant van een schroevendraaier afgezaagd zodat die nu wel tussen de bodemplaat en schroef paste en flink kracht kunnen zetten (machine zelfs op de kop gezet). Echter een of andere aap heeft dat ding belachelijk strak aangedraaid en er is geen beweging in te krijgen.

Zijn er trucks om die schroef toch nog los te krijgen? Ik heb het nu geprobeerd met een afkoelende machine. Heb ik meer kans als hij koud is?
Ik heb nog 1 optie in overweging. Ik heb een oversized schroevendraaier die wel goed in de schroef past, maar ruim aan de verkeerde kant van de bodemplaat uitsteekt. De overweging is om een gat in de bodemplaat te boren zodat ik goed kracht kan zetten (en hopelijk de grouphead niet doorboor bij een uitschieter...). Is dit een goed idee? Wordt het een mogelijke bron van roest? (volgens mij is het gewoon geschilderd plaatstaal, dus in principe geen heel goed idee).

Als jullie ideeen hebben hoor ik ze graag!
--

Re: Shower screen schroef zit vast

2
Ik zou toch liever een verkorte schroevendraaier kopen, zo'n knolletje. Die zijn gewoon bij iedere ijzerhandel te koop en helemaal niet zo duur. Kijk, zo eentje:
Je kan voorzichtig eerst even op de vast zittende schroef kloppen met een hamertje en als het niet help de schroevendraaier met een tang vasthouden waardoor je een arm krijgt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Ik heb dit ook eens gehad en heb een hele grote waterpomptang genomen.
Heel erg voorzichtig aan de zijkanten van het rooster vastzetten en dan heel rustig iets draaien.
De schroef gaat als het goed is wat loszitten en dan is het eenvoudig om de schroef met je vuist schroevendraaier los te draaien.
Daarna heb ik de schroef vervangen voor een moertje en heb daar geen problemen meer mee.
Succes verzekerd.

Succes met de tip en een prettig weekend.

Paul
Rancilio Silvia - Demoka Koffiemolen M-203

6
Hi Paul,

Bedankt voor je tip.
verwp01 schreef:Heel erg voorzichtig aan de zijkanten van het rooster vastzetten en dan heel rustig iets draaien.
Bedoel je dat je de tang aan de zijkant van de schroef zet of echt aan de zijkant op het rooster? (even checken voor de zekerheid, voor ik iets onnodig kapot maak :mrgreen: )
--

10
Je kunt ook met een platte schroevendraaier een gaatje in de douchezeef prikken en dan deze met behulp van een klein hamertje proberen rond te tikken.
Als het zo niet lukt. Kun je ook altijd de douchezeef ombuigen zodat deze zich vastklemt om de bout. Dat moet je dan van twee kanten doen, dan kun je hem als het goed is zo losdraaien met een waterpomptang.
Je moet dan wel de douchezeef vervangen...