Nu ik weer een DC mini op mijn aanrecht heb staan leek het mij een goed idee om er weer een Mahlkonig ProM naast te zetten. Cirkeltje weer rond. Formaat is perfect en looks zijn net als de DC anders dan anders:
Het gaat hier om een iets nieuwere versie dan die ik een jaar of wat terug had. De portafilter steun is nu van metaal i.p.v. kunststof en de software is voorzien van een update. De maler zou nu bij weerstand minder snel moeten blokkeren. Ook is de sound wat geoptimaliseerd. Zal allemaal wel. In ieder geval is een ding hetzelfde gebleven. En dat is een perfect luchtig maalsel zonder klonten en zonder sproeien. Een keurig bergje koffie in het midden van de portafilter:
En ja gewoon tampen en shot maken. Geen gedoe met RDT of WDT. Twee zaken die bij de HgOne absoluut nodig waren. Met de naked keurige extracties zonder Spritzers:
Ik blijf er bij dat dit toch wel een ideale thuis maler is. Snel, compact, relatief stil, praktisch, erg goed maalsel, weinig retentie, etc. Beetje een MK K30 in zakformaat.
En de smaak: Anders weer dan de HgOne. Niet slechter, anders. Minder hoofd in de wolken, meer met beide benen op de grond als ik het cryptisch omschrijf. Doet me erg denken aan het smaakprofiel van de Eureka MCI en Mazzer Major.
Bas
PS. krijg plaatjes niet groter?
Mahlkonig ProM Allround
1Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs