Semi-automaat voor een student

1
Ik ben op zoek naar een semi-automaat om zelf espresso en cappuccino te maken. Gewone koffie drink ik niet (tenzij in de vorm van irish coffee :D ).
Het beginnerstopic heb ik doorgenomen.

Als student heb ik weinig budget, dus wat normaliter als instapmodel zal worden ervaren zal voor mij al te duur zijn.
Budget voor alles bij elkaar, ca. 100-150 euro, incl. maler.
Ik moet dus echt naar de reguliere, betaalbare, consumentenmodellen kijken.

Een 2e hands gaggia classic rond de 100 euro zou mooi zijn, maar ik kom die pareltjes niet tegen.
Qua maler zal ik een handmaler aanschaffen, de hario mini lijkt goed te werken voor het geld.

Daarnaast moet de stoompijp goed genoeg werken om melk op te schuimen, en dat de boiler daarvoor redelijk snel opwarmt. Dit schijnt bij veel echte instapmodellen wel eens een probleem te zijn.
Of is het dan toch beter een losse melkopschuimer aan te schaffen en een goedkope half-automaat? Zo ja, welke levert een acceptabel resultaat?

Is er iets (nieuws) te krijgen rond dat bedrag wat "acceptabel" is, of kan ik toch beter blijven rondshoppen op 2e hands sites in de hoop een mooie gaggia classic oid. tegen te komen?
Als het mijn studententijd mee gaat ben ik blij, daarna heb ik hopelijk de inkomsten om iets beters aan te schaffen. Het is dus geen investering voor de komende 10+ jaar.

Re: Semi-automaat voor een student

2
Ik zou even doorsparen totdat je in ieder geval 250 euro hebt. Liever iets later iets goed kopen, dan nu troep.

Voor 150 euro een gaggia of silvia en voor 100 euro een horecamaler die nog even schoon moet misschien. Dan heb je een bruikbare fijne set.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

4
Oef, ik vrees hier toch voor een doodgeboren kindje, de lol zal je dan snel vergaan. Ben het daarom met beide heren eens: spaar even door zodat je een 2-de hands Silvia, Classic of Quickmill 820 kan scoren en een 2-de hands horecamaler. Met minder gaat espresso echt niet lukken. Òf houd je aan het budget en laat de espresso schieten, maar ga retegoede filterkoffie zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Ok, we gaan dan toch meer focus op de 2e hands markt leggen.

De genoemde quickmill 02820 is in ieder geval in de running.
Nieuwprijs ligt rond hetzelfde als de 820, dus neem aan wel redelijk vergelijkbaar?

Een silvia kom ik niet tegen onder de 200 euro, meeste rond de 225-250 2e hands. Die spreekt me eigenlijk het meeste aan, maar budget technisch wat minder interessant.
Een gaggia classic wel, met een beetje geluk 100 euro, de meeste eerder 150-200.
Maar de kleinere boiler in de gaggia staat me een beetje tegen, gezien ik meestal melkdrankjes zal maken en die wat sneller buiten adem is.

Dan ga ik eerst met een handmolen aan de slag, en als ik weer eens geld over heb misschien een 2e hands horeca molen, maar dat zien we later wel.

8
De eerste stap is gezet, een porlex jp-30 handmolen besteld, direct uit Japan. Niet te duur, en heb eerlijk gezegd ook niet de ruimte om een horeca maler te plaatsen. Dan maar wat handenarbeid (aldus een filmpje iets minder dan een minuut voor een espresso maalgraad).

Ik ga denk ik toch voor een gaggia classic, mogelijk een nieuwe, maar dan moet ik het nog een maandje uitstellen (wachten uitbetaling bonus van bijbaantje). Steeds als ik een 2e hands classic/silvia/quick op het oog heb ga ik toch weer twijfelen over betrouwbaarheid, prijs, afstand er naartoe om te gaan kijken (vaak 100km+), etc. Dan maar 100 euro meer en een nieuwe met garantie. Levert over 2-3 jaar als ik iets anders wil vast nog de helft op als ik marktplaats zo zie...

edit: ohja, de nieuwe classic is veranderd, geen driewegsklep meer, rvs boiler ipv alu, en wat meer plastic. Ze hebben 'm dus slechter gemaakt (naar mijn mening)... toch maar 2e hands dan. Ik heb nog een maandje om te denken ;)

9
De Porlex is niet geschikt voor espresso. Dat is een ontzettende miskoop. Als je espresso wilt zul je een goede maler moeten kopen anders is het kansloos. Je hebt nu dezelfde fout gemaakt die duizenden niet luisterende mensen al voor je hebben gemaakt :mrgreen: .

Je had je beter wat meer kunnen verdiepen in de materie en een juiste aankoop kunnen doen. Je hebt nu een gedeelte van je budget verspild.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

10
Pennywise, poundfoolish.....
Ik ben ook een hele tijd geleden begonnen met een goedkoop maar enigszins redelijk setje.
Nu ik machines uit het duurdere segment heb aangeschaft merk ik echt wel het verschil.
De koffie is echt wel lekkerder (mede ook door betere bonen) en makkelijker (lees leuker) om te maken.
Als je een half jaartje door spaart en marktplaats (en hier de verkoop) goed volgt kun je met een beetje mazzel wat leuks op de kop tikken.
Succes met je zoektocht ;)