quickmill 5500 cappuccino

1
Het werd tijd om het bericht aan te passen.

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een quickmill 5500 cappuccino. Ik zocht namelijk een superautomaat in de gedachte dat deze altijd betere espresso /koffie zal zetten dan een Senseo. Aangezien ik 's ochtends geen ritueel wil uitvoeren, maar gewoon na een druk op de knop een kop espresso wil krijgen heb ik voor een super/volautomaat gekozen.
Ik was in eerste instantie in de gedachte om een Quickmill 5000 (Messoni) te kopen. Daar bleken meer types van te zijn en heb ik dus een 5500 cappuccino gekocht. In eerste instantie leek dat tegen te vallen, zo bleek er geen handleiding voor de 5500 te zijn.

Kan iemand mij helpen aan een handleiding of in ieder geval een beschrijving geven van de 4 knoppen die rechtsboven zitten? Hoe werkt de program of 2e knop? Wanneer ik direct de 1e knop in druk dan gaat de machine piepen. Kies ik eerst voor de program knop en daarna voor de 1e knop, dan krijg ik meestal één maalsel. Soms slaat hij echter op hol en krijg ik twee of meer sessies. Voor de veiligheid gebruik ik nu maar een groter koffiekopje ;)

Graag jullie medewerking.
Laatst gewijzigd door koos op zo 28 jun 2015, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: quickmill 5500 cappuccino

2
Met dank aan de firma Evermes ben ik nu in bezit van een handleiding voor de quickmill 5500 / La Messoni Super Cappuccino.

Het apparaat heb ik goed schoon weten te krijgen dankzij de handleiding en ook het reinigingsprogramma functioneert nu. Ingenieus hoe zo'n superautomaat alle losse handelingen weet te combineren en er een tamelijk goede espresso uit weet te persen.

Dankzij alle informatie op dit forum ben ik een stuk wijzer geworden. Jammer alleen dat ik de enige gebruiker van een super cappuccino apparaat ben aangezien er geen reactie kwamen op mijn eerste oproep. Er zat ook wel wat emotie in moet ik toegeven.

4
Er zat ook wel wat emotie in moet ik toegeven.
Gelukkig maar! We zijn hier niet bezig met dat vreselijke rendementsdenken nietwaar? Dan kon het hele forum beter opdoeken ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Het blijft spannend zo'n tweede (of derde..) hands machine. Ik ben er nog steeds blij mee, de espresso smaakt een stuk beter, zeker met verse bonen. Het zal de kwaliteit niet halen van een losse maler met los espresso apparaat, maar t.o.v. andere apparaten ben ik tevreden.

Een tijdje geleden heb ik bij het schoonmaken de cappuccinatore weten te slopen. Kunststof wordt zwak na enige jaren.
2015-04-21 21.48.37.jpg
Via quick-mill heb ik wel een suggestie gekregen om dit op te lossen met een cappuccinotoren van een ander merk, maar met een klein opschuimertje lukt het ook. Helaas kan ik zo niet alle kunsten van de superautomaat ;) toepassen.
Ook de pipette uscita 1 caffé heb ik inmiddels weten te beschadigen tijdens een schoonmaak actie. Zachtjes heen en weer wrikken om het uit de zetgroep te krijgen bleek toch teveel van het goede voor dit stukje kunststof. Het werkt nog wel, zelfs lekvrij, maar ik vrees dat het eind in zicht is. Zie bijgaande explosie tekeningen voor de onderdelen in detail A, de cappuccinotore nr. 23 en in detail B de schenktuit.

Mocht iemand deze onderdelen beschikbaar hebben, ik hou me aanbevolen 8-)

6
Beste allemaal, ik heb een tijd geleden een la messoni super cappuccino / QuickMill 5500 gekregen, omdat die mensen de reparatie kosten beu waren, met twee maanden was die al steeds naar reparatie en terug, via koffie praat hoorde ik dat het een lekkere koffie maakt en ik wil m graag proberen om m aan de praat te krijgen, en ik mis de sleutel en een lekbakje, graag wil ik weten hoe ik er 2e hands aan kan komen want ze vragen er nieuw een kapitaal voor. Mvg

7
Je zou eens kunnen beginnen jezelf in te lezen in het beginnersdeel van het forum, en je vraag op 1 plaats neer te pennen om het forum overzichtelijker te houden anders krijg je antwoorden op 2 plaatsen die niet met elkaar corresponderen.

8
Als er veel reparaties nodig zijn moet je je afvragen of er wel redding mogelijk is. In Nederland vind je weinig onderdelen voor deze superautomaat of je betaalt de hoofdprijs.

Na enig zoeken op internet heb ik gemerkt dat er in Duitstalige gebieden meer Quickmills uit de 5000 serie zijn verkocht. De 5500 blijft een buitenbeentje. Quickmill heeft gedurende de looptijd de uitvoering ook nog eens aangepast.

Ik heb goede ervaringen opgedaan bij quick-dbo. Bij een bestelling mijn probleem van een kapot onderdeel van de cappuccinotore doorgegeven en dit onderdeel werd gratis aan de bestelling toegevoegd Helaas hadden ze geen eenkops schenktuit met met aangebouwde stoomtuit meer beschikbaar. Die zoek ik dus nog. Deze is door quickmill veranderd.