Hoi allemaal,
Na een tijdje meelezen is het moment gekomen dat ik een beroep op jullie doe voor mijn koffieavontuur:)!
Mijn koffie loopt te snel door, en "spettert" bovendien bij het zetten. Omdat een filmpje meer zegt dan duizend woorden: Vimeo filmpje.
Door de snelle doorloop lukt het me niet om echt sterke espresso te krijgen, laat staan ristretto. Met heel hard en evenredig aandrukken (resultaat) en 8 gram koffie in een single basket heb ik na 20-25 seconden ongeveer 40gr koffieextract. Volgens de brewing ratios ben ik dan eigenlijk slappe lungo aan het drinken. Double basket geeft zelfde effect (zelfs nog iets wateriger heb ik het idee). Smaak is verder okay, maar gewoon niet sterk genoeg.
Mijn apparatuur:
- Tweedehands Rancilio Silivia uit 2001 (V1 dus). In goede staat, geen kalkresten. Bovendien gebackflusht, geen koffieresten in douchescherm.
- Tweedehands Minimoka.
- Verse bonen van Coffyn. Ze zijn volgens mij stiekem 2 maanden oud, maar dat verklaart imho niet mijn probleem.
Eerst dacht ik dat de maling niet fijn genoeg was. Ik kocht nieuwe maalschijven voor de minimoka. Ik heb bovendien het beveiligingsschroefje omhoog gedraaid zodat hij nóg iets fijner kon dan de fijnste maling:
.
Dit is de fijnste stand waarbij de schijven elkaar nog nét niet raken. Minimoka lijkt verder helemaal in orde.
Dat hielp niet, dus dacht ik dat de druk te hoog was. Ik kocht een interne pressure gauge en een nieuwe Over Pressure Valve. Zoals je in de bovenkant van het filmpje (net) kan zien, klimt de druk van het apparaat tot precies 9 bar.
Maar nog steeds doet de koffie niet wat ik wil, en ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Ik weet dat de Minimoka geen top-class maler is, maar ik lees veel mensen die hem gebruiken in combinatie met espressoapparaten in deze prijsklasse. Dus het resultaat zou beter moeten zijn dan het is, toch? Maar wat kan het probleem dan zijn?
Ben benieuwd naar jullie mening!
Korte doorlooptijd en 'spetterende' koffie Rancilio Silivia
1
Laatst gewijzigd door patr op vr 22 mei 2015, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.