Re: Nu wordt het een HX machine...

11
Ricardootje_89 schreef:Dus flushen is in principe gewoon de koffie even door laten lopen. Dus voorbevochtigen, dan even uit, en dan echt laten doorlopen zodat de koffie eruit komt? Misschien stom dat ik dat niet weet, maar ik vraag het me echt af.
Hoi Ricardo; hier ook iemand uit 1989 ;)

De cooling-downflush zorgt ervoor dat de zetkop de goede temperatuur heeft. Als de zetkop te heet; dit wil zeggen heter dan 100 graden Celsius is dan wordt het water wat hierdoor heen loopt ook zo warm. Het water (wat nu voor een deel stoom is (waterdamp)) gaat door de koffie heen, maar is zo warm dat de koffie verbrandt wat a.o. een bitter effect heeft.

Als je dus van tevoren water wat meteen uit de boiler komt (dus minder dan 100 graden) door de zetkop laat lopen koelt deze af waardoor je koffie niet verbrandt. Bedenk dat dit alleen is bij machines is die gebruik maken van een HX (heat-exchanger).

Hopelijk heb ik het zo duidelijk gemaakt ;)
Ala di Vittoria Junior/Eureka Mignon/ECM flat tamper/Naker portafilter
Aan het restaureren: Rancilio Z9 met koperen body

12
Je zetgroep is 4,5 kg aan brons, dat is een aardige thermische massa. Je espresso is 30 cc water, een stuk minder groot qua thermische massa. Zaak is dus om je zetgroep op de juiste temperatuur te hebben (rond de 92 graden), dan neemt het water die temperatuur over.

Nu moet ik toch even afwijken van Ruben. Bij een HX staat je boiler onder druk (en met die stoom kan je nu juist zo mooi melk opschuimen), dus het water zal, net als met een snelkookpan, heter zijn dan 100 graden, zelfs zo'n 125 graden! Er loopt water in een kring door een koperen pijp in dat hete water en door je E61, de z.g. siphon. Die houdt je groep op temperatuur. Nu zal je E61 wel vanzelf hitte uitstralen, maar in de boiler is het 125 graden. Op een gegeven moment zal alles qua temperatuur in evenwicht zijn. Nu hangt het van de nauwkeurigheid van het ontwerp af of de kop in die evenwichtstoestand inderdaad rond de 92-94 graden zal zijn.
Vaak echter, en zeker als de machine al lang alleen maar staat op te warmen, zal de zetgroep iets te heet zijn geworden, dan is het zaak om je groep met koeler water af te koelen. Dat water komt echter niet uit je boiler (daar is het zo'n 125 graden), maar eerst uit je warmte wisselaar, de HX (die zelf ook bijna op boilertemp. is, dus dat water moet je sowieso lozen) en daarna komt het water rechtstreeks uit je waterreservoir, en dat is veel koeler.

Dus je flush bestaat er uit dat je het oververhitte water uit het systeem laat lopen, net zolang totdat het niet meer sputtert. Als het egaal stroomt tel je nog wat tellen en daarna moet je het water in de HX weer even op temperatuur laten komen, want het komt immers uit de te koele watertank. In die tijd heb je precies genoeg tijd (zo'n seconde of 30-40) om je filter vol te malen, en te tampen, daarna portafilter er in en koffie zetten maar!
Deze tijden kunnen variëren, en daar kan je ook mee spelen. Die spoel-, en opwarmtijden hangen af van machine, boilerdruk, watertemperatuur in het reservoir etc. Daarmee zul je even moeten experimenteren om te zien wat voor jouw situatie (of die bepaalde koffie) optimaal is.

Het lijkt wellicht wat intimiderend, maar het valt allemaal reuze mee hoor! ;)

De E61 is overigens wel ontworpen met de preinfusie in gedachten. Dus inderdaad wordt de koffie heel rustig even voorgeweekt en pas daarna wordt de druk opgebouwd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Kijk, in deze post mooie "opengewerkte" plaatjes van een E61:
http://www.home-barista.com/espresso-ma ... -t397.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier een plaatje van de water-, en warmtehuishouding van een HX:
The image of the E-61 group is copyright 2005 by Verna Design, Inc.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
ruben89 schreef:
Ricardootje_89 schreef:Dus flushen is in principe gewoon de koffie even door laten lopen. Dus voorbevochtigen, dan even uit, en dan echt laten doorlopen zodat de koffie eruit komt? Misschien stom dat ik dat niet weet, maar ik vraag het me echt af.
Hoi Ricardo; hier ook iemand uit 1989 ;)

De cooling-downflush zorgt ervoor dat de zetkop de goede temperatuur heeft. Als de zetkop te heet; dit wil zeggen heter dan 100 graden Celsius is dan wordt het water wat hierdoor heen loopt ook zo warm. Het water (wat nu voor een deel stoom is (waterdamp)) gaat door de koffie heen, maar is zo warm dat de koffie verbrandt wat a.o. een bitter effect heeft.

Als je dus van tevoren water wat meteen uit de boiler komt (dus minder dan 100 graden) door de zetkop laat lopen koelt deze af waardoor je koffie niet verbrandt. Bedenk dat dit alleen is bij machines is die gebruik maken van een HX (heat-exchanger).
Hopelijk heb ik het zo duidelijk gemaakt ;)
Hmm, 1989, goed jaar! :D

Bedankt voor het uitleggen. Je doet het flushen dus met een lege filterhouder.
Het klinkt nog wel ingewikkeld, zeker met dat technische plaatje erbij.

Dus het enige wat het dus is, is aanzette, op temperatuur laten komen, spoelen tot een egale stroom water, en dan je filter vullen.
Best simpel.

Ik denk dat ik voor een hx ga als ik een machine koop, vanwege het schuimen.

17
Je doet het flushen dus met een lege filterhouder.
Je hoeft in principe niet eens de filterhouder er in te hebben. Toch is dat wel handiger, je warmt hem er eventueel mee op, en je kan beter zien of het water gelijkmatig stroomt.
Dus het enige wat het dus is, is aanzette, spoelen tot een egale stroom water, en dan je filter vullen.
Best simpel.
Juist!
Ik denk dat ik voor een hx ga als ik een machine koop, vanwege het schuimen.
Eventueel kan je dus ook nog aan een DB denken. 2-de Hands zijn ze erg lastig te vinden, maar een nieuwe Brewtus is ongeveer net zo duur als een nieuwe HX.

18
Funest voor de temperatuurstabiliteit lijkt me.
Dat lijkt me nogal zwaar uitgedrukt. Bij een Gaggia met zo'n miniboilertje en niet zoveel thermische massa zal het wel wat uitmaken, maar met een beetje boiler en een E61 lijkt het me nauwelijks "funest".

19
Het lijkt me wel een probleem bij lange ristretto's.
De flowrate bij 9 bar is 280cc per minuut. Het water niet nodig voor espresso wordt weggeleid door de OPV. Dus als je een 40sec dubbele ristretto maakt, wordt er 280* (2/3) - 50ml = 150ml heet water weggegooid. Thermisch reageert de machine dus alsof er 4 dubbele ristretto's tegelijk worden gemaakt.

Misschien merken mensen daarom dat koffie lekkerder wordt met een rotatiepomp. Die hebben namelijk een bypass valve vlak na de pomp en geen OPV na de HX.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

20
Ik kan me ook wel voorstellen dat het een beetje uitmaakt, maar niet dat het fataal is voor je stabiliteit. Je hebt ruim 4,5 kg aan heet brons in je groep en ongeveer 1,5 liter aan nog heter water in een hete bronzen boiler, dus zeg voor het gemak 7 kilo hete massa. Daar komt in het geval van de dubbele ristretto 190 gram (vaak al opgewarmd) water in 40 seconden doorheen, terwijl je verwarmingselement aan staat. Dan zal het wellicht enig effect hebben, maar niet een "dodelijk".
Misschien merken mensen daarom dat koffie lekkerder wordt met een rotatiepomp.
Ik dacht nu juist dat ze op HB in een blinde test met twee verder gelijke machines geen enkel verschil konden proeven tussen espresso gemaakt met een vibratie- of een rotatiepomp?