Re: temperatuurmetingen aan machines

92
En daarom is meten zo belangrijk. De techniek achter sous-vide ken (en beheers) ik en ik ben gewoon gaan kijken naar wat ik kon met de spullen die ik had. Mijn opstelling doet niets anders dan de dure horeca apparaten en is daarbij ook nog eens via smartphone te bedienen en in de gaten te houden. Iets wat ik tot nu toe bij geen enkele horeca setup heb gevonden. En dat met alleen maar spullen die ik had liggen dus de kosten waren minimaal. Eerlijk is eerlijk, de Heatermeter had ik al anders had ik beter wat uit het schap bij de Hanos kunnen trekken... :lol:
Kei veel groeten!

Joost

Re: temperatuurmetingen aan machines

93
lmg475 schreef:
R1200C schreef:
@3aan: bij mij is sous-vide een kookplaatje met een pannetje water. Dus is het wel van belang om te kunnen meten :D
Dat is nu de essentie van sous-vide: een exacte temperatuur van het water en dat het water overal even warm is. Ik werk al jaren met sous-vide apparaten. Wat ik nu heb reageert op 0,1°C met een sensor in elke hoek van het apparaat. Als ik het apparaat vul is dit telkens met ongeveer 30 liter water dat steeds in beweging wordt gehouden om overal exact dezelfde temperatuur te hebben.
En natuurlijk is een goede vacuummachine onontbeerlijk. Als uw te bereiden voedsel niet goed vacuüm is, vieren de bacteriën feest :)
Anaerobe bacteriën kunnen juist heel gevaarlijk zijn, denk aan botulisme! Ik kook al jaren met de sous vide en heb nog nooit gehoord dat ingesloten lucht gevaarlijk zou kunnen zijn. Over welke bacteriën gaat het dan en onder welke condities?
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do