Misschien kan er iemand voor licht in de tunnel zorgen maar ik heb geen idee welke machine of maler te kopen. Ik hou van een espresso, mijn favoriet is een latte met een dubbel shot espresso. Ik heb aan en afvoer voorzien in mijn keuken.
Rocket, Bezzera of ECM? rotatiepomp of vibratiepomp? met of zonder PID?
Blijk er maar niet uit te geraken en dan heb ik het nog niet over een bonenmaler gehad....
Re: aanschap halfautomaat
2Tja ga eens naar een winkel en laat je goed voorlichten. Dan kijk je naar wat je wilt lees kunt uitgeven. Vergeet niet dat je ook nog een maler aan moet schaffen. Jij bent diegene die ermee aan de slag moet. Ik heb een ECM en vind het een super machine. Een vriend van mij vindt dat niet en kocht een Bezerra! Kortom veel succes maar ook veel plezier in deze o zo mooie hobby
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 
3Ik neem aan dat je het Beginnerstopic hebt gelezen?
Misschien dat het helpt als je weet dat je keuze voor welke maler, en vooral welke koffiebonen je gaat gebruiken van meer invloed zullen zijn dan je keuze voor welk espresso-apparaat dan ook.
Uiteindelijk hangt veel af van je budget, dus als je daarin enige indicatie kan geven komen we al verder.
Misschien dat het helpt als je weet dat je keuze voor welke maler, en vooral welke koffiebonen je gaat gebruiken van meer invloed zullen zijn dan je keuze voor welk espresso-apparaat dan ook.
Uiteindelijk hangt veel af van je budget, dus als je daarin enige indicatie kan geven komen we al verder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Ik had gehoopt om toe te komen met een 1500€ voor automaat en maler.
Met een rotatiepomp wordt dat zeer moeilijk maar blijkbaar is een vibratiepomp geen optie als je een vast wateraansluiting wil wegens de druk van de waterleiding.
Maar het lijkt mij wel gemakkelijk om een vaste aansluiting te voorzien ipv kraantjeswater te filteren en steeds bij te gieten.
Ook een afvoer lijkt mij zeer handig maar van Rocket zou deze gemakkelijk dicht slippen.
Is het PID systeem een gemak of overbodige luxe?
Kortom, zonder ervaring is het moeilijk te beslissen, ik hoop via jullie ervaring een goede besissing te kunnen nemen waar ik na 3 maanden geen spijt van heb.
Als de aankoop een feit is beloon ik jullie graag met een mooie espresso
Met een rotatiepomp wordt dat zeer moeilijk maar blijkbaar is een vibratiepomp geen optie als je een vast wateraansluiting wil wegens de druk van de waterleiding.
Maar het lijkt mij wel gemakkelijk om een vaste aansluiting te voorzien ipv kraantjeswater te filteren en steeds bij te gieten.
Ook een afvoer lijkt mij zeer handig maar van Rocket zou deze gemakkelijk dicht slippen.
Is het PID systeem een gemak of overbodige luxe?
Kortom, zonder ervaring is het moeilijk te beslissen, ik hoop via jullie ervaring een goede besissing te kunnen nemen waar ik na 3 maanden geen spijt van heb.
Als de aankoop een feit is beloon ik jullie graag met een mooie espresso

5Persoonlijk zie ik het nut van een PID niet echt zitten, er zijn zat goede machines zonder deze, Je hebt niet vermeld of je ook melkdrankjes wilt gaan serveren, ik neem aan van wel, daar lusten ze in Belgie wel pap van, dan zou ik in elk geval voor een HX MACHINE gaan, waarom evt. niet voor een ex horecamachine opteren met dito molen?
Wat het dichtslibben van afvoeren aangaat, dit heeft allemaal te maken met slecht schoonmaken, zeker elke 14 dagen de leiding goed spoelen!
Wat het dichtslibben van afvoeren aangaat, dit heeft allemaal te maken met slecht schoonmaken, zeker elke 14 dagen de leiding goed spoelen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
6Voor 150-200 euro heb je een mooie tweedehands horecamaler en dan nog 1300 euro voor een Rocket en je blijft binnen je budget. Anders wordt het veel meer voor een maler en veel minder voor een machine. En maak niet dezelfde fout als de meeste maken door een prutmalertje te kopen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
7Met dat budget zou ik als eerste kiezen voor degelijkheid en niet voor gemak. Dus geen rotatatiepomp en PID: die werken mooi, maar vooral gemakkelijk. Gewoon een degelijke, goed afgestelde HX machine (in geval van cappuccino's) met een goede 2-de handse horecamaler. Het is een advies dat vaak wordt gegeven, maar niet zonder reden.
Je kan het allemaal natuurlijk ook wat avontuurlijker maken met b.v. een hefboom-apparaat, maar dan moeten we beter weten wat je zoal gaat zetten.
Je kan het allemaal natuurlijk ook wat avontuurlijker maken met b.v. een hefboom-apparaat, maar dan moeten we beter weten wat je zoal gaat zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt bent van mijn woonplaats laat ik je graag kennismaken met mijn HX machine zonder PID maar met vastwater aansluiting en rotatiepomp!
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 
9Ik denk dat het een Rocket Giotto gaat worden, al dan niet met rotatiepomp.
Ik heb ondertussen contact gehad met een Italiaanse webshop via EBAY, Greenlland snc met mevr. Loredana Marconi uit Milaan.
Iemand ervaring hiermee?
Bij hen:>
Rocket Giotto EVO V2 Rotary Pump + one year extended warranty + shipping/insurance Euro 1.480,00 Italian VAT included.
Ik heb ondertussen contact gehad met een Italiaanse webshop via EBAY, Greenlland snc met mevr. Loredana Marconi uit Milaan.
Iemand ervaring hiermee?
Bij hen:>
Rocket Giotto EVO V2 Rotary Pump + one year extended warranty + shipping/insurance Euro 1.480,00 Italian VAT included.
10En wat kost dat in den lande? Met een servicepunt in de buurt inplaats van meer dan duizend km etc.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s