Maalgraad voor filterkoffie

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor cremalover » za 09 jan 2016, 08:55

Ik gebruik dezelfde stand op mijn Major voor filter als voor espresso.
Doorloop is mooi en smaak bevalt me zeer goed.Twee molens zijn dus niet altijd nodig.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor bobbee » za 09 jan 2016, 10:40

Die filterkoffie moet niet te drinken zijn. Sorry.... Maar zo denk ik erover als ik dit lees. Gebruik je dan ook nog donker gebrande bonen erbij? Lekkere bittere bak dan!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor martinierius » za 09 jan 2016, 10:46

Ik gebruik in de clever dripper ook espresso maling. Max 2min laten trekken ipv 4min. Lekker en gemakkelijk.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor bobbee » za 09 jan 2016, 12:38

Je moet doen wat je lekker vindt...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor Erik82 » za 09 jan 2016, 14:19

Persoonlijk zou ik nooit espressomaling gebruiken. Veel te veel fines en bitters en een veel te lange doorlooptijd. De filtermaling die ik normaal gebruik in de Chemex of V60 is aanzienlijk grover dan die voor espresso. Ik vond het wat lastig te geloven dat je met espressomaling goede filterkoffie kunt maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor @3aan » za 09 jan 2016, 15:21

Voor de filter gebruik ik meestal de conische faema lekkere ietwat grove maling, lang genoeg laten bloomen, Ethiopische koffie die in hele kleine batches (100 gr) diepgevavcumeerd in de vriezer liggen, goed op de opschenktemperatuur letten dus tussen het bloomen en opschenken even verwarmen, ik kan met een espressomaling geen optimale filter krijgen, wordt wat te flauw, vlak en smaakjes die er niet in thuis horen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor Erik82 » za 09 jan 2016, 16:28

De post van cremalover druist in tegen alle kennis die er wereldwijd is over filterkoffie. Wellicht is het voor hem best maar zeker niet standaard of aan te raden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor cremalover » za 09 jan 2016, 16:45

De post van cremalover druist in tegen alle kennis die er wereldwijd is over filterkoffie. Wellicht is het voor hem best maar zeker niet standaard of aan te raden.
Ik weet dat filtermaling grover is dan espressomaling.Maar smaak vind ik dan toch belangrijker dan wat er als norm gesteld wordt.Maar het verbaast me zelf ook vandaar deze post.
Filterkoffie drink ik vanaf mij 4e levensjaar dus al 49 jaar.Ik weet inmiddels wat ik lekker vind. ;) Bitter vind ik hem zeker niet.
Doorlooptijd is zeker niet te langzaam.Misschien dat mijn Pompei maling al wat grover is dan bij een andere espressomachine.
Moet er bij zeggen dat ik koffiemelk gebruik dus niet zwart.
Kan zijn dat dit de smaak nog verzacht.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor pichichi » za 09 jan 2016, 20:18

Moet er bij zeggen dat ik koffiemelk gebruik dus niet zwart.
Kan zijn dat dit de smaak nog verzacht.
Kan zijn dat = Zeker weten dat

'cremalover' gekozen vanwege het cremeuze aspect waar je van houdt?
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: RE: Re: Maalgraad voor filterkoffie

Berichtdoor martinierius » za 09 jan 2016, 22:20

Persoonlijk zou ik nooit espressomaling gebruiken. Veel te veel fines en bitters en een veel te lange doorlooptijd. De filtermaling die ik normaal gebruik in de Chemex of V60 is aanzienlijk grover dan die voor espresso. Ik vond het wat lastig te geloven dat je met espressomaling goede filterkoffie kunt maken.
Doorlooptijd valt in mijn geval (clever dripper 400ml) goed mee: <30s. Ik denk graag dat bij fijnere maling het verschil tussen de fines en het 'goede' maalsel kleiner is dan bij grof en dit een betere smaak oplevert zolang doorlooptijd kort genoeg is.
De post van cremalover druist in tegen alle kennis die er wereldwijd is over filterkoffie. Wellicht is het voor hem best maar zeker niet standaard of aan te raden.
Ik weet dat filtermaling grover is dan espressomaling.Maar smaak vind ik dan toch belangrijker dan wat er als norm gesteld wordt.Maar het verbaast me zelf ook vandaar deze post.
Filterkoffie drink ik vanaf mij 4e levensjaar dus al 49 jaar.Ik weet inmiddels wat ik lekker vind. ;) Bitter vind ik hem zeker niet.
Doorlooptijd is zeker niet te langzaam.Misschien dat mijn Pompei maling al wat grover is dan bij een andere espressomachine.
Moet er bij zeggen dat ik koffiemelk gebruik dus niet zwart.
Kan zijn dat dit de smaak nog verzacht.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten