Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Erik82 » do 11 feb 2016, 12:06

Verder heb je ook nog Caffenation in Amsterdam. Je hebt het voordeel dat er veel keuze is in je buurt want dat kunnen de meeste hier niet zeggen. De bonen van Simon Levelt zou ik niet aan beginnen. Brandmeesters is wel vers als je via de webshop besteld maar in de winkels zelf komt het ook uit van die grote silo's en valt er niks over verheid te zeggen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bob.houkes
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 12:46

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor bob.houkes » do 11 feb 2016, 13:08

Het gaat wel heel veel over koffie ipv de machine. Begin met ontkalken...dit kan alle verschil maken. Het veertje zorgt ervoor dat de druppelstop omhoog wordt geduwd zodra de druk wegvalt, vaak wordt deze verwijderd als er wordt geconstateerd dat het erg veel herrie maakt of hij is in een afvoerputje verdwenen :)
Verder begin je met tellen zodra je op de knop drukt, het water is dan immers al bij de koffie. Soms maakt een nieuwe thermostaat ook verschil, deze zijn er ook met een hogere temperatuur, heb je al een thermometer in de uitloop gehouden? Wellicht is de temp niet meer in orde.

Groetjes!

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Erik82 » do 11 feb 2016, 13:27

Zonder goede koffie geen lekkere koffie dus logisch dat het vooral daarover gaat. Met een half werkende machine en goede koffie maak je alsnog beter epsresso dan met een goed werkende machine en slechte koffie.

Begin vooral NIET zomaar aan ontkalken. Als je niet weet in welke staat de machine is kan ontkalken alleen maar voor meer problemen zorgen door stukken kalk die los gaan komen en alles blokkeren. Ontkalken is één van de grootste oorzaken van problemen als je niet weet wat je aan het doen bent.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor HanR » do 11 feb 2016, 13:52

Ontkalken op zich zal weinig effectief zijn.
De stoomkraan demonteren, helemaal uit elkaar en in de ontkalker (citroenzuur).

Zoals eerder gezegd is het niet van belang of je de tijd die de pomp nodig heeft om druk op te bouwen/preinfusie meetelt of niet. Wel geldt dat al dit veel langer dan een seconde of 5 duurt, de kans groot is dat je te fijn gemalen, of te veel gedoseerd hebt.

Tot slot: mijn ervaring met een 820 is dat maalgraad/dosering vrij nauw luistert. De (te) hoge druk die op de koffie komt zou daar een oorzaak van kunnen zijn. Je machine is eenvoudig te voorzien van een expansieventiel.
Een toevoeging die het je veel makkelijker maakt en bovendien de smaak van je koffie ten goede zal komen.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor martinierius » do 11 feb 2016, 14:59

Mensen het is een qm820, geen hx! Ontkalken of losse brokken kalk gaat hier niet zo snel voor problemen zorgen. TS vermeldt dat er geen water terugstroomt na het zetten en dat douchescherm lang blijft nadruppelen.

Dit staat los van de te hoge druk en ook los van al dan niet gebruik verse bonen welke een betere smaak zullen opleveren.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor goosman » do 11 feb 2016, 19:48

Ik heb zelf een 02820, zelfde machine, alleen de buitenkant is iets anders. Mijn advies sluit aan bij wat eerder is geschreven. Een goede reinigingsbeurt is nooit verkeerd. Ik doe dat zelf niet met een blindfilter, maar door een tablet reinigingsmiddel van Espresso Services in het waterreservoir op te lossen met loeiheet water. De zetgroep demonteer ik van te voren: schroef losdraaien, douchekop en rubberen afsluitring loshalen. Alle losse onderdelen, inclusief de veer en het metalen pinnetje, reinig ik gewoon met een afwasmiddel, en een paar keer per jaar leg ik alles een uur of wat in citroenzuur.
De leidingen en het thermoblok reinig ik door met het gevulde waterreservoir de machine aan te zetten, doorspoelen en weer uitzetten. Paar uurtjes laten staan en nog een keer doorspoelen. Dan het waterreservoir goed schoonspoelen en met nieuw water vullen. Dan spoel ik de machine met een vol waterreservoir weer door tot het waterreservoir leeg is en het water uit de zetgroep kraakhelder is. De eerste keer dat ik dit deed, na aanschaf van mijn tweede hands machine, bleek een rubbertje in de stoomkraan helemaal aan gort te zijn, maar da's eenvoudig te vervangen.

Verse bonen zijn geen optie, maar een voorwaarde voor goede koffie. Liever wat meer uitgeven voor echt verse bonen en genieten van een paar goede bakkies dan liters oude meuk wegslikken. Succes !
Quickmill 2820 / Carimali M1

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » do 11 feb 2016, 23:45

Bedankt voor het meedenken allemaal. Vanavond heb ik de machine ontkalkt, en opnieuw de broeikop losgeschroefd en schoongemaakt. Een update:

Het stoompijpje is er op vooruit gegaan. Als ik er heet water mee zet, komt er na mijn druk op de stopknop veel minder overtollig water uit het pijpje. Na ongeveer 10 seconden stroomt er nu een flinke straal water terug het reservoir in, i.p.v. een paar druppels, zoals eerst. (Terwijl die straal terug het reservoir in stroomt, komt er ook een straaltje water uit het stoompijpje. Het werkt dus nog niet perfect, maar wel beter dan eerst.)

Het ontkalken heeft helaas geen effect gehad op het nadruppelen uit het douchescherm. Het druppelt nog steeds ongeveer 10 seconden flink door, waarna er een paar verdwaalde druppels terug in het reservoir vallen. Tijdens het naspoelen was de 'douche' tijdelijk veranderd in één dikke straal vanuit het midden, maar na het reinigen van de broeikop is het douche-effect weer terug.

Ik ga nu toch maar zo'n veertje bestellen, kijken of dat de oplossing is. Als ik zo zie wat de machine doet, dan lijkt het erop dat het terugstromen na zo'n 10 seconden wordt geactiveerd. Volgens mij zou het waterstopje er tot die tijd voor moeten zorgen dat er geen water nadruppelt uit de douche, dus wie weet is dat ontbrekende veertje de boosdoener.

Overigens: Toen ik het probeerde met een stukje huishoudfolie over de filterhouder (blindfilteren, toch?) spoot er na een paar seconden water uit de zijkant van het blok waarin de zetgroep bevestigd is. Ik heb meteen de knop weer uitgezet en het daarna niet meer geprobeerd.

Er werd ook nog geadviseerd om de temperatuur van de uitloop te controleren. Ik heb op dit moment geen geschikte thermometer in huis, maar na het schoonmaken heb ik wel (om te checken of de azijnsmaak goed weggespoeld was) een kopje heet water uit de zetgroep gehaald. Dat water kon ik eigenlijk meteen drinken. Iets te heet om in één keer achterover te klokken, maar slokje voor slokje ging het prima. Klinkt dat okee, of hoort het water veel heter te zijn?

Caffenation en Trakteren heb ik op mijn lijstje gezet, dus qua bonen heb ik voorlopig keuze te over :)

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor dirk020 » zo 14 feb 2016, 12:09

Zijn die Corleone bonen zo slecht dan? Of gewoon alles van Simon Levelt?
De bonen van Simon Levelt zijn inderdaad niet top maar er valt wel degelijk een fatsoenlijke koffie mee te zetten: http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=6&t=5167" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorwaarde is wel dat je machine goed funcioneerd, dat je de machine 'in je vingers hebt' alsmede je bonenmaler.
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Spironski » zo 14 feb 2016, 13:27

Is die Corleone niet een zeer zwaar gebrande blend met 60% Robusta? Niet mijn ding....
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor thebar » zo 14 feb 2016, 21:13

Als je Quick Mill origineel een 820 voor ese servings was en later is omgebouwd, zit er geen veertje boven het douche scherm.

Mijn oude qm 3000 had ook het probleem van lang nadruppelen. En nooit een oplossing voor kunnen vinden. Hij is zelfs ter reparatie opgestuurd geweest. Kwestie van je glaasje snel wegtrekken als je klaar bent...

Backflush is trouwens een heel erg slecht idee als je machine geen driewegventiel heeft.. Niet meer proberen dus!!


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron