Hoi Allemaal!
Zoals ik reeds vertelde bij het voorstellen zal ik hier meteen een vraag stellen die hier ongetwijfeld al 1000x werd gesteld.
Toch na gehele tijd rondsnuffelen op dit forum heb ik geen specifiek antwoord gevonden op mijn vraag.
Apparaat: Jura F9
Bonen: ROM (lokale branderij) Caramba of Espresso Foncé
Bij ROM (romkoffie.be) is de service GE-WEL-DIG! Wanneer je er komt krijg je steeds een koffietje aangeboden en kan je onbeperkt smaken verkennen om te kijken welke koffie het beste bij je past. Hierdoor kwamen we eerst uit op hun sterkst smakende bonen, de Espresso Foncé (http://romkoffie.shopsquare.com/nl/webs ... 000g/Q18l0" onclick="window.open(this.href);return false;). Mijn vriendin vond deze echter iets te uitgesproken van smaak waardoor we een trapje lager zijn gegaan, de Caramba (http://romkoffie.shopsquare.com/nl/webs ... 000g/H18l0" onclick="window.open(this.href);return false;).
Beide bonen zijn enorm lekker wanneer je ze gaat gebruiken in een Cappuccino of een Latte Macchiato. Dit drinken we dan ook het vaakst dus op zich geen probleem.
Het probleem begint echter wanneer je een Lungo of een Espresso gaat zetten. Vooral bij de Espresso is de smaak extreem zuur. Mijn maag keert er gewoon van.
De standaard instellingen van de Jura zijn als volgt:
- Maalgraad = medium
- Watertemperatuur = hoog
- Waterhoeveelheid = 45ml
- Koffiesterkte = 4/8
Na wat opzoekwerk hier ben ik te weten gekomen dat je de zuurtegraad kan vermijden door de bonen fijner te laten malen. Dit heb ik dan ook stelselmatig gedaan en inmiddels staat hij op de fijnste stand. Spijtig genoeg gaf dit geen oplossing. Ook heb ik de waterhoeveelheid laten zakken naar 30ml volgens de handleiding van de ideale Espresso. Nog steeds niet te drinken.
Het enige wat ik uiteraard niet onder controle heb is de doorlooptijd. Deze is van de eerste inspuiting van het water, waarna er een korte pauze volgt, tot de volledige uitloop ongeveer 13 seconden. Dit is uiteraard te snel maar de maalgraad kan niet fijner en dat is de enige manier om de doorloop te vertragen. De kleur en textuur van de crema is echter wel goed volgens wat ik heb gelezen.
Mijn volgende bezoek bij ROM was dan om eens wat bonen te gaan vergelijken qua smaak. Het kon echter zijn dat hun bonen gewoon zurig smaakten. Wanneer zij ter plaatse dan 4 espresso's voor m'n neus duwden en ik dus verschillende smaken kon proeven bleef ik wel het zurige er door smaken, maar niet zo extreem als thuis.
Ik weet dat zurige, fruitige koffie niet per sé fout of slecht is maar het is nu eenmaal niet echt m'n smaak. Ik hou eerder van een gebalanceerde, eerder zoetige koffie bij een espresso. Spijtig genoeg voldoet tot nu toe geen enkele bij ROM aan deze smaak.
Nu is dus de vraag: Zijn er nog verdere zaken die ik kan proberen aanpassen aan mijn apparaat zodat ik de bonen van ROM kan blijven gebruiken? Het zijn zo'n vriendelijke, behulpzame mensen daar dat ik het jammer zou vinden om mijn bonen elders te moeten kopen.
Of is de enige optie om verder te kijken naar andere bonen? En zoja, welke zouden dan aan te raden zijn volgens mijn smaak? Het probleem is dat ik niet veel zin heb om ettelijke kilo's koffie te gaan kopen tot ik de juiste heb gevonden. Het zou dus fijn zijn dat ik al in de juiste richting zou kunnen geduwd worden zodat mijn keuze dan ook al wat beperkter is.
Qua budget zou ik graag binnen de prijzen van ROM blijven aangezien het voor dagelijks gebruik is. Maximum een 20eur per kg dus.
Indien de vraag hier reeds is gesteld bied ik alvast mijn excuses aan! Wijs me dan gerust door naar de desbetreffende topic die ik over het hoofd zou gezien hebben.
Alvast bedankt!
Kimme
Re: Waarschijnlijk voor de zoveelste keer: Probleem met smaak espresso.
2Het probleem is je Jura. Je hebt je goed ingelezen maar die theorie gaat niet op voor volautomaten aangezien de malers prut zijn en de temperatuursinstellingen waardeloos. Je kunt met een volautomaat wel iets instellen maar dat zijn kleine stapjes en daar heb je niet genoeg aan. Een Jura staat sowieso bekend om zijn lage zettemperatuur wat eerder een zure smaak zal geven. Jura is gewoonweg niet de beste keuze voor een volautomaat. Je betaald vooral veel voor de naam en krijgt uiteindelijk minder waar voor je geld.
Helaas kan ik er niet meer van maken dan dit. Overstappen op een halfautomaat met goede maler is de oplossing voor alles
. Andere bonen gebruiken is dus het devies. Probeer eens een boon uit Brazilië, die zijn wat romiger en bevatten weinig zuren. Vermijd ook licht gebrande bonen.
Helaas kan ik er niet meer van maken dan dit. Overstappen op een halfautomaat met goede maler is de oplossing voor alles

Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
3Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik weet dat ik wat compromissen moet sluiten bij de aankoop van zo'n automaat.
Het probleem is dat mijn vriendin om half 7 's morgens geen tijd heeft om even bonen te gaan malen, espresso te zetten, melk op te schuimen,... voordat ze gaat werken. Daarom dus de keuze voor de automaat.
Ik verwacht echter toch wel dat het mogelijk moet zijn om een oplossing te vinden voor het probleem. Ik zal je tip ivm de bonen eens bekijken!
Ik weet dat ik wat compromissen moet sluiten bij de aankoop van zo'n automaat.
Het probleem is dat mijn vriendin om half 7 's morgens geen tijd heeft om even bonen te gaan malen, espresso te zetten, melk op te schuimen,... voordat ze gaat werken. Daarom dus de keuze voor de automaat.
Ik verwacht echter toch wel dat het mogelijk moet zijn om een oplossing te vinden voor het probleem. Ik zal je tip ivm de bonen eens bekijken!
4Je oplossing zit hem in de bonen. Veel bonen die voor een halfautomaat wel uitermate geschikt zijn werken gewoonweg niet in een volautomaat. Je bent met een volautomaat gewoonweg veel beperkter qua bonenkeuze en wat werkt. Veelal dus de wat donkerdere espressoblends.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
5Thanks!
Ik bekijk het de volgende keer ik naar ROM ga. Hopelijk kunnen ze me een alternatief voorstellen op basis van deze info.
Zonde dat ik hier nog met een KG Caramba zit nu die ik net ben gaan bijhalen toen we bezoek hadden.
Ik bekijk het de volgende keer ik naar ROM ga. Hopelijk kunnen ze me een alternatief voorstellen op basis van deze info.
Zonde dat ik hier nog met een KG Caramba zit nu die ik net ben gaan bijhalen toen we bezoek hadden.
6Deze namiddag nog eens langs gegaan bij rom en ze hebben me een andere melange meegegeven die daar ter plaatse iets minder zuur smaakte.
Thuis dus rustig uitproberen want na 6 espresso's ter plaatse te proeven smaak je niet veel nuances meer...
Men sprak daar toch ook over de illybonen dat ze nogal gevaarlijk waren voor de automaat wegens redelijk vettig...
Thuis dus rustig uitproberen want na 6 espresso's ter plaatse te proeven smaak je niet veel nuances meer...
Men sprak daar toch ook over de illybonen dat ze nogal gevaarlijk waren voor de automaat wegens redelijk vettig...
7Lage zet-temperatuur zorgt ook voor wat zuurdere koffie, maar ja, als je daar niks in kan stellen.... Monsooned Malabar staat bekend om z'n zuurloosheid.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
Re: RE: Re: Waarschijnlijk voor de zoveelste keer: Probleem met smaak espresso.
8Je zou met een wok kunnen proberen deze bonen na te branden, dat na branden is echt mogelijk, pas alleen op dat ze niet zwart worden, als de bonen nu toch niet lekker zijn, wat let je om het te proberen?kimme schreef: Zonde dat ik hier nog met een KG Caramba zit nu die ik net ben gaan bijhalen toen we bezoek hadden.
Wellicht roep je straks CARAMBA, dat is het!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
9ROM is gisteren zo fijn geweest om de bonen om te ruilen dus dat probleem is opgelost. De carambas zijn nog steeds lekker in melkbereidingen dus op zich geen probleem.