Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Erik82 » ma 15 feb 2016, 07:16

Zijn die Corleone bonen zo slecht dan? Of gewoon alles van Simon Levelt?
De bonen van Simon Levelt zijn inderdaad niet top maar er valt wel degelijk een fatsoenlijke koffie mee te zetten: http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=6&t=5167" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zijn de meningen dus over verdeeld en heb ik ook in het topic geschreven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor dirk020 » ma 15 feb 2016, 09:03


Daar zijn de meningen dus over verdeeld en heb ik ook in het topic geschreven.

't Is maar net hoe hoog je de lat legt. Dat 't bij Simon Levelt niet high end is heb ik gemeld maar zum kotzen is 't allemaal ook niet.
Maar nogmaals, je moet je bonenmaler en je (goed functionerende) koffiezetmachine wel weten te mannen want als je geen idee hebt waar je mee bezig bent kan je er 100 keer koffie van een joet per half pond in gooien zonder bevredigend resultaat
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Jura_Impressa » ma 15 feb 2016, 11:03

Van een broodschrijver, inderdaad. Maar wel met 25 jaar ervaring op het gebied van Quick Mill. Dus wellicht voor de gebruikers tóch handig voor het onderhoud op een Quick Mill: https://slate.adobe.com/cp/YnKGL/
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor martinierius » ma 15 feb 2016, 11:48

Mijn procedure hierboven beschreven met afblokken portafilter is niet om te backflushen maar om éénmalig een verkalkte magneetklep een duwtje in de goeie richting te geven. Daarna nooit meer doen inderdaad en regelmatig onderhoud uitvoeren.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » ma 15 feb 2016, 22:23

Nieuwe update: na mijn ontkalkings- en schoonmaakbeurt was ik iets te enthousiast, de volgende ochtend bleek het stoompijpje niet goed meer te werken. Hij doet het nu soms prima (flinke lading stoom, binnen een seconde of 30 wordt het kannetje te heet om vast te houden en dan heb ik meestal ook behoorlijk goed melkschuim), maar soms ook maar half (een soort 'stoomstoten', waardoor het opschuimen tergend langzaam gaat) en soms doet-ie zelfs helemaal niks. Het wel of niet werken lijkt willekeurig te zijn, ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken.

Na twee weken aanmodderen met dit apparaat hebben we afgelopen weekend de knoop doorgehakt en toch maar een nieuwe QM820 besteld (in Engeland, veel goedkoper dan de 599 euro die de machine hier in NL kost). Het oude apparaat ga ik zo goed mogelijk proberen op te knappen, met de nieuwe als referentiekader. Er komt een veertje in de waterstop en ik ga ook het stoompijpje onder handen nemen, wie weet is een nieuw setje o-ringetjes genoeg om hem weer naar behoren te laten werken. Daarna gaat-ie in de verkoop.

Wellicht blijkt het straks met de nieuwe machine net zo lastig om een lekkere espresso te zetten, maar dan weet ik elk geval zeker dat het aan mijn eigen onkunde ligt en niet aan een onbetrouwbaar apparaat :)

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » di 15 mar 2016, 18:14

Ik heb de nieuwe QuickMill 820 nu een paar weken in huis en heb beide machines met elkaar kunnen vergelijken. Het zetten van espresso gaat steeds beter, al durf ik niet te zeggen of dat nou door de nieuwe machine komt of doordat ik het beter onder de knie begin te krijgen. Melk opschuimen is wel echt een wereld van verschil in vergelijking met de oude machine. Voorlopige conclusies:

- Het nadruppelen uit de zetgroep werd inderdaad veroorzaakt doordat er geen veertje bij de waterstop zat. Als ik het veertje erin zet, druppelt hij niet meer na.

- Nadeel van het veertje is wel dat hij tijdens het zetten voor een hoop herrie zorgt. Een piepend geluid, alsof de druk te hoog wordt. Dat gebeurt overigens alleen als ik het veertje in de oude zetgroep plaats; als ik de complete nieuwe zetgroep in de oude machine draai, maakt hij geen herrie.

- Het stoompijpje van de nieuwe machine werkt dus een stuk beter dan de oude. Bij de QM820 wordt meestal aangeraden om meteen een compleet nieuw stoompijpje te plaatsen, maar ik wil toch eerst proberen of ik de oude kan oplappen door de o-ringetjes te vervangen... ik snap alleen niet helemaal hoe ik dat aan moet pakken. In meerdere forumtopics wordt doorverwezen naar een pdf-handleiding van Aventijn, maar de link naar die handleiding werkt niet meer. Is er hier misschien iemand die deze handleiding nog heeft en hem opnieuw zou kunnen uploaden (of naar mij mailen)?

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor goosman » wo 16 mar 2016, 19:13

http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=5206

Gewoon openschroeven en even naar de foto's in bovenstaand draadje kijken, dan kom je er wel uit.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » vr 18 mar 2016, 14:40

Dank voor de link, Goosman. Ik zie dat je daar ook doorlinkte naar die handleiding van Aventijn, maar met jouw foto's kom ik er waarschijnlijk ook wel. Inbusbout in het onderplaatje losdraaien, twee slangetjes loskoppelen, moer losdraaien waarmee de Dosamatic met het thermoblock verbonden is, en dan Dosamatic + onderplaatje + stoompijpje in z'n geheel uit de machine liften. Toch?

Er werd in jouw topic trouwens getwijfeld aan die twee ongelijke schroeven, maar dat hoort gewoon zo, in mijn twee machines ziet het er precies hetzelfde uit.

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor goosman » vr 18 mar 2016, 20:12

Inbusbout in het onderplaatje losdraaien, twee slangetjes loskoppelen, moer losdraaien waarmee de Dosamatic met het thermoblock verbonden is, en dan Dosamatic + onderplaatje + stoompijpje in z'n geheel uit de machine liften. Toch?
Yep. Daarna de Dosamatic nog uit elkaar schroeven, maar dat wijst zich ook vanzelf. Wel opletten dat je geen onderdelen kwijtraakt (balletje, veertje). ;)
Quickmill 2820 / Carimali M1

patrickg
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 18 mar 2016, 21:01

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor patrickg » vr 18 mar 2016, 21:48

Ik heb op mijn oudje, ook met de nieuwe stoomkraan, dat het stoom er met "stoten" uitkomt in plaats van continu (zoals bijvoorbeeld de Vibiemme Domobar die ik op werk heb).

Als oplossing laat ik hem vaak even op kracht komen en gooi dan de melk-kan er pas onder. Ja, het spettert wat als je niet uitkijkt.

Zou een nieuwe pomp verschil maken? Niet de stoomkraan (want die heb ik reeds vervangen), maar dit: http://www.quick-mill.nl/ulka-ex5-230v- ... pomp-5596/
Ik zou het wel heel fijn vinden als de stoom wat beter wordt.

En: heeft het witte opzetstukje voor de stoompijp echt nut?

Ps. Ik vind de Australian bonen die bij de AH en Jumbo liggen goed te doen. Illy vind ik wat duur, Lavazza valt me tegen. Smith en Dorlas wil ik nog eens proberen.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron