"Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

"Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor SteefM » zo 26 aug 2012, 19:22

Zoals sommige van jullie allicht hebben gemerkt ben ik de afgelopen tijd niet actief geweest hier - dit in verband met mijn vakantie. Maar ook op vakantie is koffie natuurlijk lekker en leuk, dus ik ben samen met mijn broer tijdens onze rondreis in Oost-Europa in enkele grote steden op zoek gegaan naar kwaliteitsespresso. Met succes (hier en daar) :) Een korte koffiegids voor de steden Budapest en Krakau!

Budapest
Op de internets hadden we vooraf wat adresjes gevonden voor koffie in de verschillende steden. De eerste stop was het boekenwinkeltje annex cafeetje Massolit (voor de geïnteresseerden: 1072 Budapest, Nagydiófa utca 30-32). De online (mini)recensie was veelbelovend: "In addition to the espresso and unearthly good filter coffee (...)". Het winkeltje was leuk ingericht en de meid achter de machine erg vriendelijk. Welke koffie ze in de molen hadden weet ik niet meer :oops: De espresso was goed, maar niet bijzonder goed, laten we zeggen een 7,5. De bonen waren licht gebrand en enigszins fruitig - niet de Italiaanse stijl dus.
Nu hadden wij de pech dat ze problemen hadden met de leverancier van hun normale koffiebonen voor de filterkoffie. Die koffie hadden ze dus niet. Desalniettemin hebben we een filterkoffie gedronken, die werd bereid in een Hario. Qua smaakprofiel was de filterkoffie natuurlijk hetzelfde als de espresso - fruitig, fris, maar ook uiteraard een stuk lichter dan de espresso. Een prima filterkoffie, maar niet "unearthly good" - maar dat wisten we van tevoren. Helaas hadden ze hun standaard filterkoffiebonen niet..
De koffie was gebrand door DoubleShot in Praag. Alles tezamen: een leuke tent waar je prima koffie kan krijgen. Geen extreem bijzondere espresso, maar een ruime voldoende. (Bovendien hadden ze er mooie Engelstalige boeken, waaronder kookboeken over de Hongaarse keuken en Hongaarse wijnen).

Onze volgende stop in Budapest was vlak om de hoek en heet Printa (1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 10). De serveerster van Massolit vertelde ons dat zij daar vroeger werkte maar dat het oude personeel eruit was gebonjourd, en dat er nieuwe apparatuur stond. De koffie was volgens haar nog wel goed maar niet meer zo goed als eerder.
Printa is een kunstwinkel/galerie annex cafeetje. De koffie komt van HasBean in Engeland - een naam die bij ons wel een belletje doet rinkelen. Ze hadden er hun melanges Jailbreak en Kicker staan, wij hadden een espresso van de Jailbreak. Ook hier een prima espresso, ook hier fruitig en fris. Maar ook hier geen topespresso.

De volgende stop was op aanraden van serveerster van Massolit, geopend in 2012 en dus alles nog nieuw: My Little Melbourne (Madách Imre útca 3). En ik kan niet anders dan heel erg blij zijn dat we daar zijn geweest. Het is een klein cafeetje met een (fonkelnieuwe) La Marzocco Strada, en er stonden twee Mazzers naast. Als koffie van de maand (of: guest coffee, in elk geval geen standaard blend) een Ethiopische koffie uit een streek waarvan ik de naam niet begrepen heb, maar de barista wist ons te vertellen dat daar nog alleen de oorspronkelijke bevolking alles in handen heeft. Ook werd ons iets verteld over de processing (nat gewassen, gefermenteerd een of twee dagen, daarna zongedroogd als ik het goed begrepen heb en niet iets heel geks zeg? ik ben niet zo thuis in de koffieprocessing) De bonen waren (zeer licht) gebrand in Dubai door Raw Coffee Company.
Qua smaak: complex, met veel smaken, maar heel fris, veel fruit, en veel zoetheid. Na enkele slokken kwam er toch ook wat meer donkere smaken naar voren, maar nog net geen chocolade. De barista noemde de afdronk 'honingachtig'. Topkoffie, een absolute must-go voor de koffieliefhebber in Budapest wat mij betreft.

Het laatste interessante nieuws wat de meid bij Massolit ons vertelde, was dat ze met het oude personeel van Printa een nieuw café gaan openen, ongeveer in september 2012 (al bijna dus), rond de október 6 utca. Als er iemand binnenkort naar Budapest gaat: even langsgaan, ik ben zeer benieuwd!

Ik ben even uitgetypt voor nu, maar binnenkort volgt Krakau en wat losse flodders van Praag en Wenen!

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: "Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor Joep » ma 27 aug 2012, 11:47

Leuk!
Ik wil volgend jaar weer naar Sziget gaan in Budapest, kan ik daar even langsgaan als het een beetje in de buurt is.
Köszönöm!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

"Koffiegids" Praag

Berichtdoor pichichi » wo 06 apr 2016, 23:44

Ik was afgelopen weekend in Praag.
Aanrader! Prettig toeven daar, zeer goed betaalbaar, mooi biertjes, redelijke Czech wijnen en voedsel.

En met de koffie gaat het zeker prima.
Een paar tentjes bezocht, drip, AP, espresso, flat white, cappu... hele palet geproefd (niet overal die hele rits natuurlijk ;)):
EMA, meest compleet, ruim en overall ´winnaar´, fijne Ethiopie op AP

Kavarna Prazirna, in een soort kelder, Joper brander achterin, hoekjes en nisjes, uitgebreid aanbod, ietwat timide dames barista´s, mooie Peru als drip.
Original, Ethiopie espresso vond mijn reisgenoot te acide, en daar moest ik hem gelijk in geven, ook al was het niet heel verrassend voor me (light roast, natural processed)
Kavarna Alchymista, naast het Coffee Museum-pje (zie volgende post voor wat foto´s), heeeel tranquilo, drie gozers die alles op z´n gemakje doen, wel zeer vriendelijk, ontzettend goed (aanbod van) gebak (neem de Baarová!!), heerlijk in het tuintje vertoefd, Sumatra op drip, subtiel.
Kafe Karlin, klein to-go tentje voor een snel shot met/zonder zoetigheidje. Ook Ethiopie, ook wat aan de rinse fris, acide kant.
En bij hippe laid-back no-nonsense eettent Lokal (iedereen zit daar, oud, jong, toerist, Pragers, een prima bende!) een erg fijne espresso van Yakima gedronken. Ik was aangenaam verrast, en dat was de ober ook daardoor, want ze zijn meer gefocussed op het (heerlijke) bier. Een blend 50-50 Brazil-Guatemala. Erg goed gezet, licht tijgercremaatje.

Ook opvallend was dat ze bijna overal cascara verkopen, warm, koud, en voor mee naar huis.
Meteen een zakje Panama Los Lajones, een Nicaragua meegenomen. In NL had ik nog Bolivia van Has Bean en wat oudere India van L´Arbre à Café Paris. Binnenkort een proeverijtje doen haha!

Ik heb de coffee map van European Coffee Trip er telkens bij gehad, met aanvullingen Kava Ruzova, (en van Gwilym Davies:) Kafemat, Super Tramp). Helaas niet allemaal gezien, sommigen zijn op zondag dicht en zelfs op zaterdag! Totaal wel zo´n 16, 17 tentjes die je kunt bezoeken, prima verdeeld over de wijken!

Gaat dat zien en proeven!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: "Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor pichichi » wo 06 apr 2016, 23:49

Praag (21).JPG
Praag (18).JPG
Praag (17).JPG
Praag (16).JPG
Praag (13).JPG
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: "Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor pichichi » wo 06 apr 2016, 23:53

Praag (27).JPG
Praag (26).JPG
Praag (24).JPG
Praag (23).JPG
Praag (10).JPG
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: "Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor bobbee » do 07 apr 2016, 00:06

Bedankt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

"Koffiegids" voor hong kong

Berichtdoor Wedj » do 07 jul 2016, 15:12

Hallo allemaal,

tja nu moet ik voor de baas op stap naar Hongkong medio augustus.
Tis balen maar het is niet anders :-)
Wat ik natuurlijk wil weten of er mensen zijn geweest en een leuke koffietent/ervaring hebben gehad.
Ik zit op Hongkong Island voor 5 dagen waar grotendeels van de tijd in het congrescenter doorgebracht wordt natuurlijk.
Vorig jaar zat ik in Seoul en door toeval bij Zombie roasters terechtgekomen, een leuke en unieke ervaring om in een achterafstraatje twee Giesen te zien staan een W1 en W6.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: "Koffiegids" voor hong kong

Berichtdoor pichichi » do 07 jul 2016, 17:52

Hallo allemaal,

tja nu moet ik voor de baas op stap naar Hongkong medio augustus.
Tis balen maar het is niet anders :-)
Wat ik natuurlijk wil weten of er mensen zijn geweest en een leuke koffietent/ervaring hebben gehad.
Ik zit op Hongkong Island voor 5 dagen waar grotendeels van de tijd in het congrescenter doorgebracht wordt natuurlijk.
Vorig jaar zat ik in Seoul en door toeval bij Zombie roasters terechtgekomen, een leuke en unieke ervaring om in een achterafstraatje twee Giesen te zien staan een W1 en W6.
Nooit geweest maar dit lijkt me handig:
http://sprudge.com/5-hong-kong-excellen ... 50598.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenaan Google met zoektermen "hong kong specialty coffee" ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: "Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor pichichi » do 07 jul 2016, 17:53

P.s. neem een kopje voor me mee!
http://www.espressocups.coffee" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: "Koffiegids" voor Budapest en Krakau (en Praag en Wenen)

Berichtdoor pichichi » do 07 jul 2016, 17:54

Budapest...... Handig voor rondom World Of Coffee 13-15 juni 2017 aldaar!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron