Welke maler zou een goede optie kunnen zijn voor een quickmill 820? Aanvankelijk was het niet de bedoeling om zelf een maler aan te schaffen wegens plaatsgebrek.
Ik heb me laten inspireren door Ruben89 zijn eigen koffiehoekje (Ruben bedankt ) .
Ben nu nog aan het experimenteren met tampen etc. De smaak van de (voorgemalen verse) koffie is zonder meer goed, maar de crema mag beter. Ook blijft er wat water liggen op de koffie in de houder.
Het virus heeft inmiddels al toegeslagen en als het praktisch mogelijk is (moet stroom in het koffiehoekje zien te krijgen .), komt de maler er zeker.
Heb al heel wat gelezen over malers (heb ook al enkele favorieten), maar wat zou een goede keuze kunnen zijn als maler in mijn situatie?
Re: Welke maler zou een goede optie zijn?
2Heel simpel: de beste die je je kan en wil veroorloven!
Optimaal qua investering-kwaliteit: een goede 2-de hands Super Jolly.
Optimaal qua investering-kwaliteit: een goede 2-de hands Super Jolly.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3De eerste regel kan ik me in vinden. De tweede regel: is dat niet een beetje "overkill" naast een qm820?
4Ja, dat ding zou bijna even groot zijn als zo'n Quick, maar ik geloof werkelijk niet dat een maler snel "te goed" is voor je espressomachine.
Andersom is dat veel sneller het geval. Het heeft niet zoveel zin om een prachtige dure espressomachine te koppelen aan een matige maler. De kwaliteit van de koffie in je kopje wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van je koffiebonen en je maler, dan door je espressomachine.
Wat velen als een soort ondergrens zien voor een espressomolen is een Gaggia MDF, ik meen dat die €189 kost(te). Een Rancillio Rocky is b.v. echt beter (€300), en een Macap M4 is gewoon goed (ook €300). Maar in consistentie is er echt nog wel winst te maken met b.v. zo'n Super Jolly (nieuw €500?).
Nu kan je op b.v. de Duitse Ebay redelijk goed een mooie SJ vinden voor rond de €200. Doe daar eens nieuwe schijven in, en dan ben je voor minder dan €250 voor de rest van je leven klaar. Onverwoestbare, geweldige molen, heel veel waar voor je geld!
Dus overkill? Ik denk het niet!
Andersom is dat veel sneller het geval. Het heeft niet zoveel zin om een prachtige dure espressomachine te koppelen aan een matige maler. De kwaliteit van de koffie in je kopje wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van je koffiebonen en je maler, dan door je espressomachine.
Wat velen als een soort ondergrens zien voor een espressomolen is een Gaggia MDF, ik meen dat die €189 kost(te). Een Rancillio Rocky is b.v. echt beter (€300), en een Macap M4 is gewoon goed (ook €300). Maar in consistentie is er echt nog wel winst te maken met b.v. zo'n Super Jolly (nieuw €500?).
Nu kan je op b.v. de Duitse Ebay redelijk goed een mooie SJ vinden voor rond de €200. Doe daar eens nieuwe schijven in, en dan ben je voor minder dan €250 voor de rest van je leven klaar. Onverwoestbare, geweldige molen, heel veel waar voor je geld!
Dus overkill? Ik denk het niet!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Ik lees veel goede verhalen (duitse fora) over de Iberital Challenge als instapmolen. Kost 169 Euro en maalt direct in de filterdrager. Van pommeren verkoopt die (Utrecht). Lijkt me een goed uitgangspunt. Als een en ander dan ooit aan een upgrade toe is kan je zowel de Quick als de molen weer goed doorverkopen aan een andere beginner.
Ik ben het absoluut eens dat je de beste molen moet kopen die je kan betalen maar bij weinig plek in de keuken en naast een Quick 800 serie is een grote Mazzer horecamolen wellicht ook wat veel.
Ik ben het absoluut eens dat je de beste molen moet kopen die je kan betalen maar bij weinig plek in de keuken en naast een Quick 800 serie is een grote Mazzer horecamolen wellicht ook wat veel.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
7Ik heb ook een superjolly naast m'n Audrey staan idd twee evengrote machines, maar ik ben er maar wat blij mee!
Speedster | SuperJolly | et al.
9Van deze twee is de K3 de betere (en grotere): zwaardere motor en 58mm schijven vs 49mm bij de Demoka. Deze laatste schijnt best een aardig resultaat te geven, maar ook nogal lawaaig te zijn en ik lees ook over klontjes. Als de grootte geen bezwaar is zou ik voor de K3 gaan, die geeft waarschijnlijk een beter resultaat. Maar als je een K3 zou nemen, waarom dan niet voor hetzelfde geld een Macap M4?
10Wat me onhandig lijkt aan de Macap, is de bediening via de aan - uitknop aan de zijkant. Weet iemand toevallig waar de Compak K3 in Zuid-Nederland te bewonderen is? Om er nu weer een vakantie aan vast te plakken gaat me wat ver .