Juist daarom maak ik het onderscheid in ambitieniveau.Neem hierin ook gemak mee. Veel mensen komen hier aan en willen weinig uitgeven en zonder veel moeite goede espresso maken. Kopen vervolgens een matige maler en Silvia om geld te besparen en stoppen na een paar weken omdat het niet lukt. Als ze bijvoorbeeld een K30 Vario en Rocket R58 hadden gekocht waren ze heel tevreden geweest en was er niks aan de hand geweest. Benadruk dat als je gaat besparen je er veel moeite in moet steken om een goede espresso te maken. Als je dat geduld niet hebt koop dan duurder spul of blijf bij je nespresso.
Iemand die de lat hoog legt, zal eerder bereid zijn veel tijd en moeite te investeren dan iemand met een lager ambitieniveau. Budget staat hier enigszins los van. Behalve de bereidheid om de benodigde centen te investeren, moet de mogelijkheid er ook zijn. Niet iedereen heeft hetzelfde besteedbare inkomen.
Ambitieniveau hoog, budget laag (EUR400,-)
Silvia of Botticelli met een horecamaler. Kleine hevelmachine (Europiccola, Gaggia Classic etc.) is natuurlijk ook mogelijk.
Wie sowieso bereid is moeite te doen, krijgt ook wel een bij hem passende "temperature surfing" procedure voor de Silvia onder de knie. Als je een Botticelli I (met electronische temperatuurregeling) op de kop kunt tikken zit je helemaal niet verkeerd.
Ambitieniveau hoog, budget gemiddeld (EUR600,-)
Domobar Super/Ecm Cellini + La San Marco SM96
Ik geloof niet dat je je hoeft te schamen voor een dergelijk setje. Enige minpunt dat ik kan bedenken zijn de kleine kraanknopjes op de Super!
Ambitieniveau laag, budget laag (EUR400,-)
Gaggia Classic, Silvia of Botticelli, Quickmill etc.
Fatsoenlijke maler lukt waarschijnlijk alleen naast een Gaggia Classic
Ambitieniveau laag, budget gemiddeld (EUR600,-)
SB Domobar of Isomac + BB005 of Eureka Mignon. Met heel veel geluk of een beetje
Wanneer het te besteden budget geen of een mindere rol speelt, kan het heel goed zijn dat zowel de ambitieuze beginner, als de ambitieuze beginner op dezelfde set uitkomt. Als het budget toeneemt, ligt het voor de hand dat het meerdere naar een betere molen gaat.