Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

21
Neem hierin ook gemak mee. Veel mensen komen hier aan en willen weinig uitgeven en zonder veel moeite goede espresso maken. Kopen vervolgens een matige maler en Silvia om geld te besparen en stoppen na een paar weken omdat het niet lukt. Als ze bijvoorbeeld een K30 Vario en Rocket R58 hadden gekocht waren ze heel tevreden geweest en was er niks aan de hand geweest. Benadruk dat als je gaat besparen je er veel moeite in moet steken om een goede espresso te maken. Als je dat geduld niet hebt koop dan duurder spul of blijf bij je nespresso.
Juist daarom maak ik het onderscheid in ambitieniveau.
Iemand die de lat hoog legt, zal eerder bereid zijn veel tijd en moeite te investeren dan iemand met een lager ambitieniveau. Budget staat hier enigszins los van. Behalve de bereidheid om de benodigde centen te investeren, moet de mogelijkheid er ook zijn. Niet iedereen heeft hetzelfde besteedbare inkomen.

Ambitieniveau hoog, budget laag (EUR400,-)
Silvia of Botticelli met een horecamaler. Kleine hevelmachine (Europiccola, Gaggia Classic etc.) is natuurlijk ook mogelijk.
Wie sowieso bereid is moeite te doen, krijgt ook wel een bij hem passende "temperature surfing" procedure voor de Silvia onder de knie. Als je een Botticelli I (met electronische temperatuurregeling) op de kop kunt tikken zit je helemaal niet verkeerd.

Ambitieniveau hoog, budget gemiddeld (EUR600,-)
Domobar Super/Ecm Cellini + La San Marco SM96
Ik geloof niet dat je je hoeft te schamen voor een dergelijk setje. Enige minpunt dat ik kan bedenken zijn de kleine kraanknopjes op de Super!

Ambitieniveau laag, budget laag (EUR400,-)
Gaggia Classic, Silvia of Botticelli, Quickmill etc.
Fatsoenlijke maler lukt waarschijnlijk alleen naast een Gaggia Classic

Ambitieniveau laag, budget gemiddeld (EUR600,-)
SB Domobar of Isomac + BB005 of Eureka Mignon. Met heel veel geluk of een beetje

Wanneer het te besteden budget geen of een mindere rol speelt, kan het heel goed zijn dat zowel de ambitieuze beginner, als de ambitieuze beginner op dezelfde set uitkomt. Als het budget toeneemt, ligt het voor de hand dat het meerdere naar een betere molen gaat.

22
Alleen ondervang je met je theorie nog steeds niet het grote gros aan mensen die hier binnen komt vallen. Dan kom je uit op het hoge bedrag dat ik noemde. Die mensen willen geen moeite doen en een zeer goede espresso en zijn niet handig of wilen zich er niet in verdiepen. Tweedehands vinden ze eng als het meer dan 3 jaar oud is en nog steeds een aanzienlijk bedrag dan is het op voorhand niet het risico waard.

Elke vorm van moeite doen leidt tot het opgeven en teruggaan naar nespresso. Dat zijn ook de mensen waarvoor dit topic juist belangrijk is omdat die zonder enig uitzoekwerk binnen komen vallen en telkens eenzelfde vraag stellen. Die behandel je helemaal niet in je hele opzet. Die willen het gemak van en DB met bijvoorbeeld een K30. Minimale moeite met maximaal resultaat. Juist die mensen moet duidelijk worden gemaakt dat wat ze willen veel geld kost en dat dat met het, in 99% van de gevallen, genoemde budget gedoemd is te mislukken. Die mensen zien we hier het meeste.

Wat je nu aan het doen bent is die mensen een SM96 aanraden met SB waarbij je op voorhand al weet dat ze het na 2 bakkies opgeven omdat een doser lastig is en een SB niet praktisch voor de cappuccino van mevrouw (die met een dergelijke setup nooit zal gaan werken). Wat mij betreft een advies wat de plank compleet mis slaat. Als je ze dat aan gaat raden kun je ze beter aanraden om nespresso te blijven gebruiken.
Laatst gewijzigd door Erik82 op zo 22 mei 2016, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

23
HanR schreef: Ambitieniveau hoog, budget gemiddeld (EUR600,-)
Domobar Super/Ecm Cellini + La San Marco SM96
Ik ben het wel met Erik eens dat die €600 een mager budget is voor zoiets. De molen moet wel lukken maar een goed onderhouden, tweedehands kwaliteits-HX (en al helemaal een DB) is vaak simpelweg prijziger. Zeker een Domobar super, die zijn prijzig tweedehands.

Andere, niet-chroommachines moeten wel lukken voor dit budget.

24
@Erik82
Ik geef onmiddellijk toe dat mijn observatie gekleurd is door het soort mensen dat ik over de vloer krijg.
Budget is meestal het uitgangspunt.

Als ik de huidige opzet van Turbo goed begrijp, is het uitgangspunt dat iemand streeft naar de perfecte espresso.
De beginner die langzaam wil starten en naarmate zijn smaak/ambitie zich ontwikkelt, zijn hardware en effort daarop aanpast, wordt dan niet bediend door het model.
Alleen ondervang je met je theorie nog steeds niet het grote gros aan mensen die hier binnen komt vallen. Dan kom je uit op het hoge bedrag dat ik noemde. Die mensen willen geen moeite doen en een zeer goede espresso en zijn niet handig of wilen zich er niet in verdiepen.
Wie geen moeite wil doen lijkt me sowieso niet de doelgroep voor het beslismodel.
Sterker nog, de door jou genoemde groep vind vaak op termijn het werken met een half-automaat te veel "gedoe". Wie geen moeite wil doen is beter af met een volautomaat/superautomaat.

25
Je hebt ook zeker goede punten alleen zo te lezen inderdaad gekleurd door het type persoon die je over de vloer krijgt. De mensen die ik bedoel zul je niet te zien krijgen.
HanR schreef:Wie geen moeite wil doen lijkt me sowieso niet de doelgroep voor het beslismodel.
Sterker nog, de door jou genoemde groep vind vaak op termijn het werken met een half-automaat te veel "gedoe". Wie geen moeite wil doen is beter af met een volautomaat/superautomaat.
Juist om ze hiervan te overtuigen moet je ze eerst in laten zien wat het kost als ze echt overtuigt zijn dat er een halfautomaat moet komen. Dan hoeven ze al geen vragen te stellen en voorkom je juist de vele topics die over hetzelfde gaan. Zijn altijd een bepaald type mens die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de topics waar men zich hier aan irriteert. Daarom vind ik dat die juist in het beslismodel meegenomen moeten worden. Hoeft maar 1 richting in de tak te zijn waarmee je veel onzin topics met irritatie gaat voorkomen. Juist zo hou je de sfeer op het forum goed.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

26
Ik ben het wel met Erik eens dat die €600 een mager budget is voor zoiets. De molen moet wel lukken maar een goed onderhouden, tweedehands kwaliteits-HX (en al helemaal een DB) is vaak simpelweg prijziger. Zeker een Domobar super, die zijn prijzig tweedehands.

Andere, niet-chroommachines moeten wel lukken voor dit budget.
Regelmatig te koop, gereviseerd of met servicebeurt:
Afbeelding

Plaatje even gepikt. Niet bepaald een chroombom, hoewel de rvs uitvoering naar mijn mening iets beter oogt.
Als je de markt een beetje volgt, zie je ook de uitzonderingen. Dit is er zo één. Vanwege de vaste wateraansluiting minder populair.

27
Kan ik wel inkomen, we moeten de mensen eerst met de neus naar de juiste hardware sturen. Met die mensen die dat advies opvolgen kunnen we verder. Kopen ze alsnog de apparatuur die nog meer haken, ogen en valkuilen met zich meebrengen voor een goede espresso, dan kunnen we ze (terug) naar de keuzehulp sturen zodat ze erachter komen dat hun apparatuur niet vergevingsgezind is en te wensen overlaat.
Dan is het aan hun in2 de apparatuur te houden en verder te pielen of de boel verkopen en goed spul aan te schaffen waarna wij ze weer met raad verder kunnen helpen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

28
LS,
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties en het delen van gedachten.Enorm gewaardeerd en waardevol, maar niet makkelijk om al jullie ideeen te verwerken. Vandaar vast een stukje afbakening:
1) mijn keuzehulp richt zich op beginners met het ambitieniveau om een goede tot excellente espresso (of derivaat daarvan) te maken. Mensen die daar moeite voor willen doen en tijd in willen investeren. Natuurlijk is er een categorie beginners die graag aan de slag wil met een espressomachine, maar niet perse het verschil zoekt. Voor deze categorie beginners is deze keuzehulp simpelweg niet;
2) ik wil in mijn keuzehulp vermijden om te vervallen in geldbedragen en beschikbaar budget. Dat klinkt misschien raar maar mijn motivatie is als volgt: een beginner die door de bomen het bos niet meer ziet, heeft vaak geen strak omlijnd budget (soms wel). De bedoeling van de keuzehulp is dat beginners zich bewust worden van beperkingen en mogelijkheden die passen bij verschillende categorien van machines. Als beginners rationele keuzes (kunnen) maken om vervolgens te eindigen in een bepaalde categorie machines, kunnen ze zelf orienteren op prijzen in de markt. Als dat tegenvalt is er vervolgens de mogelijkheid om op basis van eigen argumenten de ambities met betrekking tot de machine bij te stellen.

Tenslotte: het valt me op dat de meeste reacties afkomstig zijn van doorgewinterde cracks. Zoals reeds genoemd is dat zeer waardevol maar de keuzehulp richt zich niet op deze categorie liefhebbers. Ik zou daaarom ook de reactie van beginners op prijs stellen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Kloppen de aannames die her-en-der genoemd worden?
Ik laat de reacties binnendruppelen. Binnenkort doe ik weer een meta-analyse om de grootste gemene deler bij de kop te pakken.
Dank, dank, dank TY

ps. @SteefM: je hebt gelijk. Laat ik de Izzo Duetto II als voorbeeld nemen voor een dubbele boiler machine.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

29
Laat ik als nieuwkomer dan maar een reactie posten. Soms is het kiezen van een bepaald type espresso apparaat niet altijd rationeel. Het kan ook emotioneel zijn. Natuurlijk gaat het om een goede espresso of cappuccino, maar ik vind the looks ook wel belangrijk. Al een aantal jaren gebruik ik een Saeco volautomaat. Hij maalt de bonen en zet een redelijke bak. Alleen maar een knopje indrukken, meer niet. Geen enkele emotie of beleving. Maar nu vond ik een la Pavoni Professional op marktplaats. Hij werd al 20 jaar niet meer gebruikt en had een onderhoudsbeurt nodig. Heb ik dus gedaan, en het is een fantastisch apparaat. Ik ben er nu elke ochtend mee in de weer met mijn voorraadje koffiebonen van diverse oorsprong. Elke dag begint de cappuccino lekkerder te worden, en dan moet de échte koffie nog komen. Maar het is gewoon leuk om met zo'n apparaat bezig te zijn. Die manometer en dat peilglas, en dan die handle.Dat is dus emotie!

30
Mensen die vragen mij regelmatig welke machine zij moeten hebben voor zo een lekkere koffie....
Persoonlijk vind ik dat een van de moeilijkste vragen omdat er zoveel bij komt kijken. Alleen al qua materiaal en handeling/ skills. Dan komt mi de belangrijkste vraag wat wil jij aan tijd en effort erin steken, een leercurve die jou uiteindelijk een superespresso gaat opleveren of s'morgens de druk op de knop en een bakkie drupt in de beker. Veel kiezen toch voor de combi druk op de knop en mogelijk wel van vers gebrande bonen! Zoals ik al zei een moeilijke vraag is en blijft het wat je niet 1,2,3 kunt oplossen. Laat ik de rest even buiten beschouwing, budget, looks, mogelijkheden etc etc
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀