Welke Espressomachine?

1
Hallo Allemaal

Ik zit erover te denken een stapje terug doen. Heb nu een La Nuova Era Alexa met E61 zetgroep. Omdat ik wat minder koffie wil drinken en de enige ben die thuis koffie drinkt. Wat ik ook jammer vindt is de stroom die ik gebruik omdat de machine heel de dag aan staat. Machine met een E61 is natuurlijk niet heel snel warm.

Welke machine zou ik dan kunnen nemen?

Als koffiemolen heb ik een Mazzer Mini en heb ook een Gene koffiebrander.

Wat belangrijk voor mij is is dat ik hoofdzakelijk cappuccino drink dus je moet er goed mee melk
kunnen stomen.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Re: Welke Espressomachine?

2
Poeh, dit vind ik een moelijke! Want waarin precies wil je een stapje terug doen? In hoeveelheid koffie, in hoeveelheid ruimte die je machine inneemt, in kwaliteit van je koffie, in stroomgebruik? Of in nog iets anders? Hoeveelheid moeite die je moet doen?

Als het de hoeveelheid koffie is: drink gewoon wat minder (ja beetje flauw)... Stroomgebruik: stel je hebt je machine van 08.00 tot 20.00 aan. Je machine staat ongeveer 10% van de tijd daadwerkelijk stroom te trekken = 1,3 kW (?)x 1,2 uur x €0,25 = €0,39 per dag aan stroom. Stel nu dat je een Nespresso apparaat neemt die je aan laat staan en dat ding verbruikt wonderbaarlijk genoeg maar een kwart van de stroom: dan bespaar je €0,30 aan stroom. Da's minder dan de kosten van één Nespressocupje!
Ik kan me niet voorstellen dat je een stapje terug wil doen in kwaliteit van je koffie. Je bent er al langere tijd vrij intensief mee bezig en weet wat je proeft, toch? En ik neem aan dat je je Gene en je Mini nog wel wil houden?
Is het dan dat het teveel ruimte inneemt? Of wellicht dat het teveel gedoe is geworden voor jou in je eentje?

Ik zat al te denken aan een levermachine, maar ja, de Pavoni's oververhitten en ze stomen niet geweldig. De Ponte Vecchio Lusso's zijn prima, maar nemen wellicht meer ruimte in, en echt minder moeite kost het ook niet. Wil je dan een superautomaat? of een Nespresso? Ik vrees dat dan de kwaliteit tegen gaat vallen. Dat nieuwe podsysteem van Illy schijnt goed te zijn, maar is schreeuwend duur.

Goed, ik zit hier een beetje te ratelen, maar dat komt eigenlijk omdat ik niet weet wat je wil dat er hetzelfde blijft en wat er verandert... :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
He Babybird,

Grappig, downgraden hoor je hier niet zo vaak...alleen upgrade ziektes ;)

Wellicht is de Bezzera BZ07 een leuke. Dan ga je niet achteruit in kwaliteit (zowel machine als koffie) zodat het een prima match blijft met je aanwezige maler + brander. De BZ07 is wel een handig maatje kleiner en minder duur dan wat je nu hebt. Heeft de slimme professionele verchroomde zetgroep (58 mm) met 2 eigen verwarmingselementen: waardoor snel op temperatuur en daarna erg constant. Dus een verbetering tov jouw genoemde "E61-zetgroep probleem". Je hoeft hem zeker niet de hele dag aan te laten. De stoom is erg mooi en droog door de profi 1.5Lt boiler en warmtewisselaar. Plus bediening met handige "push & go" kranen, waarmee je direct 100% stoom krijgt (of kokend water). Geen gedraai meer aan kranen...

Hier kan je bv wat meer erover lezen:
viewtopic.php?f=12&t=743" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=12&t=856" onclick="window.open(this.href);return false;

succes ermee!
Laatst gewijzigd door rolf op ma 06 apr 2009, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolf - Casa Barista

4
Wat ik ook moet toegeven is dat de laatste tijd de koffie voor mijn gevoel minder goed smaakt. Vindt het nogal bitter en volgens mij ligt dat niet aan de koffie.

Zou dat aan de machine kunnen liggen. Heb wel gisteren met blindfilter en schoonmaakmiddel de zetgroep ontvet.

Heeft iemand nog ideeen waar het aan zou kunnen liggen?

Doe ik iets verkeerd met het maken van de cappuuccino' s?

5
Haal de douchekop eraf en maak die ook nog schoon - heeft bij mij uitstekend geholpen ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

6
Een vieze machine maakt ook bittere koffie, inderdaad. Heb je dan ook de doucheplaat in je E61 losgeschroefd en daar de zaak geschrobt? Heb je wel je filters en je portafilters (de uitloop!) in de ontvettingsoplossing laten weken en schoongeschrobt?

Hoe heet is het water bij het het zetten, is je coolingflush wel lang genoeg? "Bitter" kan ook "te heet" zijn. En als laatste: heb je je melk te heet (= +75 graden) laten worden, waardoor je melk z'n zoetige smaakje verliest?

Zomaar wat ideetjes...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Misschien is een Expobar Plus Express met de snelstoom functie iets voor Babybird?
De stoom voor de cappuccino's wordt in een aparte boiler opgewarmd en het water voor de espresso's gaat door een thermoblock dat erg temperatuurstabiel blijkt te zijn.
Met aparte pijpjes voor stomen en warmwater tappen.
Kost zo'n €700,- (al staat hij in Utrecht in de aanbieding voor € 550,-)

Afbeelding

8
Nou de smaak lijkt weer okee. Heb het idee dat ik de melk te heet heb opgeschuimd. Heb ook geen melkthermometer dus die zal eens gaan aanschaffen.

Je merkt toch dat bij elke x dat je koffie maakt je je hoofd erbij moet houden. Anders verlies je langzaam de touch en dan smaakt het niet meer.

In de toekomst zou ik eigenlijk wel een wat kleinere machine willen aanschaffen met een E61 groep of de Bezzera BZ07. De machine die ik nu heb vindt ik wel mooi maar neemt toch wel veel plaats in beslag.

Welke machine redelijk compact en goed waar je ook goed melk mee op kan schuimen aangezien ik voornamelijk cappuccino drink?

9
Ik heb absoluut geen belang of aandelen in Expobar, maar na wat vergelijken vind ik het eigenlijk wel erg mooie machines.
Heb wel eens een middagje met een Brewtus II mogen spelen en dat beviel ook erg goed.
Onder de Brewtus zitten een aantal machines die behoorlijk compact en niet superduur zijn en volgens mij kwalitatief en technisch erg goed in elkaar zitten.

De Expobar Office Leva bijvoorbeeld, heeft een E61 groep en is zo'n 26 cm breed, 42 cm hoog en 46 cm diep. En goed geschikt om melk op te schuimen.

Afbeelding

10
Nou de smaak lijkt weer okee. Heb het idee dat ik de melk te heet heb opgeschuimd. Heb ook geen melkthermometer dus die zal eens gaan aanschaffen.
Goed dat je je smaak weer terug hebt! Als ik melk op schuim houd ik mijn hand aan het kannetje, als ik het echt niet meer vast kan houden is de temperatuur goed. Bovendien luister ik goed, het geluid gaat op een gegeven moment in toon omlaag. Ook dat is voor mij een indicator voor de juiste temperatuur van je melk. Zo kom ik bijna altijd uit op zo'n graad of 65-70.

Wat mij een erg mooie, kleine machine lijkt is deze: http://www.misterquality.nl/nl/pages/pr ... bar_Junior" onclick="window.open(this.href);return false;