Hoe beheers ik de dosering?

Dirk483
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 21:47

Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Dirk483 » za 09 jul 2016, 16:26

Zo,
In de posing met een andere (verse) boon tot een goed shot te komen weer 250 gr bonen verder. Inmiddels hoef ik niet meer uit te spugen.. Maar of er een presenteerbare espresso ontstaat :?
Ik zoek naar br 1:2 met 18 gr in 2 kops standaard Rocket filter. best lastig om tijdig te eindigen. Na sluiten maar zo 4 gr extra. De weegschaal lijkt wat achteraan te komen..
Waar ik graag advies over zou krijgen is het afmeten in Filter.. Als ik x gram maal blijft er na afstrijken en tampen Y over. Het lukt me niet om dat betrouwbaar bij 18 gram getampt te krijgen. Vaak na afstrijken iets van 15,5 tot 16,2

Wat te doen?

Gr Dirk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15127
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor fransg » za 09 jul 2016, 16:50

In de posing met een andere (verse) boon
Welke boon, van welke brander, hoe vers (branddatum)?
Ik zoek naar br 1:2 met 18 gr in 2 kops standaard Rocket filter
Is dat dan een 18g filter? Ik meen dat het standaard filter eerder rond de 15g is.
De weegschaal lijkt wat achteraan te komen.
Betere weegschaal kopen of eerder stoppen
Als ik x gram maal blijft er na afstrijken en tampen Y over.
Je bent hier heel onduidelijk. Met Y bedoel je 15,5--16,2g ? En met X?

Tampen verandert het gewicht nooit, slechts het volume wordt minder, dus hoe kom jij erbij dat er "na tampen" minder is?
Het lukt me niet om dat betrouwbaar bij 18 gram getampt te krijgen. Vaak na afstrijken iets van 15,5 tot 16,2
Als je 16g in het bakje hebt kun je daar door te tampen niet 18g van maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Erik82 » za 09 jul 2016, 16:58

Eerst een tik op het aanrechtblad om in te klinken zodat je er niks af hoeft te strijken. Afstrijken moet alleen als je teveel hebt gemalen en is verder nergens goed voor behalve het weggooien van je geld.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Dirk483
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 21:47

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Dirk483 » zo 10 jul 2016, 20:07

In de posing met een andere (verse) boon
Welke boon, van welke brander, hoe vers (branddatum)?
Columbia kachalu organic van Boot in juni volgens mij.
Ik zoek naar br 1:2 met 18 gr in 2 kops standaard Rocket filter
Is dat dan een 18g filter? Ik meen dat het standaard filter eerder rond de 15g is.
Ik meen 18 want 16 zit onder de markeringsrand
De weegschaal lijkt wat achteraan te komen.
Betere weegschaal kopen of eerder stoppen
Brewista niet goed?
Als ik x gram maal blijft er na afstrijken en tampen Y over.
Je bent hier heel onduidelijk. Met Y bedoel je 15,5--16,2g ? En met X?
Nou, ik maal eerst en weeg. Ik mik op 18 gram. Dan ga ik afstrijken en tampen. Er is meestal ca 16 gr over.

Tampen verandert het gewicht nooit, slechts het volume wordt minder, dus hoe kom jij erbij dat er "na tampen" minder is?
Uiteraard niet door tampen, maar door wegen na afstrijken en tampen.
Het lukt me niet om dat betrouwbaar bij 18 gram getampt te krijgen. Vaak na afstrijken iets van 15,5 tot 16,2
Als je 16g in het bakje hebt kun je daar door te tampen niet 18g van maken.
Nope.. No magic.

Dirk483
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 21:47

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Dirk483 » zo 10 jul 2016, 20:16

Eerst een tik op het aanrechtblad om in te klinken zodat je er niks af hoeft te strijken. Afstrijken moet alleen als je teveel hebt gemalen en is verder nergens goed voor behalve het weggooien van je geld.
Ok. Dus vlakafgestreken bakje is max gewicht, maar een tussentijdse tik verhoogd het vulgewicht bedoel je?

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Erik82 » zo 10 jul 2016, 20:31

Vulgewicht is altijd hetzelfde getampt en wel, daar verandert inklinken niks aan. De ruimte tussen je douchescherm en de puck blijft de beperkende factor. Alleen als je maler voor heel los maalsel zorgt geeft dat veel volume en kan inklinken zorgen dat je makkelijker je maximale volume kunt bereiken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Dirk483
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 21:47

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Dirk483 » zo 10 jul 2016, 20:57

Vulgewicht is altijd hetzelfde getampt en wel, daar verandert inklinken niks aan. De ruimte tussen je douchescherm en de puck blijft de beperkende factor. Alleen als je maler voor heel los maalsel zorgt geeft dat veel volume en kan inklinken zorgen dat je makkelijker je maximale volume kunt bereiken.
Maar de vst bakjes worde wel in een gewichtrange aangeboden toch?

Gr Dirk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor bobbee » zo 10 jul 2016, 21:03

Je moet gewoon het maalsel afwegen wat je in het filterbakje doet. Wil je 16 gram dan weeg je dat af. Dat goed verdelen, inklinken en tampen. Niet afstrijken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor Mad Wally » ma 11 jul 2016, 12:43

Je moet gewoon het maalsel afwegen wat je in het filterbakje doet. Wil je 16 gram dan weeg je dat af. Dat goed verdelen, inklinken en tampen. Niet afstrijken.
Hoe verdeel je dat dan goed zonder het af/glad te strijken? Ik heb de ervaring dat het altijd een beetje ongelijkmatig blijft waardoor je na het tampen plekken houdt waar het harder is samengedrukt dan op andere plekken wat dan weer voor channeling zorgt.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15127
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe beheers ik de dosering?

Berichtdoor fransg » ma 11 jul 2016, 12:48

Hoe verdeel je dat dan goed zonder het af/glad te strijken?
kan op veel manieren, bijvoorbeeld zo:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron