Klopt, veel DB's hebben nog wel een flush nodig, maar een opwarmflush en die is wat minder kritisch dan een coolflush, meen ik.
Let op bij Vibiemme: de gewone Domobar heeft een enkele boiler met ik meen 800 ml inhoud, de Domobar
Super is een HX met een 2700 ml. boiler met ook betere componenten, een heel ander apparaat, kortom.
Ik zou die Junior eigenlijk alleen maar nemen als deze een PID heeft, want juist dat maakt het makkelijker. En hoe zich dat dan vertaalt naar prijs bij die Duitse aanbieding weet ik niet, maar echt goedkoop zal het niet zijn. Dan komt deze ook in de buurt:
http://www.bellabarista.co.uk/bellabari ... ductID=383" onclick="window.open(this.href);return false; . Wat,... die is dan nog goedkoper!
En een machine niet naar je zin daar kijk je iedere dag mee te maken. Aan de andere kant vind ik 500,-- ook veel geld.
Zeg je hier nu niet dat je
eìgenlijk liever een DB hebt? Kijk die Butterfly is een prima machine waarmee je uitstekend espresso kan zetten en melk opschuimen. Ik ben erg blij met de mijne. Maar als jij nu al weet dat je liever een DB hebt dan een HX, dan zou ik zeggen: koop meteen dat wat je graag wilt, ook al scheelt dat €500. Anders zit je inderdaad een paar jaar tegen iets aan te kijken waarvan je denk: "ik wilde eigenlijk een andere hebben" en dan koop je die uiteindelijk toch nog. En dat is duur.
Maar dat je twijfelt vanwege het prijsverschil vind ik heel begrijpelijk. Ik geloof niet dat je betere koffie zal zetten met die DB, daarvoor hoef je het niet te doen. Het zou kunnen dat je prima uit de voeten kunt met een HX, en dat je helemaal geen DB meer wil. Dan heb je wel mooi €500 bespaard.
Ik heb mijn machine wel iets stiller gekregen. Maar het lijkt soms ook per dag te verschillen. Ik heb nog geen demping in de kast aangebracht, ik denk dat dit ook nog wel zal schelen. Maar ik weet ook dat de kopjes bovenop de machine herrie veroorzaken, als ik die warmhoudplaat leeg zou laten zou het een stuk stiller zijn. En denk ook dat het nog wel van machine tot machine kan schelen. Mij pomp is onderhand ruim 5 jaar oud, en ik vermoed dat als ik een nieuwe pomp monteer, dat het geluid dan ook anders zal zijn. Misschien dat Gaucho er iets over kan zeggen, hij heeft een nieuwe Butterfly.
Die opmerking over de bonen maakte ik omdat, in tegenstelling tot HX vs. DB, volgens mij de kwaliteit van je bonen wèl heel belangrijk is voor de smaak van je espresso.
Denk even mee: als je i.p.v. €3,50 per pond nu een betere koffie koopt voor €5,50 , voor dat verschil van € 500,00 kan je dat dan dus 250x doen! Hoeveel weken is dat? Ik kom er dan op uit dat ik vijf jaar lang betere koffie kan kopen en dus lekkerder koffie kan drinken! Is toch niet mis.