Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

253
Mad Wally schreef:Komen de gistcellen dan uit het roggemeel?
Nog een quote gevonden in "The Bread Bible" van Rose Levy Beranbaum, op blz 428
Many strains of wild yeast reside on the particles of flour, particularly organic rye flour, in great abundance. In fact, a single gram of four contains about 13.000 wild yeast cells and about 320 lactic bacteria cells.
Ik wil maar zeggen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

254
fransg schreef:
Mad Wally schreef:Ik dacht dat het nodig was de desem (in wording) een tijdje onafgedekt te laten staan zodat er gistcellen uit de buitenlucht in het mengsel zouden komen?
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl ... desem.html
Ook als je een desem op basis van tarwebloem wilt maken kun je het beste beginnen met (een deel) roggemeel. Roggemeel bevat namelijk 200 keer zoveel micro-organismen dan bloem. Deze micro-organismen zitten in de zemel van de graankorrel. Als de desem na een aantal dagen begint te bubbelen en rijzen (de start van het ontstaan van het gistingsproces) kan je hem gaan voeden met tarwebloem in plaats van roggemeel.
Dank je voor deze informatie. Ik heb altijd roggemeel in huis dus ben maar gelijk begonnen. Ben benieuwd hoe het uitpakt.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

258
fransg schreef:Volgens mij kun je het ook in de koelkast zetten en morgen verder gaan nadat het een tijdje uit de koelkast is.

FullSizeRender.jpg
mja die dikke bakken passen daar niet in en ben nogal eigenwijs dus vanavond gaan die krengen echt nog de oven in. Ik zie het als een leer proces, net als koffie maken wat ook niet echt lukt maar dagelijks een leuke bezigheid is.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

260
cremalover schreef:
fransg schreef:Volgens mij kun je het ook in de koelkast zetten en morgen verder gaan nadat het een tijdje uit de koelkast is.

FullSizeRender.jpg
Dat hangt van de kracht van het desem af.
Die van mij is erg sterk
Die rijst rustig verder in de ijskast.
Mijn potje voer in de koelkast is ook gewoon lekke bezig 'on steroids' zeg maar. Ik wacht rustig af genoeg te leechen en te kijken ondertussen.
lang gewacht, op 220 ingeschoten na 15 min op 190 nog 30 min laten doorbakken.
Afbeelding
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven