Pti schreef:Geen zorgen Dirk, ik kom liever bij jou koffie drinken dan bij 99% van de horeca zaken in Nederland dus je zit in ieder geval ruim boven de standaard.
Haha, lief van je. Ja, horecakoffie is iets voor de àllersterksten
Pti schreef:Tip mbt Americano is trouwens wel waardevol, ik drink zelf smorgens graag even een americano en dan doe ik eerst het water en daar de koffie "bovenop" zetten. Dat conserveert de crema (voor cosmetische redenen) maar veel belangrijker is dat andersom soms voor een verbrande smaak zorgt. Vaak wordt er namelijk boiler water voor gebruikt en bij de meeste machines is dat te heet en/of muf van smaak.
't Is maar hoe je een Americano defenieert! Dit vond ik op het net:
Een Lungo wordt het zelfde bereid als een espresso alleen het zetten duurt langer waardoor er meer water door de koffie wordt geperst. Koffie americano is een normale espresso waar later heet water aan word toegevoegd. Een Lungo is dus iets sterker als een americano
Bron:
https://vanallesoverkoffie.com/2014/01/ ... sso-lungo/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht al zoiets... In Italie heb ik 't zelfs meegemaakt dat ze filterkoffie Cafe Americano noemen.
Tevens zat ik nog te denken over de opmerking dat ik twee espresso gemaakt had en niet twee ristretto. Als ik de handleiding van La Pavoni (waar bij nadere bestudering wel degelijk -zij het op de valreep en op een heel onlogische plek in de tekst- de preflush wordt geadviseerd) goed begrijp maak je één espresso door 't kleine filterbakje met koffie te vullen en de hendel 1 maal omlaag te bewegen. Als je datzelfde doet -dus de hendel 1 maal omlaag bewegen- met 't grote filterbakje in de broeikop krijg je dus 1 eenheid water voor twee maal zoveel koffie in het portafilter. Zo wordt ie relatief een stuk sterker. Toch? La Pavoni zegt dan ook in de handleiding dat je voor twee kopjes espresso:
Repeat the same operations depending on the desired number of cups of coffee