Re: Mijn Europiccola in actie!

41
dirk020 schreef:
cremalover schreef:Ik heb een tijdje gevriesdroogde nescafe gedronken.Was best lekker met wat melk en suiker.Ieder zijn ding.

Niet afdwalen m'n beste, we hebben 't in deze thread over koffie maken met een hevelmachine. Of doen we een te groot beroep op je spanningsboog?
Maken we voor jou een nieuwe, ga ik effe nadenken over een aanlokkelijke titel
Doe je best.

42
Klopt! We hadden over jouw stelling dat het feit dat er over jouw koffie niet wordt geklaagd betekent dat:
Je niets van een ander hoeft aan te nemen;
Ook niet als dat feiten betreft en geen mening;
Vervolgens jouw meni
ng (die slechts is gebaseerd op ervaring, niet op feiten of metingen) presenteert als waarheid.

Niets mis met het hebben en verkondigen van een mening. Het verkondigen van een ongefundeerde mening als waarheid is ten eerste hoogst onwetenschappelijk. Ten tweede wek je bij de helemaal onwetende de indruk, dat het zoeken naar meer of andere informatie niet meer nodig is.

43
dirk020 schreef:
fransg schreef:Dat is het goede van onze community en daar mogen we met z'n allen best trots op zijn. Zelfs koffiebroeders die het Huis wel hebben gevonden maar in hun koffiebeleving nog dwalende zijn, verkeerd bezig, van het padje, ze mogen er zijn, we heten hen welkom ook al doen ze ons verdriet. Het is niet goed wat ze doen
Het is wel goed wat ik doe want de koffie die ik op deze manier met deze machine en met deze bonen maak blijkt lekker te zijn en dat vind niet alleen ik maar ook mijn disgenoten.
Het spijt me dat de humor je hier is ontgaan. Natuurlijk is het 'goed' wat je doet, zelfs al ben je 'verkeerd' bezig.
dirk020 schreef:Misschien is 't wel niet goed wat jullie hier op dit forum doen. Jullie doen net of 't onmogelijk is om met normale middelen en normaal te verkrijgen koffiebonen een normaal genietbare koffie te maken.
Ja wie zal het zeggen.

We hebben al vaker een vergelijkbare discussie gehad met mensen die nog maar net het zelf ontdekte licht hadden gezien.

In juni vorig jaar nog! Dat was wellicht voor jouw tijd. Iemand meende destijds dat je zelfs van gewone supermarktbonen heel wat lekkers kon maken. Dat was een andere situatie, want jij vertelt dat je de bonen bij een Italiaans speciaalzaakje koopt. Toen ging dat zo:

viewtopic.php?f=58&t=6878
dirk020 schreef:
Spironski schreef:
Alles begint bij goede, vers gebrande bonen. Geen Kruidvat dus, dan gaat niets lukken. Dan heeft verdere hulp/instructie eigenlijk ook geen zin meer.
Dat is nog maar de vraag. Ik weet met mijn La Pavoni ook uitstekende koffie te zetten van bonen zo uit de supermarkt. [...] 't is bullshit om te stellen dat je met Kruidvatbonen per definitie geen knappe koffie kan zetten. Ik stoor me werkelijk aan de muurvaste doctrines die in dit forum, maar ook bij de buren van thuisbarista.nl worden gehanteerd

Mijn antwoord was toen:
fransg schreef: Ik heb het volgende verhaal al eens eerder verteld. Een jaar of twintig geleden was ik bij een presentatie van Huib van Krimpen. Toen het tijd was voor vragen, stond er een jongeman op die vertelde dat het onzin is om te zeggen dat links en rechts uitgelijnde tekst beter leest dan niet-uitgelijnde tekst. Van Krimpen antwoordde beleefd "U zou best weleens gelijk kunnen hebben, al moet ik er wel bij opmerken dat elke typograaf van naam het de afgelopen vijfhonderd jaar met u oneens is geweest."

Vermoedelijk ben je zelf bijzonder te spreken over je eigen koffie. En dat is fantastisch, maar mij heb je daar niet mee overtuigd.

Ik heb geen enkel bezwaar tegen het feit dat je zelf een of ander idee hebt, koester dat, proef wat en geniet van wat jij lekker vindt. Anderen overtuigen is nergens voor nodig, niemand komt jou je kopje koffie uit handen nemen.
Spironski voegde daaraan toe:
Spironski schreef:
Ik stoor me werkelijk aan de muurvaste doctrines die in dit forum, maar ook bij de buren van thuisbarista.nl worden gehanteerd
Dat mag natuurlijk. Maar je moet wel het verschil kennen tussen consensus en doctrine. Er zijn op dit forum geen doctrines, en muurvast zijn ze al helemaal niet (maar dan moet je je wel flink inlezen hier).

Consensus is er denk ik wel, die is gebaseerd op ervaring van een heleboel verschillende individuen. En dat wordt hier op het forum gedeeld. De mening van Dirk strookt dan niet met de ervaring van het merendeel van onze leden. Dat kan.

Dus AEO: in tegenstelling tot de meeste ervaren leden hier op het forum is er één iemand die denkt dat je met verbrande bonen die een jaar geleden zijn gebrand wèl uitstekende koffie kan maken. Het merendeel van de leden zal je echter aanraden om bonen te kopen die niet langer dan twee weken geleden zijn gebrand door een goede brander, aangezien zijzelf vinden dat bonen meestal na een maand wel het mooiste hebben verloren.
Pti voegde toe:
Pti schreef:Er zijn zeker lekkere Italiaanse melanges, maar ook deze moeten enigsinds vers zijn, niet 2 weken maar ook zeker geen 2 jaar op de plank. Illy daargelaten, dat is sowieso een geval apart, maar ook de betere italianen zitten zomaar rond de 15-20€ per kg. Dit is echter een ander soort espresso, meer comfort food, alledaags of "voor door de melk" espresso.

Verse koffie daarentegen is altijd goed om espresso mee te zetten. De smaak zal altijd meer naar voren komen en de espresso zal een veel sprankelender "wakker" karakter hebben. Het is dan een kwestie van smaak en kunde van de gene die de bonen geselecteerd en gebrand heeft of de koffie ook lekker is, maar over smaak valt niet te twisten.

Het verschil is toch een beetje als supermarktbrood VS. Brood van de bakker. Er zijn gerust redelijke broden in de supermarkt en ze zijn ook wat langer houdbaar. Maar een vers brood van de bakker, of dit nu jouw smaak is of niet zal dit altijd overtreffen in kwaliteit.
Bobbee deed een duit in het zakje:
bobbee schreef:
dirk020 schreef:....
Hou nou op, je helpt hier niemand mee. Oude koffie smaakt oud, extractie is lastig goed te krijgen en iemand die net zo'n machine heeft gekocht ga je daar niet mee laten aanklooien om het maar goed proberen te krijgen. Dus los van het idee dat jij ons vergelijkt met een kerkelijk gebroed met een overtuiging dat maar 1 ding goed genoeg is, is het gewoon niet handig om een beginner te laten klooien met oude koffiebonen. Daarnaast durf ik te wedden dat jouw vrouw cappuccino drinkt.
dirk020 schreef:Je hebt gelijk, mijn vrouw heeft de onhebbelijke gewoonte om espresso te vernachelen met melk, onbegrijpelijk.
Maar dat blijkt dus prima te gaan met die Italiaanse bonen van een half jaar oud (ofzoiets).
Zo zie je maar, als je even zoekt op dit mooie forum zie je dat anderen je al voor waren en dat je van hun flaters kunt leren!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

46
bobbee schreef: En goed flushen voor elke shot?
Voor elk shot zou ik niet aanbevelen omdat bij een dipper de zetgroep daar sterk door wordt verhit. Na elk shot is wel handig om het douchescherm even leeg / schoon te blazen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

48
bobbee schreef:Wat ik mij afvroeg, laat je de pavoni ook aanstaan? En goed flushen voor elke shot?
Omdat mijn machine niet is uitgrust met de koelring van Tije zet ik 'm na iedere shot uit anders wordt de machine in zijn geheel te heet.
Het flushen doe ik slechts tweemaal: één keer voor de eerste shot (om de zetgroep voor te verwarmen anders koelt 't water onderweg naar de koffie teveel af) en na de laatste shot om eventueel op het douchescherm achtergebleven koffieresten weg te spoelen.

Ik gebruik 'm om 's ochtends bij 't ontbijt twee of drie dubbele espresso's mee te zetten en 's avonds als we bezoek hebben een stuk of vier. Dat blijkt net aan te gaan, dan is de machine zo goed als leeg. Voor grotere gezelschappen pak ik een grote moka express.
Ben wel benieuwd hoe mensen hier dat doen met een La Pavoni Professional zonder koelring als ze een man of 6 of meer te gast hebben. Lijkt mij een hoop gedoe om zo'n machine dan in beetje in de hand te houden
"Verhuizen kost beddestro!"

49
dirk020 schreef:Ben wel benieuwd hoe mensen hier dat doen met een La Pavoni Professional zonder koelring als ze een man of 6 of meer te gast hebben. Lijkt mij een hoop gedoe om zo'n machine dan in beetje in de hand te houden
Ik heb vorig jaar in Polen een presentatie over koffie gehouden, had twee la Pavoni Pro's mee en een Compak E8 maler. Een zaal met ongeveer 40 man. Enkele vrienden en ik zorgden ervoor dat iedereen minstens een espresso kreeg, vanaf een uur voor de presentatie tot een uur daarna. Een La Pavoni Pro had een PID, de ander gewoon een goeie instelling van de p-stat en ze deden het allebei prima. Wel met de koelringen erop.