bobbee schreef:Pti schreef:Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Je schreef eerst, ja natuurlijk, maar ik vraag het omdat ik het niet weet en graag wil weten. Als de cilinder vol is gaat de pomp dan nog door met pompen? Niet, begrijp ik nu. Dus de rotatiepomp zorgt ervoor dat de druk in het systeem blijft en niet wegzakt via een opv? En wat als je dan te fijn gemalen hebt?
Dan nog maar een vraag. Waarom hoef je niet te flushen? Het is een HX?
En wat is nu het verschil buiten de soort pomp met de londinium 1, de 1e machine die ze leveren die Frans ook heeft gehad?
Pti schreef:nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes
Hoe bepaal je dan op hoeveel bar je de pre infusie zet? Er zit geen meter op die dat laat zien. Dan komt de manometer portafilter erbij om dat in te stellen.
Ik schreef inderdaad eerst ja natuurlijk, maar dit heb ik gewijzigd omdat ik niet onbedoeld vijandig over wilde komen.
Er is in inderdaad geen OPV, een rotatiepomp heeft altijd een ingebouwde bypass waarmee je de druk regelt, een rotatiepomp overschiet zijn druk nooit.
Wanneer je te fijn maalt moet je gewoon wachten tot de hendel weer terug is in rust positie net als bij elke hendel machine.
Het simpelste kan ik het omschrijven als dat de pomp in de LR exact hetzelfde is als een ingebouwde flowjet.
Je hoeft niet te flushen omdat de groep tijdens de preinfusie functioneert als een heatsink. Net als bij elke hendel machine waarvan de thermodynamica goed is uitgewerkt.
Het verschil tussen de oude l1 en de LR is dat de thermosyphon nu koud gevoed wordt. Dus niet vanuit de boiler, dit zorgt ervoor dat je zetwater en je boilerwater nu echt twee afzonderlijke systemen zijn. Daarnaast heb je, desgewenst, een hogere PI druk omdat je niet gelimiteerd wordt door de boilerdruk (die op zijn beurt ook de temperatuur bepaald).
Dan als laatste wat betreft het meten, als je druk of temperatuur afregeld moet je sowieso nooit uitgaan van de instrumenten aan boord van de machine. Je gebruikt losse apparatuur als een Datalogger met thermokoppels of een (gekalibreerde) drukmeter. Dit geld voor elke machine en zo ook voor de LR. Anders waren apparaten als een scace e.d. nooit ontwikkeld.
Mijn ervaring is dat PI druk geen wezenlijk verschil maakt in smaak. Ik geloof dan ook dat je aan die van de LR wanneer jeje gewenste setting hebt gevonden ook niet te veel meer hoeft te tobben. Maar het is leuk dat het kan.