Spetterkoning

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » vr 28 jul 2017, 19:51

Hallo allemaal :D

Sinds gisteren weer lekker thuis na een vakantie in Frankrijk.
2 weken geen al te beste bakkies op. Het was dus weer een verademing om zelf weer wat te maken.

Voor de vakantie had ik gekeken icm met de munttest (2ct) of ik niet te veel doseerde in het standaard 14gr Rocket bakje. Bij 15,5gr had ik een zeer lichte afdruk. Vandaag toch maar 15gr Grande Alta (gebrand 04-07-2017) gemalen en geroerd met mini garde en prikker icm sudocrem potje als funnel. Daarna beetje zijdelinks geschud totdat het maalsel gelijk verdeeld was en aangetampt tot maalsel niet meer verder kon. Weer de 2cent op de puck en dit keer geen afdruk.
Ik merk trouwens dat ik nu met de trechter op de molen soms wat klontjes krijg.

Meerdere keren een espresso gemaakt met de Naked en telkens is er weer flink wat gespetter in het kopje te zien. Volgens mij geen echte spuiters maar ik zie duidelijk dat het water niet overal uit komt en dat er snel blonde streepjes komen.
Qua tijd mag het ook wel wat minder dus heb ik de molen een stapje grover gezet.
Ik ga morgen weer maar eens kijken want ik heb wel genoeg gedronken vandaag.

Is het misschien verstandig om toch iets meer te doseren zodat er wel een lichte afdruk te zien is?
Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben.

Alvast bedankt!!
Groeten Alex

Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie hopelijk kunnen zien wat er gebeurd en
hieronder ook nog een foto van de puck na het zetten (direct na het zetten staat er wel wat water op de puck)

[youtube]https://youtu.be/pMcaqJDSv_w[/youtube]

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MichigAlex op vr 28 jul 2017, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » vr 28 jul 2017, 20:27

15gr Grande Alta (gebrand 04-07-2017) gemalen
Eerst wel de maler enkele seconden laten draaien zodat je geen oud maalsel meer gebruikte?

Heb je ook andere bonen van een andere brander geprobeerd?
Qua tijd mag het ook wel wat minder dus heb ik de molen een stapje grover gezet.
Wat bedoel je met "mag ook wel wat minder"? Wil je een snellere doorloop? Wat was dan exact de tijd voor bijvoorbeeld 30g espresso?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » vr 28 jul 2017, 20:39

Ik gooi 15.0gr bonen in molen en er komt 14,9/15,0 uit na een keer uitvegen en nog een keer aan uit zetten. Dus ik denk niet dat het aan oud maalsel kan liggen.

Ik zat nu op 37 sec excl kleine vertraging van brewista (2 a 3 sec) voor 30gr espresso

Smaak was een beetje bitter, maar viel nog niet tegen.

Ik heb vandaag bonen hier in Roosendaal gehaald (gebrand op 19-7) om te proberen. Morgen en zondag maar eens proberen.

Kunnen de spetters trouwens ook niet komen van vallende druppels die spetteren?

Ziet het er trouwens heel slecht uit of valt het misschien wel mee??
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Nomad » vr 28 jul 2017, 22:39

Even voor de duidelijkheid, 15 gram erin betekent niet dat er 15 gram dezelfde koffie uit kwam. Zie het als een lange pijp als die gevuld is met zand en ik duw aan 1 kant er extra zand in, dan komt er aan de andere kant zand uit, maar niet hetzelfde zand als ik erin duwde.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » vr 28 jul 2017, 22:43

Ziet het er trouwens heel slecht uit of valt het misschien wel mee??
Ik had de clip nog niet gezien omdat je de verkorte link had geplaatst ipv de clip zelve. De pre-nfusie lijkt niet lekker te zijn, niet uit alle gaatjes komt de espresso en het is ook al snel gedaan met de kleur. Kan ook aan de bonen/branding liggen.

Je doet dus single dosing. Heb je dezelfde bonen al eens geprobeerd maar dan het hele pak in de hopper? Dat kan ook weleens een groot verschil gaan maken.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 05:11

Even voor de duidelijkheid, 15 gram erin betekent niet dat er 15 gram dezelfde koffie uit kwam. Zie het als een lange pijp als die gevuld is met zand en ik duw aan 1 kant er extra zand in, dan komt er aan de andere kant zand uit, maar niet hetzelfde zand als ik erin duwde.
Goed voorbeeld!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Erik82 » za 29 jul 2017, 07:37

Gebruikte je voor je vakantie dezelfde bonen als erna? 2 weken verschil in branding maakt erg veel uit en op 3,5 week lopen dergelijke donker gebrande bonen echt op hun eind. Ik denk dat op dit moment je bonen de hoofdverdachte zijn.

Ik zou ook zeggen dat je te fijn hebt gemalen als ik naar het filmpje kijk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 08:56

Even voor de duidelijkheid, 15 gram erin betekent niet dat er 15 gram dezelfde koffie uit kwam. Zie het als een lange pijp als die gevuld is met zand en ik duw aan 1 kant er extra zand in, dan komt er aan de andere kant zand uit, maar niet hetzelfde zand als ik erin duwde.
Ik kan me voorstellen dat er iets van oud maalsel bij kan zitten. Ik had dit alleen ook bij een 2e en 3e espresso, dan moet alles toch wel nieuw(geen oud) maalsel zijn?
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 09:02

Ziet het er trouwens heel slecht uit of valt het misschien wel mee??
Ik had de clip nog niet gezien omdat je de verkorte link had geplaatst ipv de clip zelve. De pre-nfusie lijkt niet lekker te zijn, niet uit alle gaatjes komt de espresso en het is ook al snel gedaan met de kleur. Kan ook aan de bonen/branding liggen.

Je doet dus single dosing. Heb je dezelfde bonen al eens geprobeerd maar dan het hele pak in de hopper? Dat kan ook weleens een groot verschil gaan maken.

Kan ik bijvoorbeeld de hendel 5 sec in de pre infusie stand zetten zodat er alvast water op de puck komt en daarna pas de pomp aan te zetten? Ik zal er eens mee gaan experimenteren.

Ik heb nog geen heel pak gebruikt. Ik gebruik wel een oude tamper op de boontjes om toch van een druk te voorzien.

Ik zak dit weekend eens met de nieuwe boontjes proberen.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 09:06

Gebruikte je voor je vakantie dezelfde bonen als erna? 2 weken verschil in branding maakt erg veel uit en op 3,5 week lopen dergelijke donker gebrande bonen echt op hun eind. Ik denk dat op dit moment je bonen de hoofdverdachte zijn.

Ik zou ook zeggen dat je te fijn hebt gemalen als ik naar het filmpje kijk.
Het zijn inderdaad dezelfde bonen. Wel bewaard in de originele zak met ventiel en nog in een cofeevac. Maar inderdaad wel bijna een maand oud.

Ik zal wel eens grover malen en met nieuwe bonen proberen.

Kan ik de dosering voorlopig beter zo houden?
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron