Vibiemme Domobar Super PID - Dual boiler: Hoe 'bijzonder'?

1
Hallo mensen,

Op Thuisbarista.nl lees ik over de Vibiemme Domobar Super PID - Dual boiler. Zoals ik lees, moet dit een hot item zijn in het wereldje van espresso-liefhebbers.
En op Stefano's Espresso Care.com lees ik ook wat specs (zie quote). Als ik het goed begrijp, is zo'n dubbele boiler dus ook voor het hogere consumenten-segment 'bijzonder' te noemen?
Some factory specs :
- Group, valves and pump are the same professional grade as the Vibiemme Domobar Super.
- Steam Boiler 1.4L 100mm x 180mm diameter with 3mm thickness for improved temperature stability.
- Brew Boiler 0.7L 90.5mm x 180mm
- Commercial Sized 12mm Brew Boiler Tubing.
- Gicar PID and electronics. Custom Boiler Temperature display.
- US market Heating Elements:
-- Steam 1000w, Brew 600w.
These Heating Elements are custom made for Vibiemme to maximize efficiency.
Vibiemme has already sold many units in the European market.
The first US delivery will be available mid-April 2008.

Future plans include a plumbed-in rotary-pump version.
M'n fotografie: Marc Boom.com

Any colour as long as it's black or white.

Re: Vibiemme Domobar Super PID - Dual boiler: Hoe 'bijzonder'?

3
Ik heb wel het idee dat ze op HB iets meer opgewonden zijn over de Domo Dual Boiler dan over de Brewtus. Er zijn meer, maar er zijn nog niet zoveel "prosumer" dubbelboilers, wat een deel van de belangstelling verklaart. Het is waarschijnlijk een erg mooi apparaat (de Domo Super is dat überhaupt al). Maar om nu te zeggen dat het heel bijzonder is?? Er zijn nog wel exorbitantere espressomachines denkbaar... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Een Dual Boiler is daadwerkelijk bijzonder.
Toegegeven, het ligt aan je eisen, maar dat is bij alles zo natuurlijk.

Als je kijkt dat je met een HX een heerlijke koffie kan zetten is dit bij een dual boiler niet anders, wat het grote verschil is?
Nou we zeggen het ff in het kort:
Bij een spoeling van een HX machine wacht je een aantal seconden, maar hoe warm is het water dan?
Juist, dat weet je niet zeker en er zit altijd een lichte fluctuatie in.
Bij een Dual Boiler wordt die fluctuatie geminimaliseerd tot zo weinig dat je het niet kunt proeven.
Hierdoor krijg je keer op keer dezelfde koffie met een ideale temperatuur (en je hoeft niet te spoelen / flushen)

Dus al zet je 1 kopje, dan heeft het al nut!
Als je er 10 wilt zetten merk je het nog sterker omdat de temperatuur digitaal gestuurd wordt en daardoor sneller aangestuurd wordt tot bij warmen ipv iets laten "vloeien" als bij een HX machine.

De Vibiemme is een fantastische machine met de afwerking van een echte Italiaan.
De Expobar is echt een ander verhaal in technisch oogpunt, als ik kijk naar hoeveel ik importeer en hoe extreem weinig uitval er is, is dat echt bizar weinig.
Tuurlijk, de afwerking is gewoon degelijk en stoer en het raffinement zit intern en bij de VBM ook aan de buitenkant.

Als je iets geduld hebt ga je pas werkelijk iets moois zien, de Izzo Alex Duetto.
Dual Boiler, rotatiepomp, digitaal display, Dual connection!! (met een flip-schakelaar kiezen voor container of vaste aansluiting) PID van Gicar en een afwerking waarvan je gaat kwijlen.
Dus als je komt kijken wanneer hij is, neem een Tork rol mee ;)
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

8
Tuurlijk, een dualboiler werkt makkelijker en is veel makkelijker te beheersen. Maar er zijn toch ook wat nadeeltjes? Wat te denken van de prijs? Alles moet bijna dubbel uitgevoerd worden, dus dat kost wat en er kan dus ook meer kapot. En bij een HX heb je (als je regelmatig bijvult) altijd vers water waarmee je je espresso zet. Het water is zo'n dualboiler kan daar dagenlang in zitten, en dat lijkt me niet goed voor de smaak. Het zijn wellicht geen enorme zaken, maar ik wilde ze toch even noemen 8-) .
De Vibiemme is een fantastische machine met de afwerking van een echte Italiaan.
De Expobar is echt een ander verhaal in technisch oogpunt...

Kan je dit uitleggen? Ik weet niet helemaal wat je hier bedoeld?

Ennuh, wat gaat die Izzo ongeveer kosten? :P
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:Tuurlijk, een dualboiler werkt makkelijker en is veel makkelijker te beheersen. Maar er zijn toch ook wat nadeeltjes? Wat te denken van de prijs? Alles moet bijna dubbel uitgevoerd worden, dus dat kost wat en er kan dus ook meer kapot.

Ja tuurlijk kost hij meer, maar dat bedoelde ik ook met ligt eraan met wat je zoekt, zoek je perfectie dan is dit (dual boiler) "het".

[/quote] En bij een HX heb je (als je regelmatig bijvult) altijd vers water waarmee je je espresso zet. Het water is zo'n dualboiler kan daar dagenlang in zitten, en dat lijkt me niet goed voor de smaak.[/quote]

Niet geheel correct, de Brewtus is daarom technisch geniaal te noemen want:
Het water gaat vanuit de watercontainer in de boiler die op ± 127˚ staat voor water en stoom, loopt door een warmtewisselaar door naar de koffie boiler en daarna naar de uitloop.
Dus het water in het gehele systeem wordt doorgespoeld / gebruikt en er staat niets stil.
Anders dan bij een HX machine, want als je wel stoomt en niet kokend water tapt staat dat water stil.
Het koffiewater wordt daardoor niet aangetast maar je stoom en kokend water wel.
De Expobar is echt een ander verhaal in technisch oogpunt...
Kan je dit uitleggen? Ik weet niet helemaal wat je hier bedoeld?

Check hierboven met oog op doorloop van de boilers, dat is gewoonweg geniaal en wordt niet, op deze manier, door VBM toegepast maar binnenkort wel in de Izzo. (beetje hulp van c'est moi :) )

[/quote] Ennuh, wat gaat die Izzo ongeveer kosten? :P[/quote]

Helaas nog geen vaste prijs dus daar moet ik je het antwoord op verschuldigd blijven, maarrrr voordeliger dan VBM in ieder geval :)

En, ik weet dat ik niet geheel objectief ben :oops: , maar we zien ontzettend veel machines in onze TD omdat we nagenoeg elk merk repareren, dus we kunnen echt duidelijke keuzes maken in onze machines en doen dat dus ook.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

10
Sebastiaan: hoe verhoud de Duetto zich nu ten opzichte van de Brewtus? Ik weet dat jullie veel Expobar Brewtus machines verkopen. Ik heb ook de filmpjes bekeken die je hebt gemaakt. Met alle respect vind ik de koffie die eruit komt wel heel blond en maakt de Brewtus een behoorlijk lawaai. Ik krijg dan ook een beetje de indruk dat de kwaliteit niet heel hoog ligt zeker niet ten opzichte van de Duetto. Toch zijn er op internet ook veel tevreden gebruikers van de Brewtus. Verwarring alom dus. Kan je de verschillen aangeven?
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s