High-end espresso-malers

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor Pti » wo 25 okt 2017, 19:54

Exact, op dit kwaliteitsniveau malers komt het puur aan op persoonlijke voorkeur. En misschien een klein beetje op budget....

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor bobbee » wo 25 okt 2017, 20:06

ErikW, bij mij komt dan ook wel de vraag waarom je de machines die je nu hebt, hebt gekocht? Je hebt werkelijk de mooiste machines staan die je maar kunt wensen. Misschien kun jij andere mensen van info voorzien waarom je juist de machine's hebt gekozen die je hebt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor ErikW » wo 25 okt 2017, 22:01

Aan Erik82:
Het gaat mij om espresso's.
Aan Bobbee ea:
Ik heb dit forum goed gelezen en hiervoor heel veel op thuisbarista gelezen.
Zonder veel ervaring van mijn kant was wel de conclusie steeds:
- hoe groter hoe beter mbt de schijfdiameter.
- conisch andere smaken dan plat.
Ik wilde wel vaker van koffie wisselen: weinig retentie en liefst single-dosing

Net als met bv wijn of bier (drink nu de enige echte Oostenrijkse trappist ;) ): ik wissel graag en proef graag verschillende versies.
Daardoor kwam ik eigenlijk noodgedwongen op beide schijftypen uit.
(zielig he! :lol: )

De grootst mogelijk platte schijf was eigenlijk de Ceado 37S maar daar was best veel kritiek op.
De Olympus 75 .. werd door Erik82 aangeraden en had ik inderdaad al gekocht.
Toen las ik dat de Ceado een nieuw systeem mbt retentie had bedacht en heb ik de Olympus ongebruikt doorverkocht en de Ceado 37S ((aanbieding in Dld) aangeschaft. Met verse bonen nooit spuiten gehad, lichte klontering bij een enkele boon maar meestal erg goed en zalige espresso's!

In dezelfde diameter maar dan conisch heb ik de HG-1 aangeschaft.
Die staat nog op zijn doop te wachten.

Want ik trof ook een Tidaka-CB1 aan: wel kleinere schijf maar in feite praktisch vergelijkbaar met 84mm van Ceado.
Deze machine is oerdegelijk en enorm zwaar en draait super langzaam en stil.
Het maalsel is veel luchtiger, de espresso's smaken erg goed maar anders.

Nu ik voorlopig met deze twee malers ga spelen, ga ik ook dezelfde boon met beide malers inzetten en kijken waar mijn smaak ligt.

Later als ik met deze twee malers verder ben ga ik de HG-1 inzetten en dan die vergelijken met de anderen.

In mijn aankoopbeleid heb ik wel steeds me gehouden aan het uitgangspunt niet steeds een beetje te upgraden.
Mijn devies is eenmaal goed beginnen en dan weer een andere hobby erbij.
De koffie gaat dan met het assortiment dat er is op de steady-go-on met variaties in bonen.

Voorlopig denkt met malers zeer goed uit te kunnen komen.

Dit topic is me alleen in gegeven door de nieuwe malers van Mythos, Ceado die op de beurs in Milaan te zien zijn.
Alleen als ik daar een zeer goede stap mee zou kunnen maken zouden die een alternatief kunnen worden als ik wat verkoop.

Het is wel leuk om te zeggen dat je alles zelf moet uitzoeken maar waar kan je op dit niveau apparaten zelfs vergelijken?


Er zijn weinig leden die met veel malers gewerkt hebben!?
Zeker nog niet met dezen uit Milaan.

Voorlopig een zeer leuke nieuwe hobby waar ik iet wat aparte weg in bewandel.
Na malers misschien ook nog een-niet-hevel?
Het roosteren ga ik ook proberen na verloop van tijd.

Gr Erik

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor Erik82 » do 26 okt 2017, 07:51

Let wel op dat de schijven van de HG One minimaal 25KG nodig hebben om in te lopen en de eerste 10KG zijn dramatisch. Rijst kan helpen maar ben ik totaal geen voorstander van. Daar zul je dus de nodige tijd in moeten steken en geduld moeten hebben. Niet te snel conclusies trekken dus.

Die Oostenrijkse Trappist (Gregorius) vond ik trouwens echt niet lekker maar dat is persoonlijk. Afgelopen maand weer even bij Westvleteren langsgereden om alle soorten op te halen. De 12 samen met de Rochefort 8 en 10 zijn toch wel mijn favoriete trappistenbieren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor ErikW » do 26 okt 2017, 16:41

Voor mij is de Gregorius wel de topper (van de trappisten) naast de Tre Fontani met zijn eucalyptus.
Gre voor de winter en Tre voor de zomer. :D

Het indraaien van de HG-1 kan ik dus alvast mee beginnen.
Wat voor een bonen kunnen helpen?
Aldi oid?

Gr Erik

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor Pti » do 26 okt 2017, 16:52

Tegen een kleine onkostenvergoeding kan ik je ook voorzien van 25kg gebrande koffiebonen of mee in te malen. Kan de bonen dan wat lichter (harder) laten en dan zit je ook niet met die vieze vette Aldi meuk.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor ErikW » do 26 okt 2017, 19:09

Pti: heel goed voorstel.
Details graag per mail/IM!

Dank je wel!

Gr Erik

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor Erik82 » do 26 okt 2017, 19:24

Goed aanbod van pti. Oude meuk zoals de Aldi vermijd ik ook voor inlopen omdat je dan meteen je maler met oude koffie-olie aan het coaten bent en dat is niet de bedoeling. Lekkere verse afgekeurde bonen van pti gebruiken en je zit goed. Veel succes met inmalen, dat gaat nogal een klusje worden.

Deze is erg aan te raden want daarmee staat je HG One vele malen stabieler en maalt ook lichter (http://www.able2.nl/product/pr61659-c/a ... ip-extreme). Is door mij een wereldwijd succes geworden voor mensen met handmalers. Destijds op HB bekend gemaakt en iedereen was lyrisch. Verreweg de beste aanvulling op je HG One.

Handmalen met 68-83mm conische schijven zonder een >1 keer overbrenging gaat erg zwaar en daar moet je handigheid in krijgen. Schrijf hem dus niet meteen af omdat het niet gaat maar geef jezelf de tijd om je het jezelf aan te leren. Als je het doorhebt valt het allemaal best mee en heb je consistent maalsel. Aan het begin gaat het malen ook niet constant en ook dat merk je direct aan de uitloop. De setting van 1,25 rotatie vanaf lock voor espresso klopt niet en is eerder 0,5 rotatie. Op 1,25 zit je op filtermaling en daar ga je de schijven niet goed mee in laten lopen. Heel veel sterkte met inmalen :mrgreen: .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor ErikW » do 26 okt 2017, 21:08

Dat sterkte en groen gezichtje zal ik wel serieus moeten nemen, vrees ik! :D

Dank voor de tips! En matje ga ik bestellen.

Gr Erik

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: High-end espresso-malers

Berichtdoor Erik82 » do 26 okt 2017, 21:09

Dus niet de voetjes onder de HG One plakken als je dat nog niet gedaan hebt. Scheelt weer want die kun je er niet te vaak op en af halen. Die mat past perfect op de kale onderkant van de HG One.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten

cron