Re: De keuze is gemaakt...het wordt een Bezzera

71
Nog even dit ik had met Stoll gemaild of ze ook de Bezerra BZ07 konden leveren en kreeg deze mail terug:

Sehr geehrter Herr Nagtzaan,

vielen Dank für Ihre Anfrage. Bezzera verkaufen wir noch nicht, da wir uns auf Izzo und Rocket spezialisiert haben.

Die BZ07 ist aber auch eine gute Maschine mit einer Einschränkung: die BZ07 hat keinen richtigen Wärmetauscher.
An Ihrer Stelle würde ich lieber eine Izzo vivi bevorzugen zum Preis von 1000 Euro brutto inkl. Versand nach Holland.

Wenn Sie Fragen haben, können Sie sich gern an mich wenden.

Mit freundlichen Grüßen vom Bodensee

Makus Schollmayer
Ihr STOLL-Espressoteam
mail: info@stoll-espresso.de
Tel: +49-8382-27336-

Klopt dt?
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

75
Klopt wel een warmtewisselaar!!

Kreeg deze info van Rolf van Casabarista.

Nee helaas, dat is verkeerde info. De BZ07 is wel uitgerust met warmtewisselaar. En dus speciaal bedoeld om melk-gebaseerde koffie's te zetten. De zetgroep is geen E61, maar eigenlijk voor thuis juist beter. Omdat hij twee aparte warmte elementen in de zetgroep heeft. Dat betekent dat hij sneller op temperatuur is en blijft. Een E61 (eigenlijk voor de horeca ontworpen) heeft langer tijd nodig om lekker warm te worden; plus als hij langer "werkloos" staat, raakt hij oververhit, zodat je moet gaan coolflushen. Een horecazaak heeft daar natuurlijk geen last van, maar een thuisbarista weer wel. Die nadelen heeft de zetgroep van de BZ07 niet. Maar wel de mooie looks: flink verchroomde profi kwaliteit.

Duidelijk!! Bedankt Rolf!
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

76
Hier is niet alles van waar. De zetgroep van de BZ07 zal sneller op temperatuur zijn (continue verwarmen tot hij heet is) maar bij een E 61 zal deze stabieler zijn. Dit komt omdat de BZ07 twee verwarmingselementjes in de zetgroep heeft die werken op themostaatjes met bi metaal erin. Deze reageren altijd vertraagd (denk aan de Rancilio Silvia waar ze deze ook gebruiken om het verwarmingselement te schakelen) waardoor er verschillen tot 10 graden kunnen ontstaan voor het thermostaatje de verwarmingselementjes in te schakelen. Door de E 61 stroomt continue warm water daardoor zal de temperatuur van de kop minder wisselen. Het duurt dus langer voor dat hij heet is maar daarna blijft hij ook constant. Als de BZ07 ipv die thermostaatjes een pid regelaar zou hebben om de elementjes in de kop te schakelen zou hij wel heel stabiel kunnen worden.
Dat een BZ07 geen cooling flush nodig heeft is ook niet helemaal waar. Niet alleen een zetgroep kan oververhitten maar vooral de warmtewisselaar (HX) die zit in de boiler waar het 120 graden is en het water in die HX zal dus naar verloop van tijd ook die temperatuur aannemen. Zeker als je de pressostaat wat hoger zet voor meer stoomkracht. De HX zal je dus moeten terugkoelen. Als de zetgroep ook te heet wordt dan heb je een langere flush nodig, dan is het dus dubbel op. Daar de zetgroep van de BZ07 waarschijnlijk niet snel te heet zal zijn kan de flush korter uitvallen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

77
Heb je enig idee waarom de verwarmingselementen in de kop van de Bezzera worden aangestuurd met een thermostaatje? Lijkt me niet logisch namelijk. Lijkt me beter als de verwarmingselementjes continue aanstaande op hetzelfde vermogen, dit resulteert mijn ogen in een veel stabielere temperatuur van de kop, stabieler dan een E61 lijkt me aangezien er geen oververhitting kan plaatsvinden.

Waar kan ik vinden dat de BZ07 gebruikt maakt van een regelende thermostaat voor de verwarmingselementen in de kop?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

78
Nauti schreef:Heb je enig idee waarom de verwarmingselementen in de kop van de Bezzera worden aangestuurd met een thermostaatje? Lijkt me niet logisch namelijk. Lijkt me beter als de verwarmingselementjes continue aanstaande op hetzelfde vermogen, dit resulteert mijn ogen in een veel stabielere temperatuur van de kop, stabieler dan een E61 lijkt me aangezien er geen oververhitting kan plaatsvinden.
Wel logisch. Anders zou de groep oververhitten in de zomer, en de koud worden in de winter. En de oververhitting van een E61 is niet zozeer de groep, maar meer het te hete water in de HX. Dat heeft de Bez ook.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

79
Maar als je tòch een stel verwarmingselementjes in de zetgroep hebt zitten lijkt het mij wel logischer om daar meteen maar een PID op te zetten. Die bi-metaaltjes reageren natuurlijk veel grover en langzamer, waarmee je niet alle potentie uit die verwarmingselementen haalt, lijkt me.

Nu lees ik goede berichten over de Bezzera, dus zal het nog wel meevallen met het gezwabber van de temperatuur, maar als bezitter van zo'n machine zou ik toch willen weten of het mogelijk is er een PID op te zetten... :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

80
Bluecold schreef:
Nauti schreef:Heb je enig idee waarom de verwarmingselementen in de kop van de Bezzera worden aangestuurd met een thermostaatje? Lijkt me niet logisch namelijk. Lijkt me beter als de verwarmingselementjes continue aanstaande op hetzelfde vermogen, dit resulteert mijn ogen in een veel stabielere temperatuur van de kop, stabieler dan een E61 lijkt me aangezien er geen oververhitting kan plaatsvinden.
Wel logisch. Anders zou de groep oververhitten in de zomer, en de koud worden in de winter. En de oververhitting van een E61 is niet zozeer de groep, maar meer het te hete water in de HX. Dat heeft de Bez ook.
Ik heb de machine niet in de tuin staan ! ;)
Is de 6th wave aan het voorbereiden