Ik ben er nu wel een beetje achter dat als ik mijn Elektra Mini Verticale niet eerst een tijdje flush, er eerst stoom uit de groep komt, en dan pas water. Vooral uiteraard als hij een paar uur stil heeft gestaan.
Hoe kan je een single boiler machine flushen zodat je elke keer met dezelfde temperatuur zet?
Ik doe nu een 10-15 seconden, een mok vol. En dan gaat het lampje aan (opwarmen). Als het lampje weer uitgaat begin ik met het zetten. Is dit de juiste wijze?
Naar mijn idee zou het goed moeten zijn. Eerst breng je de metalen delen terug op watertemperatuur, en dan verwarm je het boilerwater. Door elke keer te zetten net als het lampje uitgaat zou je een constante temperatuur moeten hebben, niet? Mijn boiler is 2 liter, dus tijdens het zetten zou de temperatuur vrij constant moeten blijven.
Op homebarista heb ik wel het artikel gelezen over het flushen van een HX-machine, maar ik weet niet in hoeverre dit anders is voor een single boiler machine.
Hoe flush je een single boiler machine voor constante temp?
1Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60