Fluitende magneetklep

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor Pti » zo 31 dec 2017, 12:24

Maar de druk in het "drukvat" zal toch nooit hoger stijgen dan de aanvoerdruk. Dat is precies waar het reduceerventiel voor zorgt.

De reden dan ik hem daar heb is puur praktische overweging, zo kan ik er makkelijk bij. Als je hem voor de DVA zou plaatsen zou het kunnen zijn dat een lagere instelling iets langer duurt voor deze door is omdat het vat nog onder de hogere druk staat. Of dat echt zo is zou je moeten meten of iemand met meer verstand van vloeistofdynamica moet zich hier melden.

Ik heb trouwens een hendelmachine, mijn ventiel floot enkel met bijvullen van de boiler. Is dat bij jou ook het geval?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor HanR » zo 31 dec 2017, 12:33

Pti, dank voor de aanvullingen. Jij hebt de drukregelaar dus ook op de uitstroom van de LT8 gezet. Uit de afbeelding van Frans maak ik op dat die nog vóór de LT8 zit. Voor beide lijkt mij wat te zeggen.

Ik neig zelf naar een plaatsing op de uitstroom opening. Lijkt me betrouwbaarder. Als zo'n drukregelaar een etmaal lang langzaam druk doordruppelt (zou niet moeten, maar toch) staat uiteindelijk je LT8 onder druk. En je bent een halve liter 'fluitende' espresso verder voordat die druk weer weg is.

Voornaamste argument om hem op de inlaat te plaatsen is dat ik daar meer ruimte heb, en het wellicht resulteert een constantere druk naar de machine omdat de LT8 ook een drukvat is.

Nog andere overwegingen?

Nb. Moet me trouwens van het hart dat deze discussie het forum op z'n best is! Ik loop al drie maanden te klooien met dit probleem, en heb nu binnen een paar espresso's het probleem opgelost. Dank!
Maakt echt niet uit.
Je LT8 is een passief ding.
Als er nergens sprake is van lekkage of lucht in je systeem, dan druppelt er helemaal niets.
Als je een hx machine hebt, dan kun je mooi zien hoe constant de waterdruk is.

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor beekschooten » zo 31 dec 2017, 13:21

HanR, sorry voor de verwarring. Volgens mij ben ik met het woord 'druppelen' niet helemaal helder geweest.

Wat ik bedoel is het volgende: Een reduceerventiel werkt met een membraam. En de kracht van dat membraam bepaald deels hoe waterdicht de doorstroom blijft zodra de gewenste druk bereikt is. Tijdens doorstroom zal het niet veel uitmaken als er een fractie meer water doorloopt dan dat is ingesteld. Maar als het membraam 'in ruste' niet 100% volledige de doorstroom blokkeert zul je uiteindelijk druk opbouwen in je LT8. Die LT8 een drukvat. Als een LT8 op druk is kan deze, ook zonder dat er een invoerstroom is, nog zeker een halve minuut water leveren voordat de druk er af is.

Frans, jij hebt je reduceerventiel voor de inlaat van de LT8 zitten. Herken jij dit probleem of zie ik spoken? :roll:
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15055
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2017, 13:28

De warmtewisselaar / HX van mijn L1 (voorheen L1-P genoemd) staat direct aan de lijndruk en op de manometer van de toevoer (aan de flow/drukregelaar) kan ik zien dat de waterleidingdruk normaal 2 bar is, en als ik de 'booster' activeer ongeveer 3 bar. Indien er koel water in de HX komt, wordt dat snel warm (dit tengevolge van de naam warmtewisselaar) en zet het uit, waardoor ik zie dat de druk behoorlijk oploopt. Daar zit echter geen noemenswaardig volume achter dus bij de eerste druppels die tbv de pre-infusie de ruimte in de zetgroep boven het douchescherm in spuiten is die druk alweer terug naar 2 dan wel 3 bar, naar keuze.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15055
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2017, 13:32

Frans, jij hebt je reduceerventiel voor de inlaat van de LT8 zitten. Herken jij dit probleem of zie ik spoken? :roll:
Ik heb geen LT8, maar een BWT Bestmax. Daar zit volgens mij geen bel lucht bovenin en ik merk ook niet dat er druk met enig volume in wordt opgebouwd.
bwt-premium05-IMG_2399.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor beekschooten » zo 31 dec 2017, 13:42

OK. FransG, Pti, HanT, dank voor jullie hulp. Ik ga er mee aan de slag (kan paar weken duren) en kom terug met de resultaten
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MichelK en 11 gasten

cron