faema express

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
thomasvanhoven

faema express

Berichtdoor thomasvanhoven » do 11 jan 2018, 17:46

hallo allemaal omdat het toch wel soord van restauratie word maar hier een nieuw onderwerp begonnen
hierbij de fotos hoe hij er nu bij staat
zit nog water in van 8 jaar geleden dus zou wel goed smerig zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BACCA ROSSA

thomasvanhoven

Re: faema express

Berichtdoor thomasvanhoven » vr 12 jan 2018, 20:15

zo vandaag weer even bezig geweest
wat zit dit apparaat makkelijk en heel goed in elkaar zeg.

het water wat er 8 jaar in heeft gezeten was gewoon kraakhelder en zoals je kan zien is element alleen beetje vies maar niet verkalkt ofzo. dat verbaasde me heel erg.
daarnaast zag ik dat de stoompijp links gewoon afgeknipt is helaas.

of ik haal 2 nieuwe want die andere gaat ook al het chrome los laten of ik maak hem van rvs dan blijft ie wel altijd mooi. wel erg veel werk haha :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BACCA ROSSA

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » vr 12 jan 2018, 23:16

Leuk werk!
LONDINIUM L1 & L-R - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » vr 12 jan 2018, 23:57

Ik neem aan dat het de rechter stoompijp is die niet meer is?
Als je de theekraan niet vaak gebruikt, zou ik alleen de linker aanhouden of de linker naar rechts plaatsen, een nieuwe pijp is onzin, zou me maar eerst concentreren op die dingen die er toe doen!

Element doormeten en goed visueel controleren etc.
Dat element bestaat uit 2 elementen, voor thuis heb je genoeg aan 1 element, vaak zijn ze van verschillende waarde, dus even goed kijken als de zwaarste iets van 2500 watt is pak je die voor je 230v thuis situatie, pas op met zomaar dingen gaan kopen van onderdelen, je kan er behoorlijk op leeg lopen.
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

thomasvanhoven

Berichtdoor thomasvanhoven » za 13 jan 2018, 11:47

Het is voor bij mij in de showroom dus houd hem wel lekker op 380v

En alles werkt gewoon voor de rest wel dus daar hoef ik niets aan te veranderen.

En met die stoompijp je wel gelijk ja kosten maakt me niet zo veel uit maar is wel goed idee om de stoompijp links te zetten en de heetwater gewoon lings te houden.

Bedankt voor je mening.
Zo kom ik elke x weer een stukje verder

Ga eerst alles uit elkaar halen en frame weer laten coaten daarna alles weer netjes opbouwen.
Alle leidingen koper en messing hoogpollijsten zodat het net een spiegel is. Zo kunnen mensen ook mooi zien hoe hij er van binnnen uit ziet.
BACCA ROSSA

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » za 13 jan 2018, 12:28

Je kan beter overdocumenteren dan te weinig, alle aansluitingen nummeren en fotograferen, je zal niet de eerste zijn die iets niet meer werkend krijgt!

Hoogpolijsten is het wel een beetje volle machine voor, dan moet je ook alle electra gaan rerouten en vernieuwen als je er een Shower van wil maken, dan had een Piston machine wijzer geweest, vergeet vooral niet alles te "zuren" ?!
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

HanR
Contacteer:

Berichtdoor HanR » za 13 jan 2018, 16:05

Je kan beter overdocumenteren dan te weinig, alle aansluitingen nummeren en fotograferen, je zal niet de eerste zijn die iets niet meer werkend krijgt! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoogpolijsten is het wel een beetje volle machine voor, dan moet je ook alle electra gaan rerouten en vernieuwen als je er een Shower van wil maken, dan had een Piston machine wijzer geweest, vergeet vooral niet alles te "zuren" ?!
Je kunt het qua vervanging van onderdelen zo gek maken als je zelf wilt. Verse pressostaat, veiligheidsventiel en anti-vacuumventiel zou ik wel doen.
Filters en terugslagkleppen ook.
De rest is een keuze.
Tot slot nog een tip: als alles schoon is, het hx-circuit uitgebreid doorspoelen.
Daarbij inspuitertjes in de groep en koffiekleppen nog even er aflaten. Niets is zo vervelend als een verstopping in een machine waarvan je denkt dat ie schoon is.

thomasvanhoven

Berichtdoor thomasvanhoven » za 13 jan 2018, 20:57

Bedankt iedereen voor jullie reacties met zorg.
Overal word uiteraard overna gedacht en niet zo maar ff uit elkaar gehaald.
Elk onderdeel word appart gelabeld en schoongemaakt ontkalkt en met reinigingsmiddel van binnen en buiten en zo nodig gespoten of gepollijst.

Waarmee reinigen jullie meestal jullie leidingen ?

De electronica draden zijn nog goed maar bepaalde stekkertjes zijn aan vervanging toe. Deze draadboom en electronica gaat dus uiteraard ook helemaal er uit en op proffecionele wijze gereinigd.

Ik heb dagelijks met witgoedapparaten te maken dat is uiteraard wel ff wat anders maar je staat er nog van te kijken hoe het op elkaar lijkt met aansturing vanuit de electronica.

De bedoeling voor de beplating is een venster achterin zodat je een groot deel kan zien. Hij gaat namelijk ook op een bar staan. Daarnaast is het nu al vrij makkelijk om het er af te halen kompleet maar we passen het nog iets aan zodat je ook de hele beplating los kan halen met 2 vleugelmoertjes. Dat als mensen echt geintreseerd zijn dat ze hem helemaal kunnen bekijken.

Ik hoor graag reacties of het nou een leuke is of het is een kritisch punt. Hoe meer mensen zich er mee bemoeien hoe minder fouten.
BACCA ROSSA

thomasvanhoven

Berichtdoor thomasvanhoven » za 13 jan 2018, 21:14

En wat is jullie mening voor het kijkluik in de beplating ?
We doen het uiteraard wel netjes maar zit ff met het dubio zo veel mogelijk origineel of gewoon aanpassen.
Zouden jullie dat doen of het gewoon origineel houden en dan de beplating er gewoon naast zetten in de showroom?
BACCA ROSSA

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » zo 14 jan 2018, 11:47

En wat is jullie mening voor het kijkluik in de beplating ?
We doen het uiteraard wel netjes maar zit ff met het dubio zo veel mogelijk origineel of gewoon aanpassen.
Zouden jullie dat doen of het gewoon origineel houden en dan de beplating er gewoon naast zetten in de showroom?
Ik zou het gewoon doen zoals je het zelf graag wil, met alle details naar eigen zin, dan wordt het in elk geval één concept en geen compromis tussen wat alle verschillende 'stuurlui aan wal' graag hadden gezien ;-)
LONDINIUM L1 & L-R - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV

Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”