te verse koffie?

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

te verse koffie?

Berichtdoor Capulus » di 20 feb 2018, 12:29

Vraagje:

Afgelopen weekend voor het eerst de Yellow Bourbon gebruikt van Brandzaak (branddatum 15-2-2018). De bonen waren dus nog (te) vers. Wat mij erg opviel is dat de koffie een zure smaak had en ook behoorlijk wat bitter aan het eind. Ik kon mij haast niet voorstellen dat dit de smaak van de koffie was, maar veel ervaring in verschillende koffie heb ik nog niet. Nu twee dagen later merk ik ineens een totaal andere ervaring: de koffie is vrij zoet, volle body en een frisse (niet zurige) afdronk. Dit terwijl ik mijn parameters hetzelfde heb gehouden:
18 gram erin, 36 eruit in ongv. 30 seconden. (HQ bakje op de Strega met Sette 270w). Helaas nog geen naked filterhouder.

Ik heb geen ervaring met TE verse bonen. Is dat de verklaring van dit smaakverschil of ligt het aan mijn techniek/apparatuur.

Ik leer graag, dus ben benieuwd!
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: te verse koffie?

Berichtdoor HanR » di 20 feb 2018, 12:32

Vraagje:

Afgelopen weekend voor het eerst de Yellow Bourbon gebruikt van Brandzaak (branddatum 15-2-2018). De bonen waren dus nog (te) vers. Wat mij erg opviel is dat de koffie een zure smaak had en ook behoorlijk wat bitter aan het eind. Ik kon mij haast niet voorstellen dat dit de smaak van de koffie was, maar veel ervaring in verschillende koffie heb ik nog niet. Nu twee dagen later merk ik ineens een totaal andere ervaring: de koffie is vrij zoet, volle body en een frisse (niet zurige) afdronk. Dit terwijl ik mijn parameters hetzelfde heb gehouden:
18 gram erin, 36 eruit in ongv. 30 seconden. (HQ bakje op de Strega met Sette 270w). Helaas nog geen naked filterhouder.

Ik heb geen ervaring met TE verse bonen. Is dat de verklaring van dit smaakverschil of ligt het aan mijn techniek/apparatuur.

Ik leer graag, dus ben benieuwd!
Leuk dat je je ervaring deelt, maar je geeft zelf het antwoord op je vraag al.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: te verse koffie?

Berichtdoor Jochen_P » di 20 feb 2018, 12:58

Te verse koffie inderdaad. Vijf tot tien dagen na branding is vaak aan te raden.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: te verse koffie?

Berichtdoor Capulus » di 20 feb 2018, 13:08

Dank!

Ik ging er vanuit dat dit een nuanceverschil zou zijn. Kennelijk toch erg belangrijk om even te wachten.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: te verse koffie?

Berichtdoor Pti » di 20 feb 2018, 13:25

Als je koffie echt te vers is maar je zit anders zonder zit er niets anders op. Voor jou en vooral je omgeving is het meestal toch beter de te verse koffie gewoon op te drinken.

Slowcoffee uit een aeropress of poorover kan soelaas brengen maar zelfs voor de espressobehoevende is er uitkomst.

Een eenvoudige truc om extreme channeling te voorkomen is de koffie even te laten ontgassen. Het abrupte uitbarsten van de CO2 in de koffiepuck zodra deze door het water geraakt wordt is namelijk de grootste oorzaak van de slechte extractie. Indicatie: zuur (co2) + bitter (over extractie)

Hoe doe ik dat turbo ontgassen? Simpel even 5 minuten de koffie na het malen laten rusten is vaak al voldoende.
Het maakt het afstellen van je molen wel iets lastiger.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: te verse koffie?

Berichtdoor Capulus » di 20 feb 2018, 14:37

Als je koffie echt te vers is maar je zit anders zonder zit er niets anders op. Voor jou en vooral je omgeving is het meestal toch beter de te verse koffie gewoon op te drinken.

Slowcoffee uit een aeropress of poorover kan soelaas brengen maar zelfs voor de espressobehoevende is er uitkomst.

Een eenvoudige truc om extreme channeling te voorkomen is de koffie even te laten ontgassen. Het abrupte uitbarsten van de CO2 in de koffiepuck zodra deze door het water geraakt wordt is namelijk de grootste oorzaak van de slechte extractie. Indicatie: zuur (co2) + bitter (over extractie)

Hoe doe ik dat turbo ontgassen? Simpel even 5 minuten de koffie na het malen laten rusten is vaak al voldoende.
Het maakt het afstellen van je molen wel iets lastiger.
Fijne tip! Dank daarvoor!
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: te verse koffie?

Berichtdoor pichichi » wo 21 feb 2018, 14:02

Als je koffie echt te vers is maar je zit anders zonder zit er niets anders op. Voor jou en vooral je omgeving is het meestal toch beter de te verse koffie gewoon op te drinken.

Slowcoffee uit een aeropress of poorover kan soelaas brengen maar zelfs voor de espressobehoevende is er uitkomst.

Een eenvoudige truc om extreme channeling te voorkomen is de koffie even te laten ontgassen. Het abrupte uitbarsten van de CO2 in de koffiepuck zodra deze door het water geraakt wordt is namelijk de grootste oorzaak van de slechte extractie. Indicatie: zuur (co2) + bitter (over extractie)

Hoe doe ik dat turbo ontgassen? Simpel even 5 minuten de koffie na het malen laten rusten is vaak al voldoende.
Het maakt het afstellen van je molen wel iets lastiger.
Waarvan akte vorige week met de espresso(-ish) roast van de Oconal nano- aka Noé microlot hè Arnoud ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron