Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

61
Ik gebruik ook altijd onderleg-/sluitringen onder de boutkop en moer. Hierdoor wordt de kracht verdeeld en gaan de moeren en bouten niet vastvreten in de aluminium boilerringen en kun je ze de volgende keer makkelijk losmaken. De Klingersil en grafiet boilerpakkingen vangen wat beter onvolkomendheden in de flens op en zouden (ook zonder vloeibare pakking) moeten afdichten. Anders zit er niets anders op dan om zoals Pti aangeeft halve manen aan te schaffen. Succes!

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

62
leverlover schreef: Ik gebruik ook altijd onderleg-/sluitringen onder de boutkop en moer. Hierdoor wordt de kracht verdeeld en gaan de moeren en bouten niet vastvreten in de aluminium boilerringen en kun je ze de volgende keer makkelijk losmaken. De Klingersil en grafiet boilerpakkingen vangen wat beter onvolkomendheden in de flens op en zouden (ook zonder vloeibare pakking) moeten afdichten. Anders zit er niets anders op dan om zoals Pti aangeeft halve manen aan te schaffen. Succes!
Hallo LL,
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik zelf ook RVS veerringen om de kracht goed te verdelen. Helaas heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Het is even wachten op een boilerpakking van vezelplaat . Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Bij de tear-down van de machine is één set halve manen gespaard gebleven. Deze zou ik een beetje moeten opknappen, maar daarna kan ik ze (denk-ik) wel gebruiken.
Nogmaals, bedankt voor het meedenken, zeer gewaardeerd.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

63

turboyeast schreef:
leverlover schreef: Ik gebruik ook altijd onderleg-/sluitringen onder de boutkop en moer. Hierdoor wordt de kracht verdeeld en gaan de moeren en bouten niet vastvreten in de aluminium boilerringen en kun je ze de volgende keer makkelijk losmaken. De Klingersil en grafiet boilerpakkingen vangen wat beter onvolkomendheden in de flens op en zouden (ook zonder vloeibare pakking) moeten afdichten. Anders zit er niets anders op dan om zoals Pti aangeeft halve manen aan te schaffen. Succes!
Hallo LL,
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik zelf ook RVS veerringen om de kracht goed te verdelen. Helaas heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Het is even wachten op een boilerpakking van vezelplaat . Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Bij de tear-down van de machine is één set halve manen gespaard gebleven. Deze zou ik een beetje moeten opknappen, maar daarna kan ik ze (denk-ik) wel gebruiken.
Nogmaals, bedankt voor het meedenken, zeer gewaardeerd.
Cheers, TY
Is het een idee om HALVE ringen te laten watersnijden uit RVS en deze zoals PTI opperde op de boutgaten te passen met een flinke sluit of carroserie ring, zo kan je diverse ringen uit een niet al te grote plaat snijden.


Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

64
@3aan schreef: Is het een idee om HALVE ringen te laten watersnijden uit RVS en deze zoals PTI opperde op de boutgaten te passen met een flinke sluit of carroserie ring, zo kan je diverse ringen uit een niet al te grote plaat snijden.
Ik vrees dat het watersnijden uit RVS een kostbare zaak gaat worden omdat de oplage laag is. Maarre, ik heb vanalles liggen dus ik kom er wel uit. Geduld is mijn grootste uitdaging hier.

Vandaag werd ik zelfs op mijn werk herinnerd aan mijn nemisis... ;) Ik vind het wel een hele stoere foto.
Cheers, TY
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

66
turboyeast schreef:
@3aan schreef: Is het een idee om HALVE ringen te laten watersnijden uit RVS en deze zoals PTI opperde op de boutgaten te passen met een flinke sluit of carroserie ring, zo kan je diverse ringen uit een niet al te grote plaat snijden.
Ik vrees dat het watersnijden uit RVS een kostbare zaak gaat worden omdat de oplage laag is. Maarre, ik heb vanalles liggen dus ik kom er wel uit. Geduld is mijn grootste uitdaging hier.

Vandaag werd ik zelfs op mijn werk herinnerd aan mijn nemisis... ;) Ik vind het wel een hele stoere foto.
Cheers, TY
Afbeelding
Juist, je doet iets met water dacht ik?
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

68
martinierius schreef:Juist, je doet iets met water dacht ik?
Klopt, ik werk bij het grootste (en leukste!) drinkwaterbedrijf van Nederland. Dus brand maar los met die vragen...haha.
Pti schreef:Hier helaas alleen teflon pakkingen op voorraad, geen ouderwetsies meer.
Geen probleem, ik heb ze via een andere route te pakken. Bedankt voor de moeite.

LS,
Vandaag heb ik een setje halve maantjes opgeknapt... ;) Ik heb ze mooi opgeschuurd en daarna met Hammerite alu gespoten zodat ze mooi beschermd zijn. Er zit een lelijke duts in de linkerring (net onder het midden), maar gelukkig zit-ie aan de goede kant. De foto laat de zijde zien die de flens aandrukt (de binnenzijde als het ware).
Ik hoop dat deze boilerringen beter werken dan de doorgezaagde variant.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

69
LS,
Ik heb gisteren een nieuwe grafiet pakking binnengekregen. Ben zeer benieuwd of dit het euvel gaat oplossen. Gecombineerd met de halve maantjes heb ik goede hoop... ;)
Ik heb de grafiet pakking voorzien van een filmpje fitterskit. Zodoende kan ik de pakking straks eenvoudig weer loskrijgen van de flens, zou dat noodzakelijk zijn....(hoop het niet).
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk