2
door tohenk2
Met wat je omschrijft lijkt het MIJ dat je het hebt over het onderdruk ventiel en niet over het overdruk ventiel.
Het overdrukventiel zorgt er voor dat de druk in de boiler (of in de leidingen) niet te hoog kan oplopen als de pomp wordt aangezet. (sommige machines hebben er 2, een na de pomp en 1 op de stoomboiler, maar dat ligt een beetje aan wat voor machine je hebt. Dubbele boiler, HX of enkele boiler die twee dingen moet doen. De Brewtus IV is een dubbel boiler type.) De boiler zelf zal wel heel blijven als dit ventiel niet meer goed werkt, als het overdrukventiel te snel opengaat krijg je niet genoeg druk om espresso te zetten, als het niet open gaat bij hoge druk zullen de diverse verbindingen naar en van de boiler het waarschijnlijk begeven... en die zijn makkelijk weer vast te zetten. Afscheuren is zeldzaam. Als dat al gebeurt is dat meestal ten gevolge van sleutelen en niet ten gevolge van de opgebouwde druk in de boiler.
Meestal staat dit overdrukventiel bij de pomp ergens rond de 9 tot 12 Bar afgeregeld, die voor de stoomboiler aanzienlijk lager, rond de 1,8 tot 2,5 Bar.
Het onderdrukventiel wordt bij aanzetten gesloten als de druk in de stoomboiler voldoende is om de veerdruk van het ventiel te overwinnen. Meestal dus pas iets nadat de temperatuur van het water in de stoomboiler 100 graden Celcius heeft bereikt.
Het ventiel hoort weer open te gaan als de machine uitgezet wordt / de stoomboiler onder de 100 graden Celcius komt (zodat de boiler dus niet opgefrommelt).
Dat er iets stoom (of condenswater) uitkomt bij aanzetten lijkt me normaal, maar enkele minuten dan weer niet.
Zonder te zien wat er nou precies aan de hand is denk ik aan:
- kalk op het onderdrukventiel (er kan ook ten gevolge van ontkalking iets op het afsluitrubber terecht zijn gekomen)
- juist een schoon, maar door eerdere verkalking vervormd ventielrubber
- een iets hoge waterstand in de stoomboiler (dus te hoog voor de aansluiting van het onderdrukventiel. Dat kan als de voeler van de waterstand in de boiler is ontkalkt en de hoogte afstelling er van in de boiler iets verkeerd is.)
- traagwerkend verwarmingselement (kan ook diverse oorzaken hebben zoals verkalking, contactproblemen, aansturingsprobleem, mogelijk zelfs een eco-stand waardoor het opwarmen traag verloopt...)
- combinaties van het bovenstaande
Dat je machine pas onderhoud heeft gehad en de boel op een vastwateraansluiting is gezet maakt van alles mogelijk, maar er hoeft geen oorzakelijk verband te zijn. (Denk aan een lekke band na een reparatie - de band kan slecht geplakt zijn oid, maar je kan ook net door een spijker gereden zijn vlak na de reparatie. Met andere woorden: wees voorzichtig met het direct wijzen naar oorzaken zonder dat er gekeken is wat er nou precies aan de hand is.)
Persoonlijk zou ik even terug gaan naar degene die de werkzaamheden heeft uitgevoerd en het probleem melden.