Baratza sette 270w retentie

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor Capulus » vr 11 mei 2018, 21:52

Ik heb een klein jaartje een Mazzer Kony gehad, ook ca. 6gram retentie. Helemaal niet zo vervelend hoor.

Net als wat Frans zegt, als de maler echt lang stil staat flush je even 1 tot 1,5 seconden. Ik kon er prima mee leven, zeker als je de kwaliteit van het maalsel dat zo'n titaan levert erbij in acht neemt :ugeek:

Om twee grammetjes zou ik me al helemaal niet druk maken. Moet de eerste nog tegenkomen die bij het eerste nipje van een mooie espresso roept: "jammer van die 8% eerder gemalen koffie, dat proef je gelijk."
Met een beetje retentie kan ik ook zeker leven. Echter heb ik het idee dat dit veel meer is dan 2 gram na verloop van tijd. De chute raakt helemaal vol en de maler lijkt ook harder te moeten werken. Daarnaast pretendeert deze maler weinig retentie te hebben.

Iemand met een sette die ook iets dergelijks ervaart?
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor kilo » vr 11 mei 2018, 22:02

Op H.B. wel berichten van verstopte settes. Dan komt het maalsel niet meer door de restrictor heen. Openen en schoonmaken. Ik denk dat je, wanneer je de bonen bevochtigt, of vette bonen gebruikt, eerder last van verstopping hebt. Mijn suggestie is om alles boven die ovale restrictorgaatjes goed schoon te maken en dan geen bevochtigde bonen te gebruiken.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor bobbee » za 12 mei 2018, 00:01

Wat jammer dat het hele idee achter deze maler zijn doel lijkt te missen. Dit zijn geen goede berichten vind ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

wouterrensen
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 10:45

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor wouterrensen » ma 14 mei 2018, 11:25

Zelf heb ik al een tijdje een sette 270w. In mijn ervaring is de retentie minimaal. Als er meer dan een paar gram blijft hangen, zit de ruimte onder de maalkegel vol en raakt de maler verstopt. Dat is bij mij alleen gebeurt als ik per ongeluk teveel maal en de berg gemalen koffie groeide tot in de molen. Als dat gebeurt, moet je de maalkegel even eruit halen en de houder schoonmaken. Als de molen eenmaal verstopt is geraakt dan zit de koffie zo aangeduwd dat bijvoorbeeld een sateprikker nodig is om het los te peuteren.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor bvds » ma 14 mei 2018, 19:30

in de paar maanden dat ik de Sette getest heb ook geen retentie issues.

helaas kunnen bijna alle GOD malers verstoppen. kennelijk de Sette ook?

ik vind het concept van de Sette nog steeds heel goed. jammer dat hij kwalitatief niet wat beter gebouwd is. een goed gebouwde Sette die wat stiller maalt zou ik best willen hebben ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor fransg » ma 14 mei 2018, 19:39

een goed gebouwde Sette die wat stiller maalt zou ik best willen hebben ;)
Dan even opletten waar Etzinger mee komt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza sette 270w retentie

Berichtdoor bvds » ma 14 mei 2018, 23:24

ja die is al een tijdje beloofd. komt er vast wel binnenkort.

zelfde concept. ander maalwerkje d.w.z. net zo groot maar agressiever geslepen. zwaardere motor. en full metal.

zou ook best een home versie in iets kleinere verpakking mogen komen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron