Mini mazzer probleem

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » za 09 jun 2018, 06:16

Rijst is gevaarlijk omdat je er snel teveel van in zal gooien waarmee je je motor door kan branden.
.
Daarom ook alleen SNELKOOKRIJST gebruiken!!

Daar waar het fout ging hebben normale niet voorbehandelde rijst gebruikt, ik gebruik die rijst al jaren zonder problemen en in diverse molens, het probleem zal waarschijnlijk voortkomen uit te fijn willen malen door verkeerde en of te oude bonen toch nog een redelijke extractie te willen geven.

Kan ook door te besparend doseren zijn?!


www.facebook.com/A3koffie
De bonen zijn nooit ouder dan 3 weken. Misschien eerder te fijn, ik hanteer 19 gram in 8.5 seconden en tamp rustig aan, ( 17 grams bakje). Ik was toevallig gisteren bij Joep en die had zo druk tamper. Deze druk tamper gaat wel twee keer zo zwaarder dan als ik tamp.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor Erik82 » za 09 jun 2018, 10:42

Als je altijd verse en niet al te donkere bonen gebruikt dan wordt je maler niet heel vies.

Tampen vooral niet te hard doen want dan heb je eerder de kans dat je scheef tampt en het is al veelvuldig bewezen dat het totaal geen toegevoegde waarde heeft om het zo hard te doen. Goed recht tampen totdat je weerstand voelt is meer dan voldoende.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Jay
Berichten: 11
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 16:54

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor Jay » za 09 jun 2018, 11:03

Ik heb ook een Mazzer mini met SSP burrs en herken je probleem. Het heeft zeker niets te maken met het feit dat je schijven niet proper zouden zijn. Ik had het al snel aan het begin maar minder frequent als jou.

Wat ik heb geleerd is, normaal gooi ik maar een minimum aan bonen in mijn hopper (het geen ik ga verbruiken) en merk op dat ik het dan eigenlijk nooit voor heb. Wanneer er veel volk over de vloer komt en ik ben Barista van dienst ben,

(side note: mijn vrouw die dan adverteerd dat ik koffie ga maken met “My special coffee machine”, tis een koffiemachine maar ze begrijpt niet zo heel erg goed dat het zoveel geld moet kosten en ze kent nog maar de helft :lol: )

mijn hopper goed volgiet, deze gaat jammen. Mijn theory hierop is dat er meer bonen in de kamer worden gedrukt, die ook niet kunnen opvliegen en wat ruimte creëer, door het gewicht komende van boven. Door de anders getande burrs is de Mazzer mini niet krachtig genoeg meer om de initiële opstart uit te voeren. Wat altijd het meest belastende is voor de motor. Want deze moet 1) op toeren komen 2) terwijl materiaal verwerken. De kans dat de Mazzer gaat jammen reeds in uitvoering zou Nihil moeten zijn.

De burrs zijn inderdaad agressiever, wat ik al vermoede toen ik las dat de grinding tijd aanzienlijk wordt verkort. Ook lees je aan de zijkant van je Mazzer dat je deze maar 20s mag laten draaien en 30s moet laten afkoelen. Dat zegt ook al dat de motor geen betonmixer is maar voldoende om te opereren onder normale bedrijfsomstandigheden. En de SSP burrs zijn hier niet op getest/afgestemd.

Wanneer deze gaat jammen schakel de Mazzer onmiddellijk uit anders ga je de motor verbranden.
La marzocco linea mini | Mazzer mini electronic type a | SSP burrs | Distribution tool

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » za 09 jun 2018, 22:10

Ik heb ook een Mazzer mini met SSP burrs en herken je probleem. Het heeft zeker niets te maken met het feit dat je schijven niet proper zouden zijn. Ik had het al snel aan het begin maar minder frequent als jou.

Wat ik heb geleerd is, normaal gooi ik maar een minimum aan bonen in mijn hopper (het geen ik ga verbruiken) en merk op dat ik het dan eigenlijk nooit voor heb. Wanneer er veel volk over de vloer komt en ik ben Barista van dienst ben,

(side note: mijn vrouw die dan adverteerd dat ik koffie ga maken met “My special coffee machine”, tis een koffiemachine maar ze begrijpt niet zo heel erg goed dat het zoveel geld moet kosten en ze kent nog maar de helft :lol: )

mijn hopper goed volgiet, deze gaat jammen. Mijn theory hierop is dat er meer bonen in de kamer worden gedrukt, die ook niet kunnen opvliegen en wat ruimte creëer, door het gewicht komende van boven. Door de anders getande burrs is de Mazzer mini niet krachtig genoeg meer om de initiële opstart uit te voeren. Wat altijd het meest belastende is voor de motor. Want deze moet 1) op toeren komen 2) terwijl materiaal verwerken. De kans dat de Mazzer gaat jammen reeds in uitvoering zou Nihil moeten zijn.

De burrs zijn inderdaad agressiever, wat ik al vermoede toen ik las dat de grinding tijd aanzienlijk wordt verkort. Ook lees je aan de zijkant van je Mazzer dat je deze maar 20s mag laten draaien en 30s moet laten afkoelen. Dat zegt ook al dat de motor geen betonmixer is maar voldoende om te opereren onder normale bedrijfsomstandigheden. En de SSP burrs zijn hier niet op getest/afgestemd.

Wanneer deze gaat jammen schakel de Mazzer onmiddellijk uit anders ga je de motor verbranden.
Dus het heeft met de hoeveelheid bonen in de hopper te maken in combi met de SSP Burrs
Bedankt voor de uitleg :!:
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor Erik82 » za 09 jun 2018, 22:30

Vandaar mijn opmerking over singledosen. Als je dat voor elkaar krijgt met de Mazzer dan heb je het probleem helemaal niet meer. De motor is dan al op toeren waardoor de belasting veel minder zal zijn. Met de EG-1 wordt ook aangeraden dit te doen bij lichte brandingen. De bonen maken ook enorm veel uit. Als je een donkere espressoblend hebt zal het maar hooguit de helft van de kracht kosten dan bijvoorbeeld een licht gebrande Yirgacheffe. Dat verschil merk je pas echt als je lange tijd een handmaler met grote schijven hebt gehad.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » zo 24 jun 2018, 21:07

Na ongeveer 1 kilo heb ik rekening gehouden met singledosen en idd geen problemen meer ondervonden.

Dank voor de tips
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Mini mazzer probleem

Berichtdoor ronald22 » zo 07 jul 2019, 18:02

Ik heb ook een Mazzer mini met SSP burrs en herken je probleem. Het heeft zeker niets te maken met het feit dat je schijven niet proper zouden zijn. Ik had het al snel aan het begin maar minder frequent als jou.

Wat ik heb geleerd is, normaal gooi ik maar een minimum aan bonen in mijn hopper (het geen ik ga verbruiken) en merk op dat ik het dan eigenlijk nooit voor heb. Wanneer er veel volk over de vloer komt en ik ben Barista van dienst ben,

(side note: mijn vrouw die dan adverteerd dat ik koffie ga maken met “My special coffee machine”, tis een koffiemachine maar ze begrijpt niet zo heel erg goed dat het zoveel geld moet kosten en ze kent nog maar de helft :lol: )

mijn hopper goed volgiet, deze gaat jammen. Mijn theory hierop is dat er meer bonen in de kamer worden gedrukt, die ook niet kunnen opvliegen en wat ruimte creëer, door het gewicht komende van boven. Door de anders getande burrs is de Mazzer mini niet krachtig genoeg meer om de initiële opstart uit te voeren. Wat altijd het meest belastende is voor de motor. Want deze moet 1) op toeren komen 2) terwijl materiaal verwerken. De kans dat de Mazzer gaat jammen reeds in uitvoering zou Nihil moeten zijn.

De burrs zijn inderdaad agressiever, wat ik al vermoede toen ik las dat de grinding tijd aanzienlijk wordt verkort. Ook lees je aan de zijkant van je Mazzer dat je deze maar 20s mag laten draaien en 30s moet laten afkoelen. Dat zegt ook al dat de motor geen betonmixer is maar voldoende om te opereren onder normale bedrijfsomstandigheden. En de SSP burrs zijn hier niet op getest/afgestemd.

Wanneer deze gaat jammen schakel de Mazzer onmiddellijk uit anders ga je de motor verbranden.
Het overkomt mij nog steeds als ik iets te veel bonen erin heb. Zou dit probleem over zijn met de de grotere broer, SUPER JOLLY?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron