Eureka 0 retentie systeem

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor HanR » wo 18 jul 2018, 10:39

Onderstaande link kwam ik tegen in de Elektro's nieuwsbrief.
Leuk bedacht, maar wat mij betreft een "paard achter de wagen" oplossing.
De markt voor de oplossing lijkt me ook klein. Slim is natuurlijk wel dat het een losse toevoeging is. De maler blijft gewoon standaard.

http://informindsconsul.musvc1.net/e/t? ... 6Cz%3dR5U9

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor Erik82 » wo 18 jul 2018, 13:01

Niet echt nieuw, alhoewel wel in een hopper. Er staat al genoeg op HB van mensen die een soortgelijke oplossing hebben en die al jaren gebruiken. Bobbee gebruikt een dergelijke techniek ook met de Olympus en dat werkt goed (staat ook ergens een filmpje van op het forum). Je hebt dan niet het mechanisme in de hopper maar zet een balg op de mond waar de hopper normaal op zal gaan.

De bovenstaande oplossing is beter dan wat Eureka heeft bedacht omdat je dan eerst nog een tamper of iets ander op de maler kunt zetten tegen popcorning. Bij gebruik van de hopper heb je er namelijk niks aan. Ze hadden beter een korte cilinder kunnen maken met daar een balg op in plaats van op zo'n idioot grote hopper. De mensen die dit doen halen de hopper er over het algemeen af om de maler lager te maken. Gevalletje leuk gedaan maar is het net niet.

Als je een cilindervormig object kunt maken met een versmalling in het midden dan voorkom je popcorning en kunnen de bonen wel doorlopen. Vervolgens zet je daar weer een blaasbalgje op en je hebt de oplossing die wel werkt voor degene voor wie dit bedoeld is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor bobbee » do 19 jul 2018, 07:48

Op WOC:AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor bobbee » do 19 jul 2018, 07:51

Mijn zero retention system, Blow-out heet die:Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor Pti » do 19 jul 2018, 09:12

Ik vind het een prachtige constructie, scheelt zeker de paar gram retentie aan gemalen koffie. Met een volle hopper, die paar gebroken bonen boven de maalschijven moet je maar voor lief nemen.

Het is op deze manier wel een merk dat bewijst mee te denken met de consument, die wil zo min mogelijk verlies bij het verstellen van de maling. Dit is een aardige oplossing die niet eens zo heel lelijk is uitgevoerd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor bobbee » do 19 jul 2018, 10:17

Op de atom werkte het niet zo goed, dwz dat niet al het maalsel eruit kwam.
Toen ik hoorde van het Eureka zero retention system was ik heel nieuwsgierig naar "the system". Bij aankomst trof ik dus de blaasblag-hopper. Ik had gedacht dat ze de maalkamer hadden aangepast en de chute, een echt systeem wat de retentie vervangt. Iets waar nog niemand aan had gedacht! Maar nee, het was weliswaar een mooie blaasbalg geïntegreerd in de hopper maar niks indrukwekkends eigenlijk...

"Upgraded low retention hopper" was een betere naam geweest wat mij betreft
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor Tekork » do 19 jul 2018, 10:36

“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor Pti » do 19 jul 2018, 16:15

Geen idee of het werkt, ik had het gezien op WOC, kort gegniffelt en toen snel doorgelopen :mrgreen:

€95 zou ik er denk ik niet aan uitgeven....

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Eureka 0 retentie systeem

Berichtdoor Nomad » di 24 jul 2018, 13:23

Ik ben iets minder actief geweest op het forum, maar zie ik nu dat de Atom ook leverbaar is met de (befaamde) mythos 75mm schijven:
https://www.elektros.it/ae/en/atom/coff ... black.html

Dan heb je redelijk een best of all worlds: stil, compact en goed maalsel ? en dan nog betaalbaar ook ?

edit: ah ik had hier moeten kijken:
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.p ... 6&start=20
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron