Bonenmaler vervangen of niet?

MJV
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 14:13

Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor MJV » wo 01 aug 2018, 14:22

Hallo allemaal,

Ik maak al een jaar of tien espresso met een Gaggia classic i.c.m. een grote ex-horeca Gaggia bonenmaler, de MD 85:
Afbeelding

Bonen malen doet deze maler erg goed, maar het nadeel is dat er veel gemalen blijft liggen in de doser.

Nu vraag ik me af of het de moeite is om een moderne grind on demand maler aan te schaffen (<300 euro) om de gaggia te vervangen ? Proberen de doser aan te passen is misschien ook een optie.

Een andere optie die ik overweeg is de aanschaf van een 2e hands Quickmill 3035, zodat ik nog maar één apparaat nodig heb.

Hoor graag wat jullie adviezen zijn.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor Pti » wo 01 aug 2018, 14:40

Een molen + machine combi zullen een all-in-one sowieso verslaan op gebied van kwaliteit en smaak. Die ingebouwde malertjes zijn helaas niet veel soeps en die machine worden gebouwd voor een specifieke doelgroep.

De molen is een zeer bepalende factor voor gemak en kwaliteit en veel belangrijker dan de espressomachine.
Ik zou je centen dus sowieso aan de maler besteden, maar met €300 ga je helaas maar weinig vooruit in kwaliteit van het maalsel.

Maar met een set verse verse maalschijven en
het aanpassen van je huidige doser kun je met een minimale besteding eruit halen wat er gewoon in zit.
De dosers van een mazzer vegen ook niet goed schoon maar daar hebben al vele een aanpassing aan gedaan in de vorm van sweepers. Een beetje googlen zal je verder helpen, die gekke Amerikanen geven iedere "mod" een naam en is hier ook vast iemand die je de juiste zoekterm kan vertellen.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor Erik82 » wo 01 aug 2018, 15:49

Met 300 euro ga je er op achteruit qua maalsel want dat is een extreem laag bedrag voor een GOD maler. In een GOD blijft ook dat maalsel liggen alleen kun je er daar niet bij en bij een doser wel dus is je huidige maler sowieso beter. Gewoon uitborstelen en dan blijft er niks in liggen.

Ik neem tenminste aan dat je de autofill hebt verwijderd dus dat die niet continu de doser helemaal vol aan het malen is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor Pti » wo 01 aug 2018, 16:40

Hoezo achteruit? Een eureka mignon kost iets meer dan 300 euro en levert maalsel op eenzelfde kwaliteitsniveau als de klasse maler van de topicstarter.

Met elke maler moet je flushen als je gevoelig genoeg bent om de 2 a 3 gram retentie in maalkamer (en de chute) te proeven.

Vraag is mi. meer of die €300 dan goed besteed is. Je wint enkel een klein stukje gebruiksgemak, maar als je geoetel met kwastjes beu bent kan dat wel degelijk waardevol zijn.

De smaak is naar wensen voor de topicstarter dus het betreft hier een "gemaksupgrade" puur comfort is wat een GOD brengt.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor Erik82 » wo 01 aug 2018, 18:45

Omdat TS en maler zoekt voor minder dan 300 euro en de goedkoopste Mignon (oude versie) al meer dan 300 euro is. Je komt dan eerder op een Bezzera BB005 uit in die prijsklasse. De Gaggia heeft 84mm schijven en dat gaat het niet redden tegenover de 50mm van de BB005 of Mignon, hoe goed ze ook zijn qua prijs/kwaliteit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

MJV
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 14:13

Re: Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor MJV » wo 01 aug 2018, 20:09

Bedankt voor de reacties. Ik laat de maler inderdaad niet draaien totdat de doser vol is, maar de doser werkt het beste als er wat extra koffie in het reservoir zit, omdat anders de vakjes niet helemaal gevuld zijn.

De 30 euro extra (tov de 300) die een Mignon kost zijn nog wel te overzien, maar het feit dat het maalsel er niet beter op wordt weegt wel zwaar mee om dat dan maar niet te doen.

Ik ga binnenkort maar eens nader kijken of/hoe de doser eventueel te verwijderen is en om te bouwen naar een trechter. Hier kwam ik iemand tegen die hetzelfde idee had: https://coffeeforums.co.uk/showthread.p ... aggia-MD85
Maar helemaal volledig is die uitleg niet.

Iemand tips/links over hoe dit het beste aan te pakken?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bonenmaler vervangen of niet?

Berichtdoor Pti » wo 01 aug 2018, 20:52

Omdat TS en maler zoekt voor minder dan 300 euro en de goedkoopste Mignon (oude versie) al meer dan 300 euro is. Je komt dan eerder op een Bezzera BB005 uit in die prijsklasse. De Gaggia heeft 84mm schijven en dat gaat het niet redden tegenover de 50mm van de BB005 of Mignon, hoe goed ze ook zijn qua prijs/kwaliteit.
Oh wauw ik heb verkeerd zitten kijken, ik dacht dat het zo'n rancilio rocky / mdf kloon was.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron