"Andere" boontjes

erreen
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:51

"Andere" boontjes

Berichtdoor erreen » wo 19 sep 2018, 18:24

De bonen die ik normaal heb weeg ik af op 18 gram gemalen koffie in het portafilter, maalstand 2,7.
Diverse andere bonen gehad, die weeg ik ook altijd af op 18 gram, al moet ik dan wel meestal de maalstand
iets aanpassen ivm de extractietijd. Meestal een aanpassing van max zo'n tweetiende op de maalstand (2,5 - 2,8)

Ik heb nu andere bonen binnengekregen (Caffination Roast Ed, Spro Joe en LGB) die ik nog niet eerder gehad heb.
Ben begonnen met Roast Ed, 18 gram gemalen koffie maalstand 2,7, en was een extractietijd van minder dan 10 sec.

Uiteindelijk uitgekomen op een maalstand van 2,35 voor een goede extractietijd en smaak. (uiteraard 18 gram koffie).

Hoe doen jullie dit? Houden jullie ook altijd een vast aantal gram aan en speel je met de maalstand?
Of juist meer / minder gram koffie met ongeveer dezelfde maalstand (afhankelijk van de extractie)?
Hoe weet je dat de koffie uiteindelijk moet smaken?

M.a.w. gewoon alles proberen? Wordt dan altijd wel een dure en lange klus als je elke keer een andere
koffie probeert.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik mee zit. Aan de andere kant is het makkelijk zeggen, als je het lekker vind is het goed.
Maar hoe haal je nu het beste uit zo'n boon.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: "Andere" boontjes

Berichtdoor GuidovW » wo 19 sep 2018, 19:47

Ik pas meestal allen de maalgraad aan.
Tenzij de koffie me te sterk smaakt, dan begin ik met de hoeveelheid.

Ik probeer daarbij deze tips in het oog te houden:
https://www.home-barista.com/tips/espre ... 16968.html

Maar het is een goeie vraag en het antwoord is trial and error.... 8-)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: "Andere" boontjes

Berichtdoor Erik82 » wo 19 sep 2018, 19:59

Elke boon heeft zijn eigen maalstand, en die kan flink variëren. Daarnaast verloopt de maalgraad ook nog naar fijner wanneer de bonen ouder worden. Het lastigste aan deze hobby is het goed onder controle krijgen van de maler. Oefening baart kunst. In deze fase is geduld hebben de sleutel tot succes.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

erreen
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:51

Re: "Andere" boontjes

Berichtdoor erreen » wo 19 sep 2018, 20:15

thnx, begrijp dat het erop neerkomt dat jullie dus meer experimenteren met de maalgraad.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: "Andere" boontjes

Berichtdoor GuidovW » wo 19 sep 2018, 20:48

thnx, begrijp dat het erop neerkomt dat jullie dus meer experimenteren met de maalgraad.

Yup, zoals Erik aangeeft: per boon en afhankelijk van het ouder worden.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: "Andere" boontjes

Berichtdoor Erik82 » wo 19 sep 2018, 21:55

En luchtvochtigheid ;) (koud en vochtig grover, warm en droog fijner). Dan heb je ze wel zo'n beetje gehad maar ik kan je vertellen dat dat genoeg is om rekening mee te moeten houden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: "Andere" boontjes

Berichtdoor Frup » do 20 sep 2018, 12:55

En luchtvochtigheid ;) (koud en vochtig grover, warm en droog fijner). Dan heb je ze wel zo'n beetje gehad maar ik kan je vertellen dat dat genoeg is om rekening mee te moeten houden.
Inderdaad, veel variabelen! Ik merkte dat goed met de temperatuurwisselingen deze zomer.
Ik moest regelmatig bijstellen.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten