Re: automatisch doseren handig?

11
Ha spannend! Maak voor jezelf een lijstje van wat belangrijk voor je is, want gaandeweg bestaat het risico dat je hoe langer hoe mooier en helaas ook duurder wil. Je gaat vast ook al kijken naar espresso machines?

tips?:
-Bespaar niet op de molen! Dat is, na de koffie zelf, van de meeste invloed op de kwaliteit in je kopje.
-Probeer een doser uit en ook een doserless, en zie wat je het beste bevalt (qua gemak en klonterigheid).
-Als je ook melk drankjes gaat maken zou ik geen SingleBoiler nemen, maar meteen een HX of DB, dat werkt een stuk plezieriger.
-De Silvia (wel een SB) is geen slecht apparaat, maar eigenlijk wat lastig om mee te beginnen i.v.m. het temperatuur-surfen. Je zou haar uit moeten rusten met een PID (en dat kost ook weer €150?).

Bon, ga eerst maar eens kijken..., veel plezier!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Jazekers spannend! ;) Ze stellen een paar molens voor me op (o.a. de macap m4 en de compak k3) en budgetmatig wil ik het het liefst in deze klasse erbij laten. Een duurdere en betere molen zijn financieel behoorlijke stappen omhoog. Ik heb nog even een kennis van me gebeld (ex café eigenaar) en hij zei dat de molens zoals de SJ, K10 e.d. vooral hun kwaliteit in bulk-eigenschappen uitten. Wel denkt hij dat ze nog iets consistenter malen, en dit is denk ik het kwaliteitsverschil waarover deze discussie's gaan. (maar wat een leuke discussie's :mrgreen: ;) )

Op dit moment twijfel ik over een M4 met doseerder, en een compak K3. Ik laat de beslissing over aan mijn hoofd voor vanmiddag wanneer ik de apparaten daar gezien heb ;)

Ik ben op zoek naar een 2ehands espresso machine (niet te duur), bijv. een Sylvia. Deze wil ik dan over een jaartje vervangen door een beest van een machine wanneer ik denk dat mijn kennis voldoende is en wat meer ervaring met koffie maken heb. Ik ben van plan om eens naar een beurs, of een barista avond etc. te gaan..

Nogmaals dank voor feedback / argumantatie e.d. is altijd zeer welkom!

Grt van KoffieInfuus

13
Ik zal niet proberen jou over te halen want ik heb de indruk dat je al zo'n beetje je keuze hebt gemaakt, en genoemde malers zijn zonder meer capabel.

Maar:
Een duurdere en betere molen zijn financieel behoorlijke stappen omhoog. Ik heb nog even een kennis van me gebeld (ex café eigenaar) en hij zei dat de molens zoals de SJ, K10 e.d. vooral hun kwaliteit in bulk-eigenschappen uitten. Wel denkt hij dat ze nog iets consistenter malen, en dit is denk ik het kwaliteitsverschil waarover deze discussie's gaan.
Hier ben ik het in alle bescheidenheid toch niet helemaal mee eens. Ik begrijp dat je je kennis -als ex café eigenaar- een zekere autoriteit toedicht, maar de meeste café's weten bar weinig van koffie zetten (maar je kennis ken ik natuurlijk niet). Als ik zie hoe ze d'r vaak mee omgaan..., en je hoeft maar te proeven en je weet genoeg . Ik ken ook wel mensen met een café of restaurant, maar ik en met mij velen hier, weten veel meer van koffie af dan zij. Dit ter relativering.
Op zich klopt het wel, inderdaad is b.v. een SJ of een K10 een commerciële molen, en dat van die consistentie had ik elders al genoemd. Maar ook de smaak en de maalkwaliteit zullen beter zijn (zéker bij zo'n K10), dus het gaat om meer dan alleen consistentie (wat ook weer niet onbelangrijk is, overigens).
Persoonlijk denk ik dat t.o.v. een MC4 die €100 extra voor een SJ een goede investering is, maar je zal met een K3 waarschijnlijk ook tevreden zijn (en dat scheelt al weer meer). Veel plezier!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Ben terug van koffiewarenhuis in Kampen...
...en het is geworden: de Macap M4 Stepless!

Onderbouwing: Ik was nog steeds aan het twijfelen tussen de K3 worden en de M4, en besloot de beslissing tussen deze 2 in de winkel(showroom) te nemen. Allereerst: erg behulpzame service, de medewerker stelde mijn wens centraal en heb het apparaat daar kunnen uitproberen door wat bonen ermee te gaan malen.

Eerst heb ik daar de K3 nog uitgebreid bekeken en besproken, en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk de timerfunctie niet zal willen gebruiken. Gezien mijzelf in andere hobby's die ik heb hou ik ervan om dingen altijd zelf te meten en uit te voeren en ben daarin motorisch redelijk handig. Ik verwacht dus van mezelf dat als ik koffie maal na enige tijd precies weet wanneer ik genoeg heb en de maler kan stoppen. Tevens is het zo dat de timer functie van de K3 op tijd gaat, en deze niet het doseervolume meet. Als je andere bonen gebruikt, of de bonen "pakken" een keer iets minder snel heb je een ander gewicht aan koffie in de portafilter. Dan is het zo dat de handige tiptoets waarmee je met de portafilter tegenaan kan drukken alleen werkt voor de timerfunctie. Je kunt hem dus niet als -aan en uit gebruiken. Je moet dan de knop aan de zijkant bedienen net zoals de M4. (aan is malen, uit is stoppen met malen). De K3 in de winkel had geen fijnafstemming met een wormwiel, daar ik waarschijnlijk het meeste espressobonen zal gaan malen lijkt mij meer precisie met afstellen handiger. (al zal dit ook de komende tijd in mijn gebruik echt gaan blijken). Wel is het zo dat de kwaliteit van het maalsel van de K3 en de M4 aan elkaar gewaagd zijn. Dus dat was geen afwegingspunt.

Ok, bovenstaande leunde al mijn beslissing richting de M4. Dan bedacht ik mij dat ik misschien toch een doseerder op mijn M4 wil hebben ivm clumping / of klonteren. Ook omdat de M4 wat meer zou sproeien met de koffie dan de K3. Omdat een M4 met doseerder 398 euro was, bedacht ik mij dat als ik dat zou doen, ik meteen 100 euro erbij zou doen voor een Super Jolly, dat is dan een logische gedachte.
Dus...: ik ben bonen gaan malen met de M4 in de showroom, zodat ik de clumping en het sproeien kon beoordelen. Tijdens het bonen malen heb ik ook nog gespeeld met het wormwiel en het malen op de fijnste stand proberen te krijgen. (op een gegeven moment kwam er geen maalsel meer uit doordat ik de schijven praktisch tegen elkaar had gedraaid. :mrgreen: Wel een punt om mee op te passen: er zit dus geen beveiliging op, je kunt niet zomaar met het wormwiel blijven draaien, dan kun je dus de schijven tegen elkaar krijgen.. ...misschien een minpunt?)
Mijn conclusie qua malen: ik heb een zeer fijne (de fijnste volgens mij) stand geprobeerd en gemaald, en ik vind dat de M4 absoluut niet sproeit! De koffie komt keurig in de portafilter die je eronder houdt. Clumping doet ie wel, maar op aanwijzing van de verkoper: een keer tikken (tijdens malen) tegen de portafilter en de clumpings vallen uit elkaar!

Mijn clonclusie: Ik denk dat de K3 en de M4 dezelfde kwaliteit maalsel produceren. De K3 kan makkelijker zijn als je de timerfunctie gebruikt en switched makkelijker tussen grove en fijne maling. De M4 is wat goedkoper en heeft een fijnafstemming met een wormwiel, wat qua snelheid alleen handig is als je voornamelijk espresso maalt.

Nog een kleine reactie op de vraag van Spironski, mijn kennis heeft een café gehad met terras, met overdag veel koffie en 's avonds natuurlijk bier e.d. Hij heeft een Faema espressomachine altijd gehad, hij kwam meteen met de E61 benaming op de proppen, en hij meent dat hij enkele mazzer's heeft gehad. Hij is geen koffiegoeroe maar heeft wel altijd zijn apparatuur goed onderhouden en schoongehouden. Iig is het een serieuze vent zoals ik hem ken. ;)

Ik dank iedereen voor de input, met name Spironski, voor het helpen van het maken van afwegingen en sturen in de goede richting!

Ik ga me nu richten op de volgende stap: een espressomachine. Ik heb een 2ehandse Sylvia op het oog, maar misschien kom ik in de verleiding om een 2ehands beest te kopen en de Sylvia over te slaan..

ps: wie weet in Noord-Brabant (ik woon in Den Bosch) een lokatie waar ik koffiebonen met branddatum kan kopen?

Grt Koffie-Infuus

15
Hé Infuus: dank voor je uitgebreide toelichting. Is voor iedereen makkelijk te volgen, en wie weet of iemand er later nog iets aan heeft.

Inderdaad is het grootste nadeel van de M4 het klonteren. Maar dat is op te vangen, het zij met tikken/kloppen, hetzij met de WDT (googelen): het los roeren van het maalsel met een stokje ofzo. Vroeger heb ik daar wel een een mini-kloppertje voor gebruikt waarvan ik het bolle gedeelte had weg geknipt. Je houdt dan een soort 3D-vorkje over waarmee je prima het maalsel kan los roeren. Hoe dan ook: het is simpel op te lossen, en verder is het een prima molen.

En wil je zeggen dat je niet stiekem naar espresso apparaten hebt gekeken, vandaag? Knap hoor!

Die Sivia....... :eigenlijk is het een machine voor gevorderden. Als je weet wat je moet doen kan je er uitstekende koffie mee zetten. Maar het is een beetje een onvergeeflijke machine. Als je toch 2-de hands gaat kopen, kan je voor €150 á €200 meer, een klasse hoger kopen. Met een E61 groep die veel vergeeflijker is en waarmee melk opschuimen veel makkelijker is...; waarmee je dus veel sneller veel betere resultaten behaalt. En een machine die je minder snel zult willen upgraden...

Naja, ga eerst maar eens genieten van je molen! Alle koffie wordt beter met versgemalen bonen! Ik kan je helaas niet helpen met bonen in Brabant, ik woon aan de andere kant van het land. Denk eventueel aan internet. Gebrand.nl is een uitstekend adres, maar wellicht heb je een Brandmeester in de buurt (of anders per post?). En hier op het forum zitten natuurlijk ook wel wat partijen met uitstekende koffie... (als het maar vers is!).

Houd ons op de hoogte!

16
Wat je zegt Spironski, zeker nuttig!
Bedankt koffie-infuus want je vragen en zoektocht loopt parallel met die van mij ('maar eerst een molen') - dus was erg nieuwsgierig naar je bevindingen in Kampen.
Ook ik ben vandaag op veld onderzoek geweest, maar ben niet echt opgeschoten, qua molen dan. Wat ik wel wil: doserless en ook niet te groot, past bij ons niet (de Compak K6 en Super Jolly vallen dus af.....). Wij doen het hier thuis allemaal in goed overleg.... :D
Compak K3 of Mazzer of Macap. En eerlijk gezegd Macap op de laatste plaats vanwege de klonteren, en inderdaad in de winkel, mmm zag er niet goed uit maar de man zegt: ff tikken, zorgvuldig tampen, in fasen, en resultaat valt mee. Er wordt teveel nagedrukt op klonten gelegd in fora (inderdaad genoeg te lezen hierover ;). Daarentegen de fijnafstemming met worm wiel van de M4, zeker een voordeel.
Helaas kon/wilde de winkel geen Compak K 3 malend demonstreren :evil:
Interessante opmerking koffie-infuus dat de tip schakelaar van Compak alleen in combinatie werkt met de timer, dat vertelde ze weer niet.
En dat vinden we hier weer zo handig: filterhouder er tegenaan en vullen...
Ga nog 1 keer proberen op veld tocht want ik wil de Mazzer zien en horen.
En de halve bierkrat weer op aanrecht om te passen en meten. In zilverpapier als we gek gaan doen, hebben we een beeld hoe het staat.
Wordt vervolgd.

17
En de halve bierkrat weer op aanrecht om te passen en meten. In zilverpapier als we gek gaan doen, hebben we een beeld hoe het staat.
Het wordt hoog tijd voor een echte machine! :shock: ;)

Heb je voor de molen ook de Mahlkönig Vario overwogen? Die lijkt aan al jullie wensen te voldoen?

18
Is het op sites als gebrand.nl ook mogelijk om lagere doseringen dan 1kg te kopen? Voordat ik 1 kilo weg heb gedronken, ben ik de houdbaarheidsdatum alweer voorbij... :cry:

Wat kost een beetje leuke brander voor thuis? Spironski als ervaringsdeskundige, daar kun jij wel wat over roepen denk ik?
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

19
Bedankt jongens voor de reakties 8-)

Teun, succes met het zoeken, ik ben benieuwd welke het voor jou gaat worden. En ik ben bekend met jouw thread, ik hou em in de gaten!
Spironski, bedankt voor de tip, ik was zelf ook al aan het nadenken om de sylvia stap over te slaan, uiteindelijk kost het me geld en moeite, ik ga nu gewoon wat langer op zoek. Ik heb vrij veel aan de filmpjes van Coffeagear Seatlle http://www.youtube.com/user/SeattleCoffeeGear om de verschillende espresso apparaten een beetje te leren kennen.

Klein beetje off-topic:
Ik was afgelopen weekend in Trier, bij vrienden. Net terug trouwens, en daar was een Italiaans restaurant / bar met 2 macap M4's en een 4-groeps Faema machine. Veelbelovend. Maar wat een drama bediening! Om 22:00 uur 's avonds was de doseerder 3/4 nog vol met voorgemalen koffie, ok, misschien verkopen ze aan de lopende band eerder op de avond, maar ik was bang dat de koffie al 1-2 uur oud was. Vervolgens werd de groep niet gespoeld, de portafilter na het uitkloppen van de oude koffie niet nagespoeld of met een doek schoongewreven, de koffie werd door de barman (ik noem hem geen barista natuurlijk ;) ) door het plastice uitstulpsel van de doser lichtjes aangedrukt. Vervolgens werd de espresso gezet. Smaakte wel sterk, maar bitter. Later nog 1 genomen: nog steeds erg bitter... Maar ik had op deze site al uitgebreid gelezen dat 90% van de goede apparatuur niet goed bediend wordt.

Grt Koffie-infuus

20
Er is niks mis met het plastic uitstulpsel. En iedere keer met een doek schoonwrijven is leuk voor thuis, maar in het echt kost dat veelteveel tijd. Die paar korrels gebruikte koffie proef je niet*, zolang de pf maar goed droog is.
Wel belangrijk is de machine zelf goed schoonhouden. Goede indicatie is het stoompijpje. Als dat ding vies is moet je gewoon niks bestellen.
Ook een indicatie is is dat de HX groep niet geflushed werd. En dus te heet is. Daar zal waarschijnlijk die bitterheid vandaan komen. Ook de extractietijd moet natuurlijk in orde zijn. Een volgetankt kopje in 5 seconden kan niet goed zijn.

*Probeer het maar, een paar korrels gebruikte puck door je koffie mixen en een espresso trekken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit