Goedenavond,
Na het bestellen van de ECM synchronika op jacht naar een prachtige en goede molen.
Hoe langer je zoekt des te groter de wensen en de keus.
Wellicht kunnen andere koffie liefhebbers mij helpen met een weloverwogen keus en de voor en nadelen uit de praktijk melden.
In het vizier...
-Compak F10 CO retentie? in tegenstelling tot de F8 ?
-Mahlkonig K30 vario
-Mahlkonig ek43s
-Ceado e37K
-NUOVA SIMONELLI MYTHOS One
Alvast bedankt voor de hulp en reacties!
Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...
2Nogal een breed scala en gezien je keuze voor de synchronica ben je denk ik vooral gedreven door uiterlijk.
Klinkt misschien lomp maar kijk vooral naar wat je zelf mooi vind en of je een echte singledoser bent of niet. Alle molens die je noemt zijn capabel.
-Compak F10
Prima keuze, afhankelijk van bonen voorkeur.
-Mahlkonig K30 vario
Lekker stil, veel retentie, beetje ouderwets
-Mahlkonig ek43s
Single dosen en 1:3 brewpresso moet maar net je ding zijn
-Ceado e37K
Ik had een e37s welke prima beviel, gebruiksvriendelijk, zeer consistent, lekker klein, snel en best stil. Maar conisch moet wel je ding zijn. Net als de f10
Als je zo'n orgelbak in je huis wilt hebben lekker doen, maar ga nog even goed hard nadenken met de catalogus van Eureka onder je snuffert.
Klinkt misschien lomp maar kijk vooral naar wat je zelf mooi vind en of je een echte singledoser bent of niet. Alle molens die je noemt zijn capabel.
-Compak F10
Prima keuze, afhankelijk van bonen voorkeur.
-Mahlkonig K30 vario
Lekker stil, veel retentie, beetje ouderwets
-Mahlkonig ek43s
-Ceado e37K
Ik had een e37s welke prima beviel, gebruiksvriendelijk, zeer consistent, lekker klein, snel en best stil. Maar conisch moet wel je ding zijn. Net als de f10
Als je zo'n orgelbak in je huis wilt hebben lekker doen, maar ga nog even goed hard nadenken met de catalogus van Eureka onder je snuffert.
Laatst gewijzigd door Pti op zo 30 sep 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
3Bobbee heeft zijn Eureka Olympus te koop staan. Nog geen twee jaar oud. Heeft dezelfde maalschijven als de door jou genoeme Mythos en die zijn dus net lekker ingelopen.
De Olympus is een dijk van een maler. Heel snel en goede timers. Relatief weinig retentie. Die Mythos schijven zijn wel zo'n beetje de benchmark in het topsegment. Oftewel ik zou de Compak F8/K10, MK K30 en Ceado lekker links laten liggen...
De Olympus is een dijk van een maler. Heel snel en goede timers. Relatief weinig retentie. Die Mythos schijven zijn wel zo'n beetje de benchmark in het topsegment. Oftewel ik zou de Compak F8/K10, MK K30 en Ceado lekker links laten liggen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
4Ondanks dat het idd wel een eigen 'smaakprofiel' heeft is dit imho wel iets te kort door de bocht.Pti schreef: zo 30 sep 2018, 20:46
-Mahlkonig ek43s
De ek43s bevalt me heel goed, maar is echt wat anders dan de rest van 't rijtje.
Ek43s SSP
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod
52 reacties en 2 verschillende meningen.
Het "orgel " heb ik al laten varen na meer research.
Zijn er nog meer merken en molens met de specs van de Eureka ? dus TIN of RS schijven?
Conisch heb ik ook als optie laten gaan, meer retentie dan de platte gemiddeld.
Single grind als met de ek43s lijkt me wel interessant om vooral met diverse bonen te gaan experimenteren maar is denk ik minder praktisch als je meerdere shots achter elkaar wilt maken of zie ik dat verkeerd?
Meer mogelijkheden, tips en commentaar zeer welkom!
Grt Rick
Het "orgel " heb ik al laten varen na meer research.
Zijn er nog meer merken en molens met de specs van de Eureka ? dus TIN of RS schijven?
Conisch heb ik ook als optie laten gaan, meer retentie dan de platte gemiddeld.
Single grind als met de ek43s lijkt me wel interessant om vooral met diverse bonen te gaan experimenteren maar is denk ik minder praktisch als je meerdere shots achter elkaar wilt maken of zie ik dat verkeerd?
Meer mogelijkheden, tips en commentaar zeer welkom!
Grt Rick
6Zoveel mensen zoveel meningen.
Het vereist idd wat meer tijd. Voordeel is dat je de bonen zo vers mogelijk houdt.
En een ek heeft net zo goed wat retentie dus daar moet je rekening mee houden als je bonen of van zetmethode wisselt.
Het vereist idd wat meer tijd. Voordeel is dat je de bonen zo vers mogelijk houdt.
En een ek heeft net zo goed wat retentie dus daar moet je rekening mee houden als je bonen of van zetmethode wisselt.
Ek43s SSP
7- Conisch heeft erg veel retentie, zeg 10-20gr dus niet handig voor thuis.RickJansen schreef: zo 30 sep 2018, 20:02 -Compak F10 CO retentie? in tegenstelling tot de F8 ?
-Mahlkonig K30 vario
-Mahlkonig ek43s
-Ceado e37K
- De K30 zit rond de 8gr qua retentie. Leuke maler maar al wat ouderwets. Wel een hele degelijke maler maar er zijn betere.
- EK43S heb je helemaal niets aan als je niet alleen maar hele licht brandingen drinkt of hem alleen voor filterkoffie gebruikt. Voor medium tot donker maak je het jezelf alleen maar moeilijk en is het de compleet verkeerde maler om te kiezen. Daarnaast zul je hem heel goed moeten uitlijnen als je hem voor espresso wil gebruiken, anders is het kansloos. Dat gaat je ook nog iets van 600-700 euro kosten.
- De Ceado ken ik verder niet goed maar schijnt wel goed te zijn.
- Mythos is de benchmark-maler in de speciality koffiebranche. Voor 800 euro heb je bobbee zijn Olympus die precies hetzelfde presteert, met dezelfde schijven alleen dan voor een fractie van de prijs.
Beneden de 2000 euro is er niet echt een betere maler te krijgen dan de Olympus (of Atom 75).
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8Dankjullie wel voor de uitgebreide reacties!
Welke molens zijn vanaf 2000 het bekijken waard?
Welke molens zijn vanaf 2000 het bekijken waard?
10De Kafatek Monoliths, LWW EG-1, Ceado e37s Hero, Titus EK43S.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60