Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor mutsje » ma 01 okt 2018, 20:39

Waarom zou je zo'n sloot aan geld uit geven voor een thuis maler? Of heb je geld teveel, kan natuurlijk ook. Lijkt wel een juppen setup alles top notch. Kan je er nog koffie mee zetten ook :lol: Ik heb een quamar m80e maler en die bevalt me prima. Maar ja mijn pistonhouder zit ook vol deuken omdat ding koffie moet zetten en er niet voor de sier staat :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor bobbee » ma 01 okt 2018, 20:49

Zegt hij met zijn stoomoven. En kitchenaid standmixer van 1000 euro!

(sorry moet toch even zeggen, filterdrager!)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor Erik82 » ma 01 okt 2018, 21:58

Omdat je maler het allerbelangrijkste onderdeel is van de hele setup Juist daar moet je geld aan uit gaan geven. Er is nog zoveel meer dan een Quamar M80E welke ik eigenlijk niet eens een echt goede maler vind.

Mijn dure maler scheelt me 300 euro per jaar aan verspilde koffie omdat ik niet al die retentie weg hoef te malen en wel kan wisselen tussen koffies zonder verspilling. Dat is pas genieten van je lekkere koffiebonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RickJansen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 19:52

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor RickJansen » ma 01 okt 2018, 23:52

Omdat je maler het allerbelangrijkste onderdeel is van de hele setup Juist daar moet je geld aan uit gaan geven. Er is nog zoveel meer dan een Quamar M80E welke ik eigenlijk niet eens een echt goede maler vind.

Mijn dure maler scheelt me 300 euro per jaar aan verspilde koffie omdat ik niet al die retentie weg hoef te malen en wel kan wisselen tussen koffies zonder verspilling. Dat is pas genieten van je lekkere koffiebonen.

Juist! :)

RickJansen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 19:52

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor RickJansen » di 02 okt 2018, 08:20

De Kafatek Monoliths, LWW EG-1, Ceado e37s Hero, Titus EK43S.
Bedankt voor je opties.

Serieus naar gekeken en uitgezocht.
Single grind molen blijft toch ook aantrekkelijk, met name voor expirimenteren en het proberen van verschillende koffiesoorten.

Is een goede GOD en daarnaast een handmatige molen geen idee?
Gemak van automatisch en daarnaast bij meer tijd expirimenteren?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor Erik82 » di 02 okt 2018, 08:34

Nee, geen goede optie. Je handmaler zal nooit de kwaliteit maalsel kunnen leveren als dat een Monolith of EG-1 dat kan. Ik kan met gemak 3 verschillende espresso's op een dag maken met 3 verschillende bonen zonder ook maar iets weg te hoeven malen. Dat is echt erg fijn aangezien ik er totaal niet van hou continu dezelfde bonen te drinken.

Ik heb hier een 20-tal Tightvac Vitavacs staan (https://tightvac.com/catalog/product/vi ... egory/211/) waarin precies genoeg zit voor 1 espresso (kan tot 22gr in). Die vul ik als ik de bonen binnenkrijg en dan hoef ik er alleen maar eentje uit de kast te pakken en in de maler te gooien en gaan. Werkt net zo makkelijk als een GOD met hopper. Als ze bijna allemaal leeg zijn vul ik ze opnieuw zodat je altijd dat gemak hebt. Zo hoef je niet continu bonen af te wegen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor cremalover » di 02 okt 2018, 08:52

Nee, geen goede optie. Je handmaler zal nooit de kwaliteit maalsel kunnen leveren als dat een Monolith of EG-1 dat kan. Ik kan met gemak 3 verschillende espresso's op een dag maken met 3 verschillende bonen zonder ook maar iets weg te hoeven malen. Dat is echt erg fijn aangezien ik er totaal niet van hou continu dezelfde bonen te drinken.

Ik heb hier een 20-tal Tightvac Vitavacs staan (https://tightvac.com/catalog/product/vi ... egory/211/) waarin precies genoeg zit voor 1 espresso (kan tot 22gr in). Die vul ik als ik de bonen binnenkrijg en dan hoef ik er alleen maar eentje uit de kast te pakken en in de maler te gooien en gaan. Werkt net zo makkelijk als een GOD met hopper. Als ze bijna allemaal leeg zijn vul ik ze opnieuw zodat je altijd dat gemak hebt. Zo hoef je niet continu bonen af te wegen.
Ik ga er maar eens van uit dat je elke boon zijn eigen maalsel geeft.Dat is toch niet gelijk de eerste keer raak.Ook met je Eg zul je toch moeten zoeken als je van boon wisselt?
Er van uit gaande dat je op zoek bent naar perfectie.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor Erik82 » di 02 okt 2018, 09:10

Dat lijkt me nogal logisch. Natuurlijk moet je bij elke boon eerst de juiste maalgraad vinden maar dat moet met elke maler. Als je die hebt stel je de maler gewoon in op de juiste stand en dumpen die bonen. Dat neemt toch nog niet weg dat ik gewoon een vitavac uit de kast kan pakken en hem in de maler kan gooien met wel of niet een verstelling van de maalstand afhankelijk van of je dezelfde boon gebruikt of niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor CafeSolo » di 02 okt 2018, 09:48

dan hoef ik er alleen maar eentje uit de kast te pakken en in de maler te gooien en gaan. Werkt net zo makkelijk als een GOD met hopper.
Lijkt mij een heel handig
Gebruik je met de EG-1 RDT?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor bvds » di 02 okt 2018, 10:30

Een Eureka Olympus of Atom met 75 mm burrs en daarnaast een handmaler als de Kinu M68, HG One of Helor is niet gek hoor.

Dan heb je het beste van twee werelden. Groot vlak en groot conisch.

De "Mythos" voor als je "haast" hebt. En de handmaler op zijn tijd omdat het gewoon een leuk proces is EN omdat sommige koffie met een conische maler net weer anders smaakt.

Kost je wel aanrechtoppervlakte omdat de grote handmalers nu eenmaal ook ruimte innemen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron