Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor bvds » di 02 okt 2018, 18:20

Goede overweging waard idd!

Zijn de genoemde handmalers in Nederland verkrijgbaar?

Nope. Voor de Kinu M68 kun je terecht bij www.kinugrinders.com. Voor de Helor Stance moet je hier zijn, maar uitverkocht: https://helor-coffee.com/. En de HG-1 kunt je hier vinden: https://lynweber.com/store/. Bij de Helor en HG-1 moet nog wel even letten op BTW en invoer en zo...

Er is ook nog een Duitse handmaler, maar die ken ik persoonlijk niet: https://www.malwani.de/deutsch/shop/mal ... Chle-livi/.

Al met al lijkt van de grote handmalers de Kinu M68 nog steeds de beste keuze. Met 997 euro inclusief BTW de goedkoopste, geheel van RVS, versnelling en vacuümpompje voor verankering. De HG-1 is en blijft een mooi ding, maar maalt door gebrek aan versnelling bij light roast gewoon te zwaar. Met een speciaal matje is het te doen, maar leuk is het niet. Ik heb er onlangs bij Wouter nog proberen te malen met een koffie van Caffenation en het is mij niet gelukt. De Helor schijnt goed te zijn, maar niet leverbaar en relatief weinig ervaringen. En dan heb je nog de Maglgut MG-1. Die kun je nu geregeld 2e hands op kaffee-netz.de kopen, maar maalt ook erg zwaar. Er staat er trouwens ook eentje op marktplaats.nl voor 550 euro dacht ik. Goedkoopste is een Pharos v2, maar ook die maalt zwaar.

Als je van wat donkerdere branding houdt dan zijn handmalers zonder versnelling geen probleem. Maar dan hoef je ook niet op zoek naar een topmaler met vlakke schijven.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

RickJansen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 19:52

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor RickJansen » di 02 okt 2018, 19:30

Goede overweging waard idd!

Zijn de genoemde handmalers in Nederland verkrijgbaar?

Nope. Voor de Kinu M68 kun je terecht bij www.kinugrinders.com. Voor de Helor Stance moet je hier zijn, maar uitverkocht: https://helor-coffee.com/. En de HG-1 kunt je hier vinden: https://lynweber.com/store/. Bij de Helor en HG-1 moet nog wel even letten op BTW en invoer en zo...

Er is ook nog een Duitse handmaler, maar die ken ik persoonlijk niet: https://www.malwani.de/deutsch/shop/mal ... Chle-livi/.

Al met al lijkt van de grote handmalers de Kinu M68 nog steeds de beste keuze. Met 997 euro inclusief BTW de goedkoopste, geheel van RVS, versnelling en vacuümpompje voor verankering. De HG-1 is en blijft een mooi ding, maar maalt door gebrek aan versnelling bij light roast gewoon te zwaar. Met een speciaal matje is het te doen, maar leuk is het niet. Ik heb er onlangs bij Wouter nog proberen te malen met een koffie van Caffenation en het is mij niet gelukt. De Helor schijnt goed te zijn, maar niet leverbaar en relatief weinig ervaringen. En dan heb je nog de Maglgut MG-1. Die kun je nu geregeld 2e hands op kaffee-netz.de kopen, maar maalt ook erg zwaar. Er staat er trouwens ook eentje op marktplaats.nl voor 550 euro dacht ik. Goedkoopste is een Pharos v2, maar ook die maalt zwaar.

Als je van wat donkerdere branding houdt dan zijn handmalers zonder versnelling geen probleem. Maar dan hoef je ook niet op zoek naar een topmaler met vlakke schijven.
Wat een uitgebreide reactie, dankjewel man!

RickJansen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 19:52

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor RickJansen » do 04 okt 2018, 10:52

We zijn er nog niet uit.

Serieus al het geadviseerde in overweging.
Waar denk ik nu aan...

MKvario 65mm + Helor 101
Ceado E37s 83mm + Helor 101
MK EK43s 98mm
Ceado E37T 83mm TIN
Eureka Olympus 75mm TIN + Helor Flux
Compak F8 83mm + Helor 101

#Gemak, experimenteren, kwaliteit, retentie, single shot mogelijk, schoonmaken.

Voor wie er nog niet moe van wordt en een mening kwijt kan, heel graag!

Blijft toch een investering voor jaren en doe er dan liever langer over.

Fijne dag allemaal!

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor Erik82 » do 04 okt 2018, 11:09

Wat voor bonen drink je voornamelijk? Hou je heel erg van ontzettend lichte branding of ben je meer van medium tot donker? Hoeveel koffie drink je per dag?

Singledosen is namelijk vrij lastig met elke GOD maler omdat die daar totaal niet voor zijn gemaakt. Verwacht dan ook veel verspilling van bonen als je die kant uit gaat. Eureka heeft nu op de Atom 75 het blow-up systeem waarmee het wel mogelijk zou moeten zijn maar ook niet ideaal. Als je vooral wilt singledosen zoek je nu naar de verkeerde maler.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RickJansen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 19:52

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor RickJansen » do 04 okt 2018, 12:33

Wat voor bonen drink je voornamelijk? Hou je heel erg van ontzettend lichte branding of ben je meer van medium tot donker? Hoeveel koffie drink je per dag?

Singledosen is namelijk vrij lastig met elke GOD maler omdat die daar totaal niet voor zijn gemaakt. Verwacht dan ook veel verspilling van bonen als je die kant uit gaat. Eureka heeft nu op de Atom 75 het blow-up systeem waarmee het wel mogelijk zou moeten zijn maar ook niet ideaal. Als je vooral wilt singledosen zoek je nu naar de verkeerde maler.
Hoi!

Ongeveer 8-10 koffie per dag.
Branding medium tot donker.
Geen ervaring met licht.
Singledose zal meestal een dubbele zijn :)

Wil ook aan de gang met verschillende bonen.
Single dose grinder, kan voor single en met meer handelingen voor grotere hoeveelheden.
GOD lastig voor single dus vandaar een optie voor handmaler erbij.

Wat is wijsheid...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor Erik82 » do 04 okt 2018, 13:12

De EK43S valt dus direct af want daar heb je alleen iets aan bij zeer lichte brandingen. Met jou gebruik zinloos en maak je het jezelf alleen maar lastig mee. Twee malers zou ik ook niet zo snel aan beginnen als het niet nodig is.

Als ik het zo lees ben je het best af met een Eureka Atom Speciality 75 met TiN schijven en Blow-up hopper. Die voldoet aan al je eisen. Of je zou naar zoiets al de de Niche Zero grinder moeten kijken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor cremalover » do 04 okt 2018, 18:20

Single dose voor med tot donkere branding?
Mazzer Major doser.Schijnt ergens nog een te koop te staan.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor Erik82 » do 04 okt 2018, 19:13

Volgens mij in het niet echt de bedoeling je maler overal aan te prijzen en zeker niet als TS overduidelijk niet op zoek is naar een maler met doser.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor cremalover » do 04 okt 2018, 19:33

Volgens mij in het niet echt de bedoeling je maler overal aan te prijzen en zeker niet als TS overduidelijk niet op zoek is naar een maler met doser.
Ik weet het.Maar ja.Het wordt vaker gedaan.

RickJansen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 19:52

Re: Aanschaf Hi-end koffiemolen, voor en nadelen...

Berichtdoor RickJansen » do 04 okt 2018, 21:12

Volgens mij in het niet echt de bedoeling je maler overal aan te prijzen en zeker niet als TS overduidelijk niet op zoek is naar een maler met doser.
Ik weet het.Maar ja.Het wordt vaker gedaan.

Als ik iets 2ehands wil zoek ik wel ergens anders.
Koop het zakelijk en het mag tussen 1000 en 2250 liggen.
Waarom hoor ik nooit een mening over Compak trouwens?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron