Re: maar nu eerst een molen

11
De kogel is door de kerk. Gekozen dankzij of ondanks jullie goede adviezen. En ik ben blij - maar dat heet cognitieve dissonantie in de marketing psychologie. Dit is: eigen gekozen voordelen (argumenten) worden na de aanschaf benadrukt en andere (tegenprekende) argumenten worden weg gedrukt.
Ik zal mijn afweging geven, misschien handig voor een volgende. en mijn therapeut zei ook dat het goed was.

Belangrijkste eis was doserless (en klonten toe). En gebruiksgemak - zeg maar de timer functie.
3 malers stonden op de uiteindelijke lijst: Macap M4D, Mazzer Mini E en de Compak K3. Alle 3 goede malers. De Mahlkonig heb ik niet echt meegenomen in mijn afweging omdat er nu aan een verbeterde versie wordt gewerkt die 'elk ogenblik' kan uitkomen - en ik kan niet wachten...

Maalkwaliteit
De Mazzer lijkt hier in het voordeel met zijn grotere maalschijven - maar motor is gelijk aan de anderen. De Macap (doserless) staat bekend om het klonteren. Toch side-by-side, kon ik niet zo'n groot verschil ontdekken, ook de Mazzer klontert er vrolijk op los. Hoe de Compak K3 hier van af brengt weet ik niet, heb helaas zonder bonen gezien en gehoord.... Volgens fora maalt die prima, ook vanwege de iets lagere snelheid, de smaak komt beter los met de Compak.
Zeg de Mazzer en Compak gedeelde 1ste plaats. Macap laatste.

Netheid
Bij de Mazzer gaat alles prima in de houder, geen korrel wordt er gemorst. Dit itt tot de Macap die hier en daar wat strooit - maar niet veel. Maar een punt voor de Mazzer.

Gebruiksgemak
De timer, dat werkt bij de Macap M4D makkelijker. Je kan aardig de benodigde tijd - en dus de dosis - schatten. 2 keer malen, eenmaal 4 s en eenmaal 8 s bv, dan gewichten/dosis meten en tijd instellen. Dit itt Mazzer. Twee schroeven om de tijd in te stellen, één voor enkele espresso en één voor een dubbele (of wat dan ook). Instellen gaat via 'trial & error'. De instructie zegt 180 graden draaien is 1 gr, maar dat is niet helemaal waar. Veel error en dus veel trials, het grootste gedeelte van de 500 gr AH bonen zijn hier aan op gegaan. Maar uiteindelijk is het gelukt.
Voor de Compak gaat dit hele verhaal niet op: timer (aan de onderkant!) lang genoeg instellen en dan je houder tegen de lip aandrukken. Obv volume en oog.
Kortom de Macap is hier in het voordeel - of de Compak....

Instellen van de fijnheid
In de praktijk blijkt dat de Mazzer heel handig is met de kraag en met een duidelijke scahaal verdeling. Verstellen gaat weliswaar zwaar maar je hebt wel richtpunten en referentie, wat erg handig is in de praktijk. Mbt de Macap moet ik onderscheid maken tussen stepless (worm wiel) en pal & klik systeem. Ook met klikken heb je referentie, maar een klik is 6 s verschil in doorlooptijd, wat mij veel lijkt
Als je variaties nodig hebt is een klik systeem handig, werk je alleen met een espresso machine wil je wellicht de stepless uitvoering omdat die fijner is in te stellen. Macap heeft geen duidelijke schaal dus dat is een beetje lastig voor een referentie.
De Compak heeft een worm wiel met een slecht afleesbare schaal - die ook erg goedkoop aandoet.
Ik vind de Mazzer hier het beste.

Aan & uit en zo (ook gebruiksgemak)
De Mazzer Mini E, type B kan je met de portafilter de schakelaar bedienen en dat werkt fantastisch. Eénmaal drukken is een enkele portie, tweemaal drukken, een dubbele (of wat je ook instelt). Lampjes geven aan wat je gedaan hebt. Kan nog tijdens het malen, dus je kiest bewust voor een dubbele. Waarom zeg ik dit. Bij de Macap (en de Mini E type A) werk je met een knop, en bij de Macap kan die nog op een dubbele portie staan. Druk je de filter tegen de knop aan, gaat 't ie lopen obv laatste instelling.
Bij de Mazzer kan je ook continu malen door de filterhouder tegen de achakelaar aan te houden (en weer los laten als je klaar denkt te zijn). Dat zal bij de Macap ook wel kunnen. Mijn vrouw doet dit: malen op volume ...(wat nou timer...)
Ook zit op de Mazzer een goede houder waar je de portafilter echt in kan leggen - 'kijk eens mama, zonder handen' malen.
Compak is zoals gezegd, houder tegen de lip principe.

Bouwkwaliteit
Volgens sommige ziet Macap intern er beter uit. Ook Amerikaanse fora vind je een enkele bericht dat de Mazzer moeite heeft met de grotere schijven. Kon in Nederland bij de winkels hierover verder geen bewijs vinden, in de zin vaker retour voor reparatie.

En andere zaken
schoonhouden, volgens mij geen verschil. Geluid, ik dacht en in mijn herinnering was de Compak stiller dan de Macap en Macap weer stiller dan de Mazzer. Maar een site / review zegt dat Mazzer een 'prettiger' geluid heeft dan de Compak. Ik heb het niet kunnen ontdekken.
Uiterlijk...ja de Mazzer. Functioneel zullen we maar zeggen. Form follows function. Ik vind dit eigenlijk wel mooi. Maar ja, ik heb ook gekozen voor een Expobar :D . De Skoda rijder onder de forum leden! Macap ziet er gelikt uit met z'n digitaal schermpje, blauw, lijkt wel een volkswagen.

Alles overziend is het de Mazzer geworden, maalkwaliteit en functionaliteit heeft de doorslag gegeven. En hoewel 400 gr bonen heeft gekost, is gewicht en fijnheid goed en na een aantal dagen intensief gebruik ben ik enthousiast.
De Timer, moet iedereen voor zichzelf uitmaken, of ik het weer doe...ik zeg dan tegen mijzelf, elke keer heb je nu hetzelfde gewicht, qua dosering ben je consistent dus één variabele heb je uitgesloten. Nou ja er is wel een variantie in wat de Mazzer uitsproeit, soms... maar als ik weer ga wegen klopt het toch weer aardig. Maar filter vol en afstrijken is ook constant en dat doe je op het oog. Ik weet niet wat ik over een half jaar zeg.

Iets anders, nu maler en espresso machine op orde zijn, wat echt het verschil maakt is tamp techniek. Je hebt zomaar channels of funnels in je puck, of in één keer een snelle doorloop. Of niet.
Mijn vrouw die kan het wel, die maak zomaar goede espresso's. Filter vol (op het oog zoals gezegd -:( ), iets meer, zeg maar totaal 9 gr, dan ik met m'n Mazzer afgetimed op 8 gr.
Een beetje verdelen (doet ze wat achteloos, besteedt er niet echt aandacht aan...), dan
- met de tamper één kant op draaien met een lichte druk, dan
- flink aandrukken (10 kg zo ongeveer, schat ik zo)
- met een korte slag afmaken en los nemen
- nogmaals flink aandrukken
Als je de houder op z'n kop houdt blijft de koffie zitten.
Ik ga me de komende week concentreren op tamp techniek.
Overigens heeft 'dat andere forum' wel een draadje hier over...

Iedereen hartelijk dank voor de adviezen, jullie kunnen nu lezen wat er mee is gebeurd!
groetjes Teun

13
Dank voor je verslag, anderen kunnen er wellicht ook wat aan hebben zo.

Over dat tampen: volgens mij hebben we de grootste hype daarin wel weer gehad. Mijn idee is dat je er makkelijk meer fout dan goed mee kan doen.
Belangrijk is dat je zorgt voor een gelijkmatige distributie van de maalsel en zorgt dat je geen channeling krijgt. Dus:

- klontjes elimineren
- je filter niet té vol, en egaal verdeeld
- recht tampen (als je eenmaal hebt gedrukt niet nog eens proberen om het koekje recht te krijgen)
- niet gaan tikken en kloppen met de portafilter nadat je al hebt getampt (draaien alleen zonder druk).

En koop een Naked Portafilter!

Succes en houd ons op de hoogte!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
zo na een dikke week:
- timen
- wegen
- kijken
- ruiken
- proeven
een tussen verslagje. Maalstand dat was het moeilijkste. We begonnen bij de stikker die mijnheer Mazzer op de schaal had geplakt - de gecalibreerde stand, 'begin hier' oid. Binnen 10s hadden we een dubbele espresso, dat was wel erg snel. Twee nokjes fijner, en nog maar eens 2 nokjes, enz, enz. Toen de hopper leeg was (en een halve kilo verder), de schijven schoongemaakt, kijken wat de echte nulstand was = de schijven op elkaar. Dit met een edding stift gemerkt, een '0' op de schaal geschreven en maar weer verder. 13 nokjes grover, voorbij de echte '0', zo halverwege op weg naar de stikker, dat gaf een goede doorlooptijd (25 s voor een enkele, 30-35 s voor een dubbele, met resp 8 gr en 16 gr koffie).
Wel fijne koffie wat de Mazzer dan uit spuugt, stof haast. Ook meer klonters, en meer kans op channeling.
Om de klonten te breken alleen de tamper erop zetten, rond draaien, aandrukken, en nogmaals draaien. Van te voren tikken met de bodem lijkt meer kans op channeling te geven.
Maar hoe smaakt het: lekker, niet zuur, niet bitter. Maar nog niet elke shot gaat goed. Handigheid op doen.
Ik wilde een paar fotootjes toevoegen - kijken of het zo lukt
http://www.mijnalbum.nl/Album=MJDQH3RG

15
Ik zou even afwachten met definitieve "conclusies". Ik lees vaak over nieuwe machines en schijven die moeten inlopen, dus instellingen zouden nog wel eens kunnen veranderen. Maalsel zou niet als "stof" moeten zijn, je hoort toch iets korreligs te voelen. Verder ziet dat maalsel ziet er goed uit, en een nette geprepareerde portafilter! ;)

Ik weet niet wat voor koffie je hebt gebruikt, dat kan ook veel uitmaken. Maar er lijkt niet àl teveel crèma op te zitten? En wat mij ook opviel waren de twee lichtere stippen op de crèma laag. Dat duidt volgens mij op net iets te lang laten doorlopen ==> overgeëxtraheerde koffie op het laatst?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Maalsel zou niet als "stof" moeten zijn, je hoort toch iets korreligs te voelen.
Ik vind dat nog het 'lastigst' te beoordelen - ook omdat ik geen vergelijking heb. Ik doe dat nu obv doorlooptijd - net zo lang fijner malen tot je 25 tot 35 s doorlooptijd heb (gewicht blijft constant). En natuurlijk smaak.
Als ik wat meer ervaring heb opgedaan met de apparatuur en vaardigheden - dan naar zo'n barista cursus of naar bijeenkomst oid...om te kijken & vergelijken!
Maar er lijkt niet àl teveel crèma op te zitten? En wat mij ook opviel waren de twee lichtere stippen op de crèma laag. Dat duidt volgens mij op net iets te lang laten doorlopen
Grappig dat je dat zegt - de smaak was goed, niet bitter of zo. Maar ik stop inderdaad als de uitstroom bijna wit is en transparant. Dus nu maar wat eerder. Bedankt voor de tip!

17
Als de koffie van bruin naar gelig kleurt, iets transparanter wordt (maar dat is lastig te zien) en de consistentie dunner, heb je het lekkerste wel uit het maalsel gehaald. Hiervoor is een Naked dus erg goed om te zien wat er gebeurt en wanneer je moet stoppen.

Had je deze en deze al doorgelezen?