BARATZA FORTE VS EK43

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor pichichi » ma 07 jan 2019, 10:32

https://www.scottrao.com/blog/2019/1/5/ ... -is-better

[mic drop by Rao :!: ]

Mahlkönig, you (seem) have a problem... :o
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor bobbee » ma 07 jan 2019, 10:36

Bijvoorbeeld, ik kom net deze post tegen van Scott Rao, er zijn mensen die hem klakkeloos geloven. Schrijft nu dat zijn baratza beter is als een EK43...whatever.

https://www.scottrao.com/blog/2019/1/5/ ... -is-better
viewtopic.php?p=98134#p98134

Kleine sidenote, de beste man zegt dat hij de steel burrs gebruikt maar nog nooit de schijven heeft verwisseld. De ceramic burrs worden gemonteerd af fabriek in de espresso versie. De BG versie is voor brew en heeft de stalen burrs....onduidelijk wat hij nu eigenlijk in gebruik heeft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor fransg » ma 07 jan 2019, 10:48

Ik ben tevree met het malertje, maar 'accuraat' in het 'grind by weight' is-ie niet. Doorgaans net iets te weinig. De etzMAX corrigeert zich met elke volgende maling en wordt snel accuraat, de Baratza lijkt niet te 'leren' van de afwijking. Kan ik overigens prima mee leven, dan moet ik bijvoorbeeld mikken op 18.2g om 18g te krijgen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor cremalover » ma 07 jan 2019, 11:03

Ik ben tevree met het malertje, maar 'accuraat' in het 'grind by weight' is-ie niet. Doorgaans net iets te weinig. De etzMAX corrigeert zich met elke volgende maling en wordt snel accuraat, de Baratza lijkt niet te 'leren' van de afwijking. Kan ik overigens prima mee leven, dan moet ik bijvoorbeeld mikken op 18.2g om 18g te krijgen.
Je hebt geen Ek43 dacht ik maar wel een 120.ook geen verkeerd malertje toch?
Zijn je Baratza shots beter dan met de 120?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor fransg » ma 07 jan 2019, 12:33

Je hebt geen Ek43 dacht ik maar wel een 120.ook geen verkeerd malertje toch?
Zijn je Baratza shots beter dan met de 120?
De R120 is ook uitstekend inderdaad. Ik gebruik die eigenlijk alleen voor kleurmeting, of wanneer ik eens een boontje goed wil 'onderzoeken' of wanneer ik een harde boon extra fijn wil malen waar de etzMAX daar wat moeite mee krijgt op de zeer fijne stand.

En de Baratza gebruik ik eigenlijk alleen als ik een weekeindje weg ben.

Een vergelijking heb ik nog niet gemaakt, daarvoor moet je veel shots maken, voor beide malers de instelling / dosering zo krijgen dat er de beste resultaten uit komen en dan pas vergelijken. Is een hoop werk, dat niet dringend is. Als de espresso verrukkelijk is, vind ik het prima en dat het dan ook nog eens subtiel anders met zus en met zo kan, windt mij niet zo op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor bobbee » ma 07 jan 2019, 13:02

Als de espresso verrukkelijk is, vind ik het prima en dat het dan ook nog eens subtiel anders met zus en met zo kan, windt mij niet zo op.
GOED!!! :D
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor tohenk2 » wo 09 jan 2019, 16:43

Ik ben tevree met het malertje, maar 'accuraat' in het 'grind by weight' is-ie niet. Doorgaans net iets te weinig. De etzMAX corrigeert zich met elke volgende maling en wordt snel accuraat, de Baratza lijkt niet te 'leren' van de afwijking. Kan ik overigens prima mee leven, dan moet ik bijvoorbeeld mikken op 18.2g om 18g te krijgen.
Lijkt me niet meer dan logisch - de Baratza Forte converteert een tijd naar een gewicht, volgens de website met meestal een 0,5 gram nauwkeurigheid (+ 0,5 en -0,5 of totaal 0,5 staat er niet bij). Hij meet het gewicht dus niet echt. De etzMAX en de Baratza Sette combineren die techniek nog eens met een weegschaal en "zelflerende" software van Acaia. Die meten dus de tijd en het gewicht en stellen de tijd mede bij op basis van het eerder verkregen gewicht. Waarbij de Sette al diverse updates heeft gehad die de etzMAX vanaf de start al heeft. En ik geloof dat de etzMAX behuizing positief is voor de meetnauwkeurigheid (minder resonanties oid).

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor tohenk2 » wo 09 jan 2019, 17:10

Als de espresso verrukkelijk is, vind ik het prima en dat het dan ook nog eens subtiel anders met zus en met zo kan, windt mij niet zo op.
+1
Verrukkelijk is goed genoeg ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BARATZA FORTE VS EK43

Berichtdoor fransg » vr 11 jan 2019, 09:42

zelfs op HB is men er intussen wel achter. Als dat zo doorgaat kan iemand straks weer HB citeren als wakkere bron zonder zich eigen voor joker te zetten.
Schermafbeelding 2019-01-11 om 09.39.30.png
https://www.instagram.com/p/BsRGVzWFXA7/

https://www.home-barista.com/grinders/b ... 6-120.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron