water is 65 graden. Te koud?

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor Kareltje » do 10 jan 2019, 11:49

De koffie verlaat mijn Gaggia Classic met 65 graden Celsius. Ik heb het gemeten met mijn digitale thermometer. Is dat te koud? Indien ja, hoeveel moet het wel zijn?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor fransg » do 10 jan 2019, 11:58

De koffie verlaat mijn Gaggia Classic met 65 graden Celsius. Ik heb het gemeten met mijn digitale thermometer. Is dat te koud? Indien ja, hoeveel moet het wel zijn?
Hangt van heel veel dingen af. Bijvoorbeeld:

1) "digitaal" betekent waarschijnlijk dat het ding cijfertjes toont, maar dat zegt verder niets over de kwaliteit van de meter
2) onbekend wat voor probe aan de meter zit
3) onbekend hoe snel de probe / meter reageert op veranderingen, als die is bedoeld om na 10s in de vloeistof (of in iemands achterste) te zijn gedoopt de accurate waarde aan te geven, is dat te traag voor jouw toepassing
4) onbekend of je de koffie meet pal onder het befilteringsgebakje of in je kopje, of uit de uitloop van het dubbele-uitloop onderkantje van de filterdragende.
5) onbekend wat de uitstroom is, wat snelheid en hoeveelheid betreft
6) onbekend of je in de aanvang van de extractie meet of aan het slot ervan

etcetera

houd er dus rekening mede dat elke reactie van "is te heet" of "is zeker te koud" afkomstig is van een geestelijk beperkte eenheid.

waarmee ik niets negatiefs of oordelend beweer te zeggen, of zeg te beweren
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor Erik82 » do 10 jan 2019, 14:10

Op de manier waarop je nu aan het meten bent is er niks zinnigs over te zeggen zoals fransg ook aal aangeeft. Je koffie moet met 92C+ op het koffiebed komen.

Waarom denk je dat je water te koud is? Is je crema licht of je espresso zuur? Als je kopje warm is (dus niet heet) en je zet je espresso hier in, is deze dan lauw of heet?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor Kareltje » do 10 jan 2019, 14:48

Ik vind mijn koffie lauw inderdaad. Maar het lijkt me sterk als het met 92 graden op de koffie komt er met 65 uitkomt, het is 2 cm verder.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor fransg » do 10 jan 2019, 15:41

Ik vind mijn koffie lauw inderdaad. Maar het lijkt me sterk als het met 92 graden op de koffie komt er met 65 uitkomt, het is 2 cm verder.
je hebt de temp van het water uit de zetgroep nog niet gemeten, dus tijd om dat eens te doen, maar wel op een wakkere manier met het juiste gereedschap. Iets min of meer 'meten' en de data aanvullen met "lijkt me sterk" -- daarmee worden geen prijzen gewonnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor Erik82 » do 10 jan 2019, 16:52

Hoe je nu aan het meten bent gaat sowieso niet opschieten. Ook al is het 2cm onder de groep dan alsnog heb je een digitale thermometer van honderden (waarschijnlijk zelf duizenden) euro's nodig die snel genoeg is om er iets enigszins zinvols van te maken. Een probe in een filterbakje, Eric's E61 thermometer of een Scace is de enige manier om iets zinnigs over de temperatuur uit je groep te zeggen.

Als je koffie lauw is heb je inderdaad een probleem en is de temperatuur te laag. Dat zegt 1000 maal meer dan je temperatuurmeting.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor Kareltje » do 10 jan 2019, 17:49

Ik vind mijn koffie lauw inderdaad. Maar het lijkt me sterk als het met 92 graden op de koffie komt er met 65 uitkomt, het is 2 cm verder.
je hebt de temp van het water uit de zetgroep nog niet gemeten, dus tijd om dat eens te doen, maar wel op een wakkere manier met het juiste gereedschap. Iets min of meer 'meten' en de data aanvullen met "lijkt me sterk" -- daarmee worden geen prijzen gewonnen.
Dit heb ik ook gedacht. Ik kom hier op terug. Vraagje: er zitten 2 thermostaten/ klixons op de boiler. Een voor koffie zetten en een voor stoom. Weet iemand de temperaturen waarbij ze uit of inschakelen?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor bvds » do 10 jan 2019, 20:43

En je boiler temp heeft een swing. Kan zo maar 10 graden verschil zitten tussen aan- en uitspringen van de thermostaat! Zet eens je koffie precies op het moment dat je thermostaatje uitspringt dus op de max. En dan op de min.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Re: water is 65 graden. Te koud?

Berichtdoor Kareltje » vr 11 jan 2019, 06:31

Ik lees op internet 107 en 145 graden Celsius. Ik ga eens kijken.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron