Niche Zero Grinder

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor tohenk2 » wo 16 jan 2019, 19:45

Met groot conisch en groot vlak zit je eigenlijk altijd goed.

Groot vlak is mogelijk iets geschikter voor je als je van erg licht gebrande boontjes houdt. Voor medium en dark roast geen verschil. Groot conisch wel doorgaans wat consistenter qua maalgraad.

Als de Niche je niet bevalt dan zou ik eens kijken naar de Eureka Atom 75 E.
En als de Niche niet bevalt kan je hem vast makkelijk kwijt. Is die Atom er ook niet in een extra stille special uitvoering inmiddels?

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor tohenk2 » wo 16 jan 2019, 19:57

Inmiddels zijn er wat ervaringen te zien van mensen die hun Niche schoongemaakt hebben. Door de popcorning kan er ook bovenin het schroefdraad wat maalsel terecht komen. Ik gebruik al een tijdje een soort siliconen dekseltje (hoorde als uitdruip bakje bij een thee-ei in de vorm van een diepzeeduiker) om het omhoog springen van de boontjes wat tegen te gaan. Bijkomend voordeel is dat de boel dan ook schoner blijft. Dekseltjes van tubes chips e.d. werken ook.
Heb je wellicht een fotootje? Ik kijk altijd graag naar eigen mods.
IMG_0023(1).jpg

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor MichelW » do 31 jan 2019, 17:30

Beste forumleden,

Ik volg het forum al een tijdje en de laatste tijd voornamelijk dit topic.
Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor het leveren van input op dit topic, het heeft mij van heel veel informatie voorzien en daardoor uiteindelijk ook doen besluiten om de Niche Zero te bestellen! Hij wordt in Maart geleverd dus ik moet helaas nog heel even wachten.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'Single dose' bonenmaler tegen een betaalbare prijs.
Het enige wat ik nog steeds niet helemaal begrijp zijn opmerkingen van mensen die zeggen dat ze de conische schijven een nadeel vinden. Is er iemand die daar misschien wat meer over kan vertellen, want ik zie het nadeel niet.
Er zijn ongetwijfeld verschillen tussen de maling van conische en platte schijven, beide hebben hun voordelen en nadelen, maar ik snap niet waarom je voor een bonenmaler voor thuisgebruik per se platte schijven wil hebben.
Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen.
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero
Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Erik82 » do 31 jan 2019, 18:20

Platte schijven met een unimodaal maalprofiel zijn stukken beter als je van hele lichte brandingen houdt omdat je een hogere extractie kunt krijgen. Voor de rest is er weinig verschil tussen plat en conisch. Zolang je dus niet een machine hebt met pressure profiling en hele lange PI aan het doen bent heb je met de Niche een geweldige maler.

Grote conische schijven zijn ook veel minder voor slowkoffie maar daar kun je het beste een Commandante voor kopen als dat ook je ding is. Als je één maler wilt die alles kan ben je sowieso minimaal 3000 euro kwijt dus dan heb je het meteen over een hele andere klasse.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » do 31 jan 2019, 18:56

Beste forumleden,

Ik volg het forum al een tijdje en de laatste tijd voornamelijk dit topic.
Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor het leveren van input op dit topic, het heeft mij van heel veel informatie voorzien en daardoor uiteindelijk ook doen besluiten om de Niche Zero te bestellen! Hij wordt in Maart geleverd dus ik moet helaas nog heel even wachten.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'Single dose' bonenmaler tegen een betaalbare prijs.
Het enige wat ik nog steeds niet helemaal begrijp zijn opmerkingen van mensen die zeggen dat ze de conische schijven een nadeel vinden. Is er iemand die daar misschien wat meer over kan vertellen, want ik zie het nadeel niet.
Er zijn ongetwijfeld verschillen tussen de maling van conische en platte schijven, beide hebben hun voordelen en nadelen, maar ik snap niet waarom je voor een bonenmaler voor thuisgebruik per se platte schijven wil hebben.
Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen.
Het is ook ontzettende onzin zoals het af en toe wordt neergezet! Zo zwart wit!

Zoek maar op Compak K10, dat was zo'n beetje het beste wat je kon kopen tot 3 jaar geleden. Dezelfde maat conische schijven, en dan ook nog eens van mazzer zitten in de Niche!
Dat er nu ineens een hype overwaait dat iedereen wild wordt van platte schijven heeft te maken met het hyper licht branden van koffie. Ben je fan van die hyper licht gebrande bonen dan zou je kunnen kiezen voor grote platte schijven maar ook dat hoeft niet. Die accentueren het fruitige minder heftig dan conisch, maar hou je van light/medium roast of donkerder dan is conisch sowieso heel fijn en goed. Lekker consistent, niet meer iedere dag afstellen van de maalgraad en de smaak is ook geweldig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Pti » do 31 jan 2019, 20:48

Juist! 68mm conische beukers zijn heerlijk om mee te werken.

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor tohenk2 » do 31 jan 2019, 21:22

... Zolang je dus niet een machine hebt met pressure profiling en hele lange PI aan het doen bent heb je met de Niche een geweldige maler.
Laat ik dat nu net wel hebben en doen - maar toch heb ik met de Niche een geweldige maler. Zelfs zo dat ik nu een tweede heb besteld voor mijn dochter die het huis uit gaat (aflevering in maart, dan is de verbouwing nog niet eens klaar denk ik).
Platte schijven met een unimodaal maalprofiel zijn stukken beter als je van hele lichte brandingen houdt omdat je een hogere extractie kunt krijgen.
Dat zal het zijn. Al ben ik nog een beetje sceptisch over de relatie hogere extratie-waarde dan 20 en "betere" smaak van espresso. Het een is meetbaar (in totaal, wat op zich nog niks zegt over de verhoudingen van wat er nou precies is ge-extraheerd), maar het ander...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bvds » do 31 jan 2019, 22:57

Ik heb een Baratza Forte met steel burrs vergeleken met mijn Niche. De Forte heeft dan nog geen echte unimodale schijven maar produceert wel aanzienlijk minder fines.

Heel uitgebreid heb ik nog niet getest en wetenschappelijk verantwoord is het zeker ook niet. Maar met enkele heel lichte brandingen kreeg ik toch wel een merkbaar beter resultaat met de Forte. Meer dan ik had gedacht. Echter voor medium roast was er weinig verschil behalve dan dat ik het mondgevoel met de Niche wat beter vond. Wat romiger en meer body. Ik heb nu de steel burrs in mijn Forte vervangen door de keramische en nu is er nog maar nauwelijks verschil.

Kortom, ik geloof inmiddels wel dat unimodale schijven beter geschikt zijn voor heel lichte roast. Ik snap dus wel dat Erik82 happy is met zijn EG1. Echter mijn smaakvoorkeur ligt toch echt bij wat meer ontwikkdelde boontjes. De Niche past daar uitstekend bij. Net als de keramische vario.

Overigens zijn die steel burrs geweldig voor filter.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor MichelW » vr 01 feb 2019, 08:48

Bedankt voor de reacties! Het is me al wat duidelijker, al begrijp ik nog steeds niet zo goed waarom platte schijven meer geschikt zijn voor een lichte branding. Heeft dat te maken met de consistentie van de gemalen bonen bij een lichte branding?

Ik heb de Niche besteld voor espresso, want voor filterkoffie heb ik de Baratza Encore. Ben dus heel benieuwd of ik verschil ga proeven als ik de Niche ga vergelijken met de Baratza voor een bakkie filterkoffie!
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero

Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Erik82 » vr 01 feb 2019, 10:55

... Zolang je dus niet een machine hebt met pressure profiling en hele lange PI aan het doen bent heb je met de Niche een geweldige maler.
Laat ik dat nu net wel hebben en doen - maar toch heb ik met de Niche een geweldige maler. Zelfs zo dat ik nu een tweede heb besteld voor mijn dochter die het huis uit gaat (aflevering in maart, dan is de verbouwing nog niet eens klaar denk ik).
De Niche is inderdaad geweldige maler maar zonder enige vorm van goed referentiemateriaal heeft die opmerking objectief gezien weinig waarde. Je doet lange PI omdat je machine het kan maar snap je ook echt waarom je het doet en wat de wetenschappelijke gedachtes erachter zijn? Wat voor voordelen heeft het jou geboden?
Platte schijven met een unimodaal maalprofiel zijn stukken beter als je van hele lichte brandingen houdt omdat je een hogere extractie kunt krijgen.
Dat zal het zijn. Al ben ik nog een beetje sceptisch over de relatie hogere extratie-waarde dan 20 en "betere" smaak van espresso. Het een is meetbaar (in totaal, wat op zich nog niks zegt over de verhoudingen van wat er nou precies is ge-extraheerd), maar het ander...
Natuurlijk is een hogere EY lang niet altijd beter qua smaak en gaat het uiteindelijk om smaak maar met grote conische schijven ga je niet verder komen dan 18-19%. Je zult dus nooit weten of het beter is omdat je maler de beperkende factor is. Ik kan rustig door richting de 22-23% en in meer dan 50% van alle bonen die ik gebruik ben ik daar blij om omdat het toch echt een fikse vooruitgang is zoals bas ook heeft ervaren. Dit is wereldwijd breed onderzocht.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron