Dat van die Compak K10 is al wel iets lager geleden en dat heeft een reden maar hier wordt oorzaak en gevolg omgedraaid. De Italianen stonden bekend om het goed geheim houden van hun kennis qua malers en machines en werden gezien als de top. Men begon er niet eens aan zelf iets te ontwikkelen omdat de achterstand in kennis inhalen te lang zou duren en qua businessmodel is dat niet echt een goed vertrekpunt om winst te kunnen maken. Mahlkonig deed het al wel goed en had aardig wat kennis in handen, mede doordat ze zich naast koffie vooral in een andere branche opereerden.bobbee schreef: do 31 jan 2019, 18:56 Zoek maar op Compak K10, dat was zo'n beetje het beste wat je kon kopen tot 3 jaar geleden. Dezelfde maat conische schijven, en dan ook nog eens van mazzer zitten in de Niche!
Dat er nu ineens een hype overwaait dat iedereen wild wordt van platte schijven heeft te maken met het hyper licht branden van koffie. Ben je fan van die hyper licht gebrande bonen dan zou je kunnen kiezen voor grote platte schijven maar ook dat hoeft niet. Die accentueren het fruitige minder heftig dan conisch, maar hou je van light/medium roast of donkerder dan is conisch sowieso heel fijn en goed. Lekker consistent, niet meer iedere dag afstellen van de maalgraad en de smaak is ook geweldig!
Grote conische schijven zoals in een Robur werkte geweldig in een altijd veranderende commerciële setting waar veel verloop van personeel is. Binnen een dag kan bijna elke debiel met zo'n ding een goede espresso maken met de wat meer donkere brandingen die werden gebruikt. In de betere shops vond je vaak een MK K30 omdat dat een geweldige maler was met een zeer groot potentieel alleen wat lastiger onder controle te krijgen. Hier werd eigenlijk al enigszins duidelijk welke kant het met de koffiebranche op zou gaan. Vervolgens kwam de revolutie van de Mythos en ging de trend nog verder richting plat. De Italianen verliezen al jarenlang veel terrein omdat ze vasthouden aan de oude principes en weinig vernieuwend zijn. Mazzer is daar het grote voorbeeld van. De Italianen houden nog steeds vooral van wat meer donkere brandingen dus is er minder noodzaak maar zelf daar begint nu een verschuiving plaats te vinden als je bijvoorbeeld kijkt naar een brander als Gardelli.
Vervolgens kwam er ene Matt Perger die een EK43 ging gebruiken (wat in essentie geen koffiemaler is maar een kruidenmaler) en kwam tot de conclusie dat die daarmee hele goede resultaten kon behalen en beter nog zelfs dan wat voorheen mogelijk was. Die dingen werkte echter niet voor espresso door een slechte uitlijning maar hier begon wel een revolutie. Omdat ineens duidelijk was dat de Italianen toch niet alle kennis in handen hadden en het beter kon is er veel onderzoek gedaan naar profielen van maaschijven en uitwerking hiervan op het maalsel. Door het beter uitlijnen van een EK43 kon die ineens ook voor espresso worden gebruikt. Let op dat dit nog maar een paar jaar geleden was. Die kennis heeft geleid tot een groter inzicht in extractie van koffie en ineens waren die lichte brandingen waar voorheen minder goed mee te werken was ook interessant en gaven hele goede resultaten door deze vernieuwde inzichten.
Parallel daaraan kwam er steeds meer aandacht voor de uitbuiting van de koffieboeren en de bewustwording hiervan door koffiebranders. Deze wilden steeds meer zelf controle uitoefenen om zo de boer een beter leven te geven. Kwaliteit van koffie werd ineens belangrijker dan kwantiteit. Koffiebranders gingen direct met de boeren in onderhandeling en zorgden voor meer middelen wat resulteerde in een hogere kwaliteit koffieboon. Door de verhoogde kwaliteit kon men SO's gebruiken zonder al die vervelende bijsmaken die deze hadden bij de mindere kwaliteit bonen. Hogere extractiewaardes waren ineens mogelijk zonder de negatieve bij-effecten die deze eerder hadden. Ook dit heeft geleid tot de opkomst van platte schijven.
Op basis van die trend is men wereldwijd lichter gaan branden maar dat wil nog niet zeggen dat alles heel licht is. Het betekent niets meer dan dat er nu meer keuze is dan zeer donker gebrande melanges. Branders als Het Koffielab, Friedhats, Shokunin e.d. branden allemaal lichter maar dit is nog verre van een hele lichter branding. Dit alles omdat er ineens veel meer uit een boon was te halen door de vernieuwde inzichten.