Uitgesproken zuurPowerreserve schreef:Kun je de smaak beschrijven (bitter/zuur/...)?IvoCino schreef:Heb ik bekeken.Fisherman schreef:Een goede koffiemolen kan dusdanig worden ingesteld dat hij on demand een bepaalde hoeveelheid (gewicht) gemalen koffie levert. Op volume gemalen koffie als variabele gebruiken is te onnauwkeurig, het gewicht in datzelfde volume neemt immers toe naarmate je fijner gaat malen.
Kijk anders eens naar de filmpjes in dit topic: https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... are_type=t
Heel leerzaam en interessant.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ik zit dus met volgende te worstelen: Door fijner te malen op 18 gr raak ik wel aan een mooie uitloop en redelijk goede doorlooptijd, maar de puk wordt modderig en de smaak gewoon slecht.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: Dosering vs gram
12Lijkt een beetje op onder-extractie maar kan ook aan de boon liggen.
Wat extra vragen:
Welke boon gebruik je en wanneer is deze gebrand?
Wat is het gewicht van je espresso (18gr in en hoeveel uit)?
Wat is de doorlooptijd bij dit gewicht?
Als je molen goed is en je stabiel tampt dan zou de volgende basis iig een redelijk tot goede smaak moeten produceren:
- min 1 week na branding de boon pas gebruiken:
- 18gr in > 36gr uit
- doorlooptijd +/- 30 sec
- hoeveelheid espresso 45-60ml
- goede cremalaag
Wat extra vragen:
Welke boon gebruik je en wanneer is deze gebrand?
Wat is het gewicht van je espresso (18gr in en hoeveel uit)?
Wat is de doorlooptijd bij dit gewicht?
Als je molen goed is en je stabiel tampt dan zou de volgende basis iig een redelijk tot goede smaak moeten produceren:
- min 1 week na branding de boon pas gebruiken:
- 18gr in > 36gr uit
- doorlooptijd +/- 30 sec
- hoeveelheid espresso 45-60ml
- goede cremalaag
Life is too short for mediocre coffee
13Ik had dit topic een tijdje terug opgeslagen om zelf verder te kunnen, althans poging tot. Maar het wil hier als newbie nog niet zo vlotten, laat ik er maar niet over uitwijden....fransg schreef: zo 01 sep 2019, 23:16 Mooie, goed gebrande boontjes doen het uit een goede (en goed afgestelde) machine doorgaans uitstekend als je 18g in een 18g-bakje maalt op een maalinstelling (van een prima maler) die bij de gegeven druk ongeveer 30g espresso levert in ongeveer 30s.
Dat de puck modderig blijft is geen enkel bezwaar.
Toch vraagje n.a.v. bovenstaande. Ik ben gewoon echt compleet in de war met hoeveel gram koffie te gebruiken. Ik heb inmiddels van alle adviezen geprobeerd, 7 gram tot 18 gram. Wanneer moet er nu 7 en wanneer 18 gram in? Het is me écht een raadsel, of liever gezegd ben ik de draad hierover volledig kwijt.
Dan nog dat 18g bakje.... hoe kan ik zien hoeveel grams bakje iets is?
Het zullen écht best knullige vragen zijn maar ik weet het gewoon ff niet meer.
Omdat we dachten dat een leveler misschien verbetering zou brengen, dat ding ook nog eens aangeschaft... past niet eens, onze portafilter is veel te diep (oké of de grammen te weinig.....) zeg het maar...
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee
14Even terug naar de basis?
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201909 ... 9ba419.jpg[/IMG]
Hier staat genoeg om je op de rit te krijgen zodat je straks een mooie enkele espresso (8gr) of dubbele (17gr) kunt zetten.
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201909 ... 9ba419.jpg[/IMG]
Hier staat genoeg om je op de rit te krijgen zodat je straks een mooie enkele espresso (8gr) of dubbele (17gr) kunt zetten.
Life is too short for mediocre coffee
15DancingSun schreef: do 05 sep 2019, 16:32Ik had dit topic een tijdje terug opgeslagen om zelf verder te kunnen, althans poging tot. Maar het wil hier als newbie nog niet zo vlotten, laat ik er maar niet over uitwijden....fransg schreef: zo 01 sep 2019, 23:16 Mooie, goed gebrande boontjes doen het uit een goede (en goed afgestelde) machine doorgaans uitstekend als je 18g in een 18g-bakje maalt op een maalinstelling (van een prima maler) die bij de gegeven druk ongeveer 30g espresso levert in ongeveer 30s.
Dat de puck modderig blijft is geen enkel bezwaar.![]()
Toch vraagje n.a.v. bovenstaande. Ik ben gewoon echt compleet in de war met hoeveel gram koffie te gebruiken. Ik heb inmiddels van alle adviezen geprobeerd, 7 gram tot 18 gram. Wanneer moet er nu 7 en wanneer 18 gram in? Het is me écht een raadsel, of liever gezegd ben ik de draad hierover volledig kwijt.
Dan nog dat 18g bakje.... hoe kan ik zien hoeveel grams bakje iets is?
Het zullen écht best knullige vragen zijn maar ik weet het gewoon ff niet meer.
Omdat we dachten dat een leveler misschien verbetering zou brengen, dat ding ook nog eens aangeschaft... past niet eens, onze portafilter is veel te diep (oké of de grammen te weinig.....) zeg het maar...
- Je moet het 'diepe' bakje pakken, dus niet diegene die 'getrapt' is, zeg maar met 2 verdiepingen (of schuine kanten).
- 18 gram in dat diepe bakje malen
- Recht tampen. Hoeft niet hard, als het maar mooi 'horizontaal' aangedrukt is, dus overal een even dikke laag koffie
- Zo'n leveler is een prima hulpmiddel, en je kunt de diepte meestal instellen. Bestaat het handvat uit 2 'schijven'? Dan kun je die een beetje los van elkaar draaien en dan de glimmende voet verder in- of uit draaien. Dan het handvat weer vast draaien.
- Het gevulde portafilter in de machine hangen en pomp aanzetten
- Bij de eerste druppel stopwatch aan, en kijken wanneer je 36 gram espresso in het kopje hebt.
- Is dat na een seconde of 25-30, dan moet je al aardig goed zitten.
- Is het minder dan 25 sec, dan de volgende keer iets fijner malen
- Is het meer dan 30 sec, dan iets grover malen
Die '18gr in / 36gr uit / 25 sec' is eigenlijk altijd wel een goed startpunt.
Als je dat hebt kun je gaan spelen om de smaak aan te passen, mocht je dat willen.
In de regel geldt:
- fijner malen geeft meer bitters
- Grover malen geef meer zuurtjes
- Meer maalsel geeft een sterkere smaak
- Minder maalsel geeft een minder sterke smaak
dus...
16Super, dank voor de heel heldere en volledige uitleg! Misschien gaat daar al het e.e.a. 'mis' bij mij. Ik heb bijvoorbeeld gelezen (of gehoord, weet het niet meer, zoveel gezocht en navraag gedaan) dat ik de stopwatch direct moest aanzetten bij het starten en dat die tijd meetelt als doorlooptijd. Jij zegt echter dat ik de stopwatch aan moet zetten ná de eerste druppel.Marcje schreef: do 05 sep 2019, 20:51
- Bij de eerste druppel stopwatch aan, en kijken wanneer je 36 gram espresso in het kopje hebt.
- Is dat na een seconde of 25-30, dan moet je al aardig goed zitten.
- Is het minder dan 25 sec, dan de volgende keer iets fijner malen
- Is het meer dan 30 sec, dan iets grover malen
Klopt dat? Dat zal natuurlijk behoorlijk in ml's uitmaken....
17Dank voor je input, die basis heb ik er ook wel telkens bij gehad. Ik zal het nog weer eens doorspitten, misschien teveel kanalen, teveel meningen, teveel verschillende inzichten tot mij genomenPowerreserve schreef: do 05 sep 2019, 20:28 Even terug naar de basis?
18DancingSun schreef: do 05 sep 2019, 21:12
Super, dank voor de heel heldere en volledige uitleg! Misschien gaat daar al het e.e.a. 'mis' bij mij. Ik heb bijvoorbeeld gelezen (of gehoord, weet het niet meer, zoveel gezocht en navraag gedaan) dat ik de stopwatch direct moest aanzetten bij het starten en dat die tijd meetelt als doorlooptijd. Jij zegt echter dat ik de stopwatch aan moet zetten ná de eerste druppel.
Klopt dat? Dat zal natuurlijk behoorlijk in ml's uitmaken....
Ik tel vanaf de eerste druppel ja. De 'pre-infusie' duurde bij mijn pompmachine plm 8 sec, en als je die meetelt, dan loopt je koffie uiteindelijk 'te snel' door om in totaal die 25 sec te halen. Dan zou je koffie dus wat 'zuurder/wateriger' smaken dan wanneer je pas vanaf de eerste druppel telt.
Maar pin je ook niet teveel vast op de getallen hè, uiteindelijk gaat het om wat je zelf lekker vindt.
Gewoon een paar duizend koppen drinken en niet bang zijn om te experimenteren!
dus...
19Heb zelf ook uit meerdere bronnen en zelfs in een workshop vernomen dat de seconden bij het overhalen van de hendel ingaan. Dat die seconden onderdeel zijn van die 20 - 30 sec totaal.
Dit is nogal een verschil met bovenstaande uitleg. Ook heb ik begrepen dat je bij een meer zure espresso boven de 25 sec gaat, dus richting de bitters.
Bij een meer bittere espresso onder de 25 sec richting het zuur. Om zo balans te creëren in de smaak.
Hebben die bronnen het dan compleet verkeerd? Ben ik dan nog niet fijn genoeg aan het malen omdat ik met mijn huidig maalsel dan dezelfde mg koffie in bijv. 38 sec moet zetten (tellen voor de druppel meegenomen)?
Dit is nogal een verschil met bovenstaande uitleg. Ook heb ik begrepen dat je bij een meer zure espresso boven de 25 sec gaat, dus richting de bitters.
Bij een meer bittere espresso onder de 25 sec richting het zuur. Om zo balans te creëren in de smaak.
Hebben die bronnen het dan compleet verkeerd? Ben ik dan nog niet fijn genoeg aan het malen omdat ik met mijn huidig maalsel dan dezelfde mg koffie in bijv. 38 sec moet zetten (tellen voor de druppel meegenomen)?
20Mijn ervaring is dat je de tijd eerder moet laten afhangen van hoeveel tijd de koffie nodig heeft om de goede smaakelementen af te geven en dat verschilt per koffie.Keyser schreef:Ook heb ik begrepen dat je bij een meer zure espresso boven de 25 sec gaat, dus richting de bitters.
Donker gebrandde koffie heeft minder tijd nodig dan licht gebrandde koffie. Bvb koffie van fascino (medium/donkere branding) kan bij mijn opstelling genoeg hebben aan 20 seconden terwijl friedhats,caffenation,... (Lichte branding) 50s kan doorlopen en daarbij mooi evenwichtig is.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS